Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Aha, är din Robin född 1987 med registreringsnummer 1241? Efter Thor?

Robin har ju deltagit på ett flertal sm, är han "still going strong", va kul.:idea:
Vad behövs mer till din bas, Habina:confused:

Robin gjorde sitt 10e Riks/SM i fjol (om jag räknat rätt...) så still going är han i alla fall, om det sen är strong är en tolkningsfråga, han har ju en ryttare också :p :angel: Han har ju varit pensionerad i flera omgångar med det har inte riktigt uppskattats.. Seg gammal gubbe ger sig inte så lätt! :D

Jag har hittat en fjording här hemma i min socken:D Det trodde jag aldrig. Mer än så här vet jag inte, än!
Hingst omkring 16 år, heter Lukas. Genomsnäll. Fantastiskt ridbar, härliga rörelser. Allt enligt hörsägen.
Ska ta reda på mer. Nu vart du allt nyfiken va?
Fast det är jag med.

Jag har femton fjord-Lukas i min bas, en född 1993. Kan det kanske vara något? :D

Det är väl en del av charmen med dem! Leka livet ut... Jag vet en dam som skuttade glatt länge. :)

Precis dom "tar slut" meddetsamma.
Idag kl 11.35 så blev "gamla" Thelma 2535 avlivad :cry:just på grund av ålderskrämpor, det känns säkert tomt i min fars stall i kväll! Hon var bara 22 år, men med en hel massa föl och mycket arbete så blev hon inte äldre.

1991 Jolly Bob val eJolster119, brukshäst, 40p uts
1992 Skrållan sto e Enar 135, ridskolehäst 38p som 3åring
1993 Tilda sto e Enar 135,rid och kör häst, 41p dipl
1994 Tekla sto e Enar 135, rid och körhäst, 41p dipl, riksfemma-97!
1995 Tim val e Enar 135, ridhäst, 40p el 41p uts, död 05
1996 Tor val eFröjd 148, ridhäst, 39p uts
1998 Tricolor val e Enar135, 39p som föl
2000 Temperament 227 hingst eEnar135 visad flera ggr 42-45p!
2003 Thea 3375 sto e Pegasus 209,39p, körhäst "efterträdare"
2005 Trina sto e Lysluggen 194 38p
Visad i avkomme grupp på uts vid ett par tillfälle och blivit belönad med guld!
Har dessutom kastat vid ngt tillfälle, tror i övrigt att jag fått med alla avkommorna!
Så snäll och godmodig häst med ett så stort hjärta får man leta länge efter!
Jag kommer alltid att ha plats för henne i mitt hjärta.

Precis dom "tar slut" meddetsamma.
Idag kl 11.35 så blev "gamla" Thelma 2535 avlivad :cry:just på grund av ålderskrämpor, det känns säkert tomt i min fars stall i kväll! Hon var bara 22 år, men med en hel massa föl och mycket arbete så blev hon inte äldre.

1991 Jolly Bob val eJolster119, brukshäst, 40p uts
1992 Skrållan sto e Enar 135, ridskolehäst 38p som 3åring
1993 Tilda sto e Enar 135,rid och kör häst, 41p dipl
1994 Tekla sto e Enar 135, rid och körhäst, 41p dipl, riksfemma-97!
1995 Tim val e Enar 135, ridhäst, 40p el 41p uts, död 05
1996 Tor val eFröjd 148, ridhäst, 39p uts
1998 Tricolor val e Enar135, 39p som föl
2000 Temperament 227 hingst eEnar135 visad flera ggr 42-45p!
2003 Thea 3375 sto e Pegasus 209,39p, körhäst "efterträdare"
2005 Trina sto e Lysluggen 194 38p
Visad i avkomme grupp på uts vid ett par tillfälle och blivit belönad med guld!
Har dessutom kastat vid ngt tillfälle, tror i övrigt att jag fått med alla avkommorna!
Så snäll och godmodig häst med ett så stort hjärta får man leta länge efter!

Känner med dig.
Man får försöka minnas dem när de var friska och all glädje man haft tillsammans.

Så är det med vissa hästar. På så sätt lever de för alltid vidare och Thelma med alla fina ungar kommer alltid finns därute, både i minnet och i sina föl. Hälsa din far så gott!

HABINA!!

Jag hade ett fjordsto som hette IDA född under åttiotalet som jag sålde för en 8-10år sedan. Hon var fullstammad minns jag (hade gröna papper iaf) och det kunde idag vara skoj att få se hennes stam. Vet inte om hon lever än men det var en väldigt speciell häst. Vore kul att få veta mer om hennes härstamning....

Jag säger som Mattis i Ronja Rövardotter: "h*n har funnits jämt och nu finns h*n inte mer. H*n fattas mig så det skär i bröstet!"

Tycker det sammanfattar känslorna rätt bra.

Man får minnas de bra tiderna, i de glada minnena kommer hon alltid att finnas :)

*oops, nu kom tårarna krypandes*

Jag har fyra Ida i min databas av rasen fjordhäst född någon gång på 80-talet:

Ida f. 85 e. Sindarve Tuff 57 u. Fazitha 2068.

Ida 3126 f. 87 e. Sindarve Tuff 57 u. Glimra 1976.

Ida 2610 f. 88 e. Mixter 106 u. Fanta 2163. Detta sto är tyvärr slaktat 2004, bodde då i Norrtälje.

Ida 24-89-1070 e. Peron 124 u. Gullis 2412.

Kan det vara någon utav dessa?

Hmmm om det är någon av dessa är det stoet född 1985. Vet du något om någon ägare till henne? nu eller tidigare?

*förlitar mig blint på Habinas omfattande register...*;)

Nej tyvärr. Eftersom hon bara är registrerad så har jag ingen ägarinformation. Det är där registratorn kommer in. ;)

Däremot fick hon ett föl 1993 efter Furubäcks Seger 159. Fölet heter Sindy 3246 och är född i Bäckefors. Senast angivna ägare på henne bor i Hunnebostrand. När hon stamboksfördes 2004 hade hon en angiven avkomma, Mimmi född 2003 efter Mimer 200.

Så kom då hingstkatalogen ,utan några som helst överraskningar! Hur ska vi göra för att få mer rotation på hingstarna?:confused: Alltför många står på samma ställe år efter år. Okey jag har haft Myckle några år nu, men jag leasar även in någon annan, udda stammad som ska passa stomaterialet häromkring:) Behöver vi ett hingstråd, hingstförening, eller ska vi som leasar försöka att få fler att leasa? Personligen tror jag att avlen hade gjort större framsteg om en del hingstar "blev placerade" Nu vet jag att en del tävlar mkt och bra med sina hingstar, men långtifrån alla! Vad tycker ni andra?:idea:

VA! Fick du hingstkatalogen idag! :eek: *rusar iväg för att se om brevbäraren bara var väldigt sen idag*

Jo, brevbäraren var sen, men han hade inte med sig någon hingstkatalog ändå. *suck*

Senast ändrad:

Då hade jag alltså tur? ja det ska man ju ha någongång!

*kl*

Jag har inte heller fått nån hingstkatalog, däremot hade min mamma fått den, orättvist.. Så jag kollade i den när jag var hos hästarna.. Trist att där inte var bilder på alla de nya hingstarna. Annars kan jag väl hålla med om att där inte var några större överraskningar - kanske för att jag redan kollat hingstlistan på nätet! :)
Har ju lyckats hitta ett sto med inte direkt ovanlig stam, så det är ju det första jag kollar på när jag letar hingst, o ändå missar man ibland.. mutter....

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?