Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Jag gillar också verkligen Cirkus! Hans färg är dessutom den enda som skulle kunna "påverka" Ariel, hon lämnar ju enbart brunblackt, men med honom skulle det kunna bli vitblack. :D

Kruxet är bara att hans farmors far är Ariels morfar. *djup suck*

Hrm!!! Visst skulle det vara trevligt om hingstarna kunde vandra runt litegrann, MEN det är faktiskt så att jag som hingsthållare inte är INTRESSERAD av alla hingstar ens om jag blir erbjuden dem!!!

Nu låter jag kanske förmäten, eller? Det får stå för mig isåfall, men efter att ha varit hingsthållare i snart tolv år och dessförinnan ganska uppdaterad på hingstmaterialet runt ikring oss, så har vi ett litet hum om vad som skulle kunna passa och inte passa på det stomaterial som våra stoägaren har.

Under de åren som vi hållit på så har antalet klass ett hästar ökat markant i södra skåne, nu ser man nästan inga klass 2 hästar på utställningar och premieringar längre, om det sen beror på att vi har fått ett annat uppfödarklientel (ja, det har vi, många unga duktiga stoägare finns i Skåne idag) eller om vi har tänkt rätt angående de hingstar vi har försökt tillhandahålla, det vet jag inte.

Sen måste vi se till släktskap, jag kan inte plocka hem en hingst som är alltför närbesläktad med de ston som går i egna hagen eller hagarna runtom. Här är det bara att räkna lite bland de hingstar som finns i katalogen, Lilla My , Knast och Dalar fritt????

Sen kommer nästa samvetesfråga, tävla hingsten eller bara betäcka? En del av de hingstar som jag supergärna skulle vilja hålla i grimskaftet under betäckningssäsongen lär jag inte få loss förrän de har färdigtävlat om sådär hundra år. Likadant känner jag ju själv, hade kunnat låna ut både Tamlin och Mykletind om jag velat, men de tävlar och därför är det inte aktuellt.

Stoägarna får väl helt enkelt lasta sina hästar och börja välja hingst, i somras hade vi 2 ston från norra Finland på betäckning, här var det inte fråga om att göra ett föl vilket som helst, här satsade man istället ordentligt en gång i livet och valde den hingst man verkligen ville använda.

Har själv varit i Danmark och skulle mycket väl kunna göra om den resan om det finns nånting mer intressant på andra sidan sundet än härhemma. Norge har dessutom 2 fina hingstar på semin, alltid toppskicktet på deras avel, att seminera kostar inte mer om det är ett gult sto än om det är ett brunt....

Skönt att någon tar ned oss på jorden igen efter våra vilda fantasier. :D

Men om vi då vänder på problemet, hur får vi stoägarna att inse värdet av att frakta sina ston till passande hingstar? Eller är det egentligen inget problem? Tror vi bara att vissa hingstar borde ha fler ston, när de egentligen inte behöver det?

Ja men precis det är ju så att jag vill inte heller ha vilken hingst som helst;) om jag så fick frågan så skulle det för egen del bli blankt nej på många av de som finns i katalogen, men om den/de passar stomaterialet som finns runtomkring så kanske man ska tänka om:confused: Lycka du har ju verkligen varit en förebild här! Bra stammade hingstar som kan prestera, antingen i hopp eller dressyr. Dessutom använder du även leasing hingstarna på tävlingar, en extra eloge!:bow:

Men om vi nu ska ha fram bra hingstar utan ovan nämnda individer i blodet, hur gör vi då:confused:(Nu vill jag inte klanka på dessa individer, för dom passar ju också till en del ston)
Ett mer aktivt avelsråd? Som har lite koll på vad det finns för individer, och rekommenderar dessa att betäcka. För ännu så finns det en hel del bra ston med annorlunda stam. Men att få in dom i avlen är ju en annan femma. Och betäcka dom med rätt hingstar är ju en annan femma, och få fram en "kanon" är ju en tredje femma, och få in den i avel är ju.......
Avelsrådet som "rekommenderar" dej att spara din hingst unge. Vet att det gjordes vintern 01-02, då jag hade en icke lovande hingstunge e Tulling 143! men görs det fortfarande?
Personligen tycker jag att avelsrådet borde vara större och jobba mer aktivt utåt eller att man "startar" en avelskommite som lyder under avelsrådet?
Ja jag har många funderingar och tankar, men så är det ju som så att avlen ligger ju mej varmt om hjärtat!:p

Nu är det ju inte så att vi har använt alla leasinghingstar till tävling, även om flera av dem verkligen har haft potential, Champis, Inter, Allman, Cristall etc.
Daler fick jag egentligen inte rida och köra när han stod här, men efter ett tag så veknade hans matte (:D), och sen blev han ju kvar i två år istället för ett...

