Fjordhästavel 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pettersborg
  • Startdatum Startdatum
P

pettersborg

Då börjar vi på ny kula då,Välkommna allihop !
Jag vet att här hemma är vi inte först ut med några föl då vi har två mån kvar men det finns fler som ligger före och ska ha i slutet på mars och i början på april. :banana:

Sv: Fjordhästavel 2010

Här är det evigheter kvar o dessutom är inte märren hemma ens, men jag tänkte hänga med i tråden i alla fall!

Jag hänger med! Tack för att du öppnade en ny tråd Pettersborg då jag ju är lite för blygsam:o. Ska bli mycket roligt att följa årets fölningar. Sedan är det ju också mycket lärorikt för mig som är förstagångs uppfödare. Jag sitter med stoooora elefantöron och super åt mig av er erfarenhet på den biten. :laugh:

Hej alla !
Här har fölis börjat vända sig i magen, Belona är bredare än någonsin, men inte alls djup som innan.
Pälsen faller av henne i stora högar, och hon har juver, så hon fölar nog när hon ska ca 30 mars - 1/4.
Hon flörtar fortfarande med Mirexo, och ska pussas på morgon innan hon går ut, gärna pilla varandra på halsen
är trevligt. Även om det leder till lite pip. Hormonspel ??

En litet tips till er som är intresserade av stamtavlor och ev släktforskning på era hästar.
På haststam.com finns nu alla godkända svenska hingstar inlagda och alla ston till nr 208 är inlagda och uppdaterade.
Bla på Curry 263 kommer man så långt som 19 generationer på hingstsidan - grymt häftigt tycker jag.
Det konstigaste är att våra djur ( hästar, kor m.m ) är bättre dokumenterade än vi själva.
Man kommer kanske fem, sex generationer tillbaka på sig själv, sedan har någon kyrka brunnit, eller så har prästen som skrev
böckerna varit på lyran och skrivit otydbart.

Låter ju som när min märr får stoföl då ligger de högt upp och har jätte päronmage framför bakbenen, när hon har hingst ligger de djupt ner nästan så man funderar på om hon e dräktig alls men sen blir hon som en fotboll bakom frambenen. För ju lite data på den märra, så jag vet hur hon funkar, vill ju se om mina teorier funkar sedan och än så länge verkar det funka.

Ni har inte märkt om amband mellan stoet under dräktigheten och brunst stämmer då?
Hittills har det stämt på alla dräktiga ston jag följt, brunstade hon under dräktighet så blev det stoföl, visade hon ingensomhelst brunst hingstföl.

Den grejen har jag nog alldrig funderat över då alla ston som varit hos mig inte visat någon brunst alls efter de blivit dräktiga, eller mina egna för jag har ju alltid ultraljudat för att vara hundra.
Men en del ston kan du ju nästan boka tid vid fölning medans andra ändrar sig varje gång.
Alfa blir jag inte klok på de två första fölen som föddes hemma hos mig kom en vecka före utsatt tid medans den siste gick hon 21 dagar över tiden,de två första fölade hon i smyg och den siste mitt på dan mitt i hagen, (funderar på om hon kände att hon behövde hjälp) då blir man lite snurrig i skallen. Vågar ju inte riktigt ta henne för given, medans Björg är tidsbestämd nästan på dygnet och alltig i sin box där hon känner sig trygg, (undra om hon vet att hon e övervakad med kamera) jag väntar ju helst tills den lille rest sig om allt flyter på innan jag går ut och kramar om stoet för ett väl utfört jobb och ger henne ljummet vatten med en vitaminbost samt lite gott att äta som belöning, då får den lille lättare att hitta maten när mamma lungt står och äter.
I dag är det 26 dagar kvar till Brynjes först beräknade föl, jag väntar nog lika mycket som stoägarna.

Jaha min ester har päronmage mest påhöger sida.Fast ändå bred ,tjock runt om.såg ej ut så förra gången,hon fick föl.
Bitte,s mage ser ut som en fotboll,rund o go,så såg hon ut förra gången hon fick föl med.
Har ca6-8 veckor kvar till fölning.:love:

Saxat från fjordhästföreningens hemsida, från sammanfattningen från årsmötete:
"Därefter följde en konstruktiv diskussion i anslutning till inlämnade motioner och det viktigaste resultatet var nog att styrelsen utreder möjligheterna med 3-årstest."

Vad annat kan man säga än: YES! YES! YES!

Jag hänger på. ska betäcka mitt sto i år. hennes förra avkommor är båda efter Denver 235 så nu blir det att testa något nytt. några förslag på några bra hingstar?

Du behöver nog tala om stam på ditt sto annars blir det svårt att tippsa :)
Vad letar du efter i en hingst?

Nu finns hingstkatalogen 2010 på SFFs hemsida :) Vad har du för plan med avkomman? Kul med Denver-bebisar, har ju en häruppe som jag känt sen han var liten. (tänk vad fort tiden går, känns som igår när vi tittade på Daqar första gången när han var två månader, nu är han två ÅR helt plötsligt!)

Vi väntar vårt första föl, både jag o stoet.Håller just nu på att bli knäpp. De 3 sista dagarna har det vätskats lite fr slidan, juver och mjölk finns, hon har ändrat form i bäcknet...För 2 nätter sedan så vankade hon av o an i princip hela natten men nej, det har inte blivit något.. Hon är på 326 dygn nu I morse såg jag däremot att hon ändrat form på magen, den som sett så dräktig ut ser nu bara lite småfet ut, antagligen har väl fölet lagt sig tillrätta..!! Suck denna väntan... Ja det blir ännu en sömnfattig natt här...:crazy:

Ganska trevlig sömnbrist dock... Den som väntar på något gott du vet... Vi nyfikna här vill ha rapporter och gärna bilder när underverket kommit ut.

Inget föl inat heller, hon har egentligen gått 323-330 dagar beroende på när hon tog sig så jag räknar i mitten nån stans

tror det börjar bli dax här. Hon har varit nere en sväng pladask o stånkat lite, står nu o äter en sväng med viftande svans..
Nervös e jag...:crazy:
Spännande värre..:love:

Nepp inget föl ville ut... Längtar tills nästa natt :grin:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 367
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka