Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Haha, det här var ju superkul! :banana: Varför kom jag inte på det här tidigare? Jag har ju varit sjuk hela veckan, men just imorgon skall jag upp och jobba igen. TYPISKT! :grin:

Jag tor att ägarna till Solglimt hade en egen fjordhingst som de idkade avel med ett tag, jag hade en bister debatt med herr F i Tidningen Ridsport för minst 25 år sedan, sedan var han här och betäckte med Tamlin, hans förstfödde är u stoet Solglimt, heter Oliver och har på lite omvägar hamnat här i grannskapet.

Men nu blir jag förvirrad. :crazy: I min bas har Gulldocka två föl efter Tamlin, en född 2003 och så Tekla född 2004. Hjääälp Lycka, vad är rätt?

2003 har hon Hadar e.Daler 180
2004 har hon Tekla e. Tamlin 226 Har för säkerhets skull gjort en riktig koll bland mina språngrullor!

Host och nys!!! Nu har jag varit på vinden.... Om det dåliga vädret fortsätter imorgon, så skall du få lite att slita med........:devil::devil:

Host och nys!!! Nu har jag varit på vinden.... Om det dåliga vädret fortsätter imorgon, så skall du få lite att slita med........:devil::devil:

:eek: Men jag som tänkte att jag skulle ta det lugnt imorgon, kanske sen en film samt jobba vidare med mitt lilla exteriörprojekt... Det har redan dykt upp en del intressanta godbitar... :angel:

Glöm det! Nu är jag på gång, har skickat en lååååång lista från gamla premierings och utställningskataloger.
Nu måste jag ut och titta på fjordhästar in real life, tror att morgonhöet är uppätet och då vill dom ut, Sol älskar snön och rastar livet av de andra sega stackarna, ibland undrar man vem som är äldst!

Dessutom vill jag gärna veta hur många nya hästar jag kunde tillföra till din databas!

När Lycka är klar med sin, så ska jag lägga till dom jag känner till:devil:, kan ju börja med all fölen här blivit under åren, eller dom har du redan?:D
Fasst idag är det fullt av andra projekt:idea:

Tja, nu har jag ju inte gått igenom den sista listan jag fick, men innan dess var det bara fem hästar jag inte hade i basen redan. :p

Dessutom vill jag gärna veta hur många nya hästar jag kunde tillföra till din databas!

Puh vilket jobb! ;) Nu är jag klar med drygt hälften, har fått in 18 nya hästar i basen, men framförallt en del nya uppgifter på hästar som redan finns där. Tackar speciellt mycket för fång-uppgifterna, de är guld värda för mig! :bow:

En tanke som slog mig.. Vi har ju haft en fjording innan.. Har du Putte i din bas? Han var efter Graan, det är ungefär vad jag kommer ihåg.. :angel:

Nä, han fanns inte, men nu har jag lagt till honom. Han var född 1989 och undan Mollie 1003 hoppas jag. :)

Korrekt! Blev osäker en sekund på om det var -86 han var född, men 89 är helt rätt! :)

Eftersom du är intresserad av fång-biten (eller hur?) så kan jag ju berätta att han fick avlivas pga fång.

Jaha, då var jag färdig. Det blev 39 nya hästar plus lite tillägg på olika hästar kring färger, tecken, namn, registreringsnummer och kastreringar. Extra tack för informationen om fång och eksem det är sådant jag verkligen behöver veta! Totalt finns det nu 11594 fjordhästar i min databas. Plus 80 korsningar där ena föräldern är fjordhäst.

För övrigt är Regina e.Parant 138 u.Gittan 996 född 1988 och har stamboksnummer 2800, Tanzy har stamboksnummer 3125 och registreringsnummer 24-85-1035.

Några frågor dock. Längre stam på Tutta e. Torero 42? Födelseåret på Polly e. Prins Jarl 17 u. Bitte 1217? Stostam på Gullan e. Prins Jarl 17 – Brandklipparen 11? *hoppfull*

Är fortfarande sjuk och har sååå tråkigt... ;)

Kan ju inte hjälpa till med stam tyvärr..

Men kanske kan bidra med en häst, har du en häst som heter Torgy med reg nr 24 88 1153? Nu minns jag inte stammen på rak arm, men kan kolla upp om det är så att du inte har henne med :)

Gjorde en sökning både på namn och registreringsnummer, men tyvärr inget napp. Så stam emottas tacksamt! :bow:

Det är för övrigt en funktion jag saknar både i Blå Basen och Häststam. Sökalternativen är så få. I min bas, som har en del andra nackdelar, kan jag välja att söka efter namn, stamboksnummer, premieringsgrad, kön, födelseort, födelsedata, ras, registreringsnummer, hemort, färg, genetisk färgkod, mankhöjd.

Dessutom kan jag kombinera dessa, om jag till exempel letar efter ett sto som heter Lotta och är född någon gång mellan 1991 och 1999... Varför kan vi inte få en sådan bas tillgänglig på nätet? :idea:

Ej så mkt att komma med!
Bitte 1217 hade 2stoföl e Prins Jarl17
ett f1976
ett f 1977
kan det va någon av dom?:confused:

Jo, det är ju vad jag tror också, men frågan är ju vilket utav dem. :crazy: Vill helst inte lägga in något i basen som jag inte är helt säker på. Även om det självklart blir en hel del fel längs vägen ändå. ;)

Jag hoppas jag kan hjälpa till nu! :) Visserligen har inte Bitte nåt stamboksnr i mina papper men det kan ju inte finnas hur många som helst.. så Polly e Prins Jarl som du frågar efter måste vara Robins mamma o då är hon född -76! :)

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka