Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Var det alltså hingstar med som inte hade bild? Fy vad tråkigt. :( Nog för att jag tycker det saknas MASSOR med information i hingstkatalogen, men det är ändå trevligare med en katalog i pappersform än enbart digitalt. Men då vill jag ju ha fina bilder också.

*funderar starkt på att börja göra en egen hingstkatalog*

Helt klart är det roligare med en tryckt hingstkatalog! Men jag tycker att den på nätet är ett superbra komplement med tanke på att där inte är så mycket information i katalogen..
Nu bläddrade jag bara igenom den först så jag ska inte säga för mycket, men jag minns att jag tänkte på ett par tomma vita rutor i alla fall i början, där de nya hingstarna skulle varit. Alltså namn o stamtavla o den biten var med, men ingen bild... Antar att det inte kommit in bilder från alla eller så. Jag hade ju ibland önskat uppdaterade bilder på de äldre hingstarna, men hellre en gammal bild än ingen alls.

När jag lade in stamböckerna i min bas, lade jag ofta märke till hur hingstarna flyttade runt en hel del förr om åren. En hingst stannade några år i en specifik hingstförenings ägo, sedan såldes han till en annan hingstförening för några år och så vidare. På så sätt flyttades hingstarna runt lagom till att deras äldsta döttrar var redo för betäckning.

Lite som hingsten på Lojsta Hed, som byts ut varje till vart tredje år. Jag tror vi skall våga låna och låna ut hingstarna lite mer.

Som kuriosa kan jag ju meddela att av de AB-premierade hingstar som ingår i mitt nuvarande projekt är det ett flertal som har färre än tjugo premieringsresultat från avkommor. Då inkluderas alltså en avkomma flera gånger, om den har visats flera gånger.

Cristall har 13 visningar, Taffsnäs Åhle 11, Alvedon Kry, Hajums Tullman och Minos åtta vardera, Magne 6 visningar och stackars Assar Nusebo bara två (dessutom samma avkomma).

Vissa hingstar används jättemycket, andra nästan inte alls. Huruvida en enskild hingst bör användas mycket eller ej låter jag vara osagt, jag ville bara lyfta frågan nu när vi kommit igång med hingstdiskussioner.

Jag fick minsann hingstkatalogen idag! :) Är det inte väldigt många hingstar till så få ston som betäcks?

Frågan är ifall folk vågar låna ut sina hingstar efter all uppståndelse med Hauk Thun... :confused:

Leker lite med projektet nu och kan lägga till Knastro som fått 14 visningar. Cristall, Taffsnäs Åhle och Knastro... Är det Knast-blodet som spökar? Är stoägarna rädda att lägga till Knast-blod på ston som inte har det? Eller är det så illa att nästan alla våra ston redan har Knast-blod? :confused:

Jag tycker det är bra med många hingstar att välja mellan, det ger en bredd av blod i aveln. Men samtidigt gör ju det att hingstarna får färre avkommor vardera, vilket gör det svårare att avelsvärdera dem. Redan nu tycker jag egentligen att det är oroande att det bara krävs 15 avkommor för att hingsten skall få bra nedärvning, men samtidigt verkar det vara svårt att skrapa ihop de där 15 avkommorna... :crazy:

Som jag har förstått det har fallet Hauk Thun behandlats felaktigt, det behöver ju inte betyda att varje gång man lånar ut sin hingst riskerar den att förlora betäckningstillståndet.

I förhållande till hur många ston som betäcks per år håller jag med om att det är väldigt många hingstar.. Dessutom är det ju oftast en klick hingstar som har "många" ston och de flesta har bara några få. Vet inte om det är en nackdel med många hingstar eftersom det är frivilligt att ha sin hingst i avel, men jag har funderat på varför man har äldre hingstar som inte fått ston på flera år i avel. För avelsframstegens skull borde väl yngre hingstar släppas fram för att kunna avelsvärderas, om det inte är hingstar som lämnat otroligt bra avkommor så klart. Det är ju trots allt möjligt att kontrollera vilka hingstar som är i avel på ett helt annat sätt än ston.. Om en hingst varit i avel i många år utan att ge nåt speciellt så kanske nån annan ska få chansen istället så att säga, det är ju som sagt många hingstar om få ston.

Vad har jag nu missat? Vad hände egentligen med Hauk Thun? :confused:

Senast ändrad:

Som jag har förstått det har fallet Hauk Thun behandlats felaktigt, det behöver ju inte betyda att varje gång man lånar ut sin hingst riskerar den att förlora betäckningstillståndet.

Det betyder ju absolut inte att sånt inträffar varje gång man lånar ut sin hingst, men vågar man riskera detta att det kan ske? Ska man våga låna ut något av det värdefullaste man har till en helt okänd människa? Dessutom är det kanske så att det finns dem som väljer att ha kvar hingstarna hemma p.ga tävlingar osv...
Även om HT behandlas felaktigt så har ju detta florerat runt i fjordhäst-Sverige och ger hingsten ett dåligt rykte.. Det hade jag blivit rasande över om det var min häst det var frågan om..

Tack för födelsedata! Om du med Daqar menar ettåringen e. Denver u. Vesla Halsnaes så finns han med. :)

Däremot har jag fått lite hjälp via pm, så nu är det bara fyra hästar kvar... Så jag kör min hysteriska "jaga-Lene-avkommor"... :p

Det blir ju inte så snyggt att ordna upp via Buke-inlägg, men jag gör ett försök.