Mykleprinsen var det ju bara att börja bygga om och upp eftersom han var så nergången när vi fick honom, och efter att ha upptäckt vilken potential det fanns i honom så har det varit en fantastisk resa. Att det sedan har gått så lätt beror ju på det utvidgade bruksprovet i Norge, där hingstarna verkligen får jobba och prestera en massa för att få lov att användas i avel. Det var ju en hingst som fått en rejäl grundutbildning, men egentligen var han väl aldrig hoppad, mer än över löshoppningshinder.
Hade vi inte gjort en make over på honom så hade han nog aldrig fått ett sto i Sverige.

Åter till diskussionen!! Jag vet flera hingstar som jag tycker är alltför lite representerade i svensk avel, men tyvärr så finns det ett alltför snävt stomaterial som skulle kunna göra honom rättvisa och vidga blodet, och de som har detta blodet verkar inte vara intresserade. Ex så försökte jag när jag hade Bums på station att få leasa ett sto (både genom kontaktannons på nätet och genom LillBlakken) som kunde uppväga hans exteriöra något sämre sidor. Han hade ju en unik härstamning på plusgirot samt fantastiska rörselser och ett toppenpsyke OCH presterade!! Inte ett svar fick jag..... Nu är hela hingstlinjen utdöd...

Visst skulle vi kunna ha ett utvidgat avelsråd, men vem ska sitta i det, JAG vet inte, alla som har intresse i rasen har också ekonmiskt intresse i densamma och då känns det inte särskilt seriöst! Själv ger jag ALDRIG avelsråd när det gäller betäckning med våra egna hingstar, såtillvida det inte handlar om att stoägaren står och väljer mellan 2 av dem som vi råkar ha på station.

Medlem i hingstpremieringsrådet satt ett tag i avelsrådet och det tycker jag är vansinne, att vederbörande styr och ställer bland hälften av landets treårsston samt är hingstprem. ledamot och därtill avelsråd = sätter sitt eget tycke och tänk i första rummet och skapar den rastyp och det rasideal han
vill ha. Är detta rätt??

Jag minns också de åren som vi fick ett litet brev hem från föreningen ang intressanta hingstar, stam eller färg och det gjorde bl.a att Tamlin gick igenom och Skogstomtens Eldar, halvbror till densamme fick lite extra granskning innan transport till Grevagården. Egentligen inget dumt sätt!?

Det har också funnits privata initiativ då en person köpt på sej ganska många unga hingstar och försökt ta fram dem till visning, detta resulterade dessvärre inte i en enda nypremierad individ.

Själv måste jag tycka om att jobba med den individ som jag skall använda i avel, är det bara exteriören som är grann och resten bara är trögt, sammarbetsovilligt eller dyl. då är jag inte intresserad. Alla individer blir inte diplomston eller avelshingstar och då är det jätteviktigt att det istället blir en användbar och trevlig individ, som kan gör reklam för rasen på ett positivt sätt och fortsätta ta bort det dåliga rykte som fjordhästen tyvärr fortfarande upprätthåller (och iband med rätta!!!) i vissa kretsar.
Gud så mycket skit jag svamlar //Lycka

Senast ändrad:

Tycker inte att du svamlar:) Tror inte heller att hingstnämnden ska vara med:devil:.....
Kanske samla ihop 25 bra hingstföl, låta dom leva "vilt" och visa dom utan att nämnden vet något om deras bak grund (matadorer och övriga) kanske blir det bättre.
Borde kanske ha ett rullande schema på nämnden:confused:
Jag framhåller heller aldrig någon hingst som står här,det är viktigt att vara neutral. men disskuterar gärna med ägaren om vad dom söker, om dom behöver förstärka förbättra eller förändra något, men aldrig utan att dom ber om råd. Tycker att det är viktigt att stoägaren själv bildar sej en uppfattning av hingstarna när dom visas. Givetvis om en specifik hingst absolut inte passar till just det stoet, så är det ju viktigt att informera.
Håller givetvis med dej om att lynnet är a och o, men tänker inte på det så mkt eftersom mina ston är "stabila" dvs ett gott lynne och ett livligt temperament med framåtanda.

Absolut inget svammel!!

Det är ju inte så lätt med en så pass liten ras som dessutom i princip bara betäcker naturligt. Varje hingst får inte så många ston, och stoägare har istället många hingstar att välja på. Långt ifrån alla stoägare har eg den kunskap som krävs för att ta fram ett föl, som sedan skall växa upp och bli vad det nu må vara. Hur många har en uttalad plan med sin betäckning? Hur många har en plan B om det inte blir den superindivid som de tänkt sig? Har de folk att vända sig till som kan hjälpa dem? Då tänker jag inte bara rent hanteringsmässigt utan även foder under dräktighet/digvning/uppväxt. För många blir det kanske en FÖR stor utmaning, och de väljer att avstå istället. Detta trots att de kanske har ett utomordenligt sto för avel, både stammässigt, utseende, hållbarhet osv....

Sen kommer vi till detta med att visa avkommor. Om vi tar hingstungar som exempel. Det är de "bästa" som sparas till Vetlanda, matchas och förbereds på alla upptänkliga