Lene 168
  • 1963 nn e. Guldfast D 341
  • 1965 Taffsnäs Blondie 537
    • 1969 nn e. Nore 20
    • 1970 nn e. Nore 20
    • 1971 nn e. Nore 20
    • 1972 nn e. Nore 20
    • 1975 Taffsnäs Jakki
    • 1979 Taffsnäs Noffe
  • 1966 Taffsnäs Acki 584
    • 1970 nn e. Gullmar 34
    • 1971 Caprifol 959
    • 1972 Taffsnäs Grappo
    • 1973 Taffsnäs Hoppsy 1834
    • 1976 Taffsnäs Katinka 2124
    • 1977 Taffsnäs Loffe
    • 1978 Taffsnäs Mackie 2504
  • 1967 nn e. Nore 20
  • 1968 Taffsnäs Cinja 644
    • 1971 nn e. Gullmar 34
  • 1969 Taffsnäs Drill
  • 1970 Taffsnäs Effe 48
  • 1971 Taffsnäs Fanja 1406
    • 1975 Naranja 1623
    • 1976 nn e. Leikar 19
    • 1977 nn e. Eddi 33
    • 1980 Melker 24-80-1010
    • 1982 Fanta 3115
    • 1983 Firella 2598
  • 1972 Taffsnäs Gleidy 1177
    • 1976 nn e. Ene 55
    • 1977 nn e. Frejman 71
    • 1978 nn e. Ene 55
  • 1974 Nora 1516
    • 1978 nn e. Gudbrand 69
    • 1980 nn e. Gudbrand 69
    • 1981 nn e. Gudbrand 69
  • 1978 Leni 24-78-1006

Jag gör en till lista över barnbarnsbarn och vidare, så det inte blir förvirrat. Men vet någon någonting om andra avkommor eller dessa avkommor, hojta till eller skicka pm. Jag blir sååå lycklig. :laugh:

Om jag inte alldeles missminner mig så hette T. Ackis första föl (-70) Hibiscus. Detta har jag från uppfödaren som är densamma som Caprifols.
T. Blondies föl -69 kallas T. Dennie på Liza Flodéns hemsida om Taffsnäs.

Det är lite tunnsått med besöken härinne just nu för jag har fullt upp med att sortera ston efter linjer i min databas, ;)vilket inte är gjort i en handvändning, men kul.

MN

Vad jag har förstått så gav sig Hauk Thun sig på sin hingsthållare som han var stationerad hos i somras. En veterinär såg detta och ansåg att hingsten hade lynnesfel. Vad jag vet så utreds detta fortfarande...

*funderar starkt på att börja göra en egen hingstkatalog*

Vet att jag kommer gilla din katalog bättre! :)

Sen en sak till, jag har ju skrivit i varje nummer i tre år nu. Detta nummer missade jag manusstoppet till. Jag mailade henne typ den 8:e. Min text kommer inte med.... Hm, undra om det är ett tjockt nummer eftersom hon inte påminde mig när hon vet att jag skriver till varje nummer...

Näta nummer efter detta som kommer snart blir nog tjockt i alla fall. Bara Ljass... *tss*

Jag kan inte annat än hålla med!

*erkänner att jag först bläddrade genom katalogen för att se vilka som lånade/leasade ut sina hingstar*

Vi får dra igång ngt helt enkelt!!

Du är ju dfritigt LG, dra ihop ngt så hänger vi andra på :D:D:D

Ja, tyvärr hade inte Kim Keso eller Curry ngn bild, himla synd!

*funderar på att skriva ut bilder och klistra in*

Ja, absolut! Precis så är det ju.

Det finns ju alltid risker med att låna ut sina juveler, men en sån sak (en sak som dessutom bara ett fåtal männsikor vet vad som FAKTISKT hände) som sprider runt en massa rykten, åsikter och gud vet vad.

*dilemma*

Ibland när jag strosar genom Ariels gigantiska hagar funderar jag på hur man bättre skulle kunna nyttja dem... Kanske skulle man försöka dra ihop ett gäng som ville fribetäcka med en viss hingst och sedan släppa ut dem som man gör i Norge. :love:

Drömma går ju, men i verkligheten är jag alldeles för feg för att vara hingsthållare. Men håll med om att det är underbara marker:

20518031.jpg

20518034.jpg

23706029.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=yV6k9_8TSRE

Det var väl en jättebra idé!

Faktiskt så är det ju några i Sverige som gör det oxå. Helena hade Haldol på fribetäckning förra året tex :)

Jag kan inte annat än hålla med!

*erkänner att jag först bläddrade genom katalogen för att se vilka som lånade/leasade ut sina hingstar*

Vi får dra igång ngt helt enkelt!!

Du är ju dfritigt LG, dra ihop ngt så hänger vi andra på :D:D:D

Men jag kan ju inte starta något själv... min tanke var en typ av hingst kommite´som sammarbetade som en röd tråd igenom landet. Vilken hingst passar var, till vilka ston, eller tar in ett antal ston till en specifik hingst, ev på fri betäckning som nämndes ovan:idea:. Men det krävs ju en hel del, men visst är tanken intressant att "leka" med. Ang HT så läs tidigare inlägg så får de som inte läst innan "helheten. Jag frågade på honom innan Cirkus men eftersom det inte va klart med tillståndet så blev det Cirkus i stället (Ett lika bra val) Jag hade inte varit ett dugg rädd för att ha HT på station, då jag inte tror att det är något fel på honom!:banana:

Jag tror inte heller att det är nåt fel på HT!

Cirkus verkar vara en spännande hingst! Såg honom i Vetlanda -07, han verkar vara en väldigt välhanterad häst med nerverna på rätt ställe. :) Fin är han också! :D

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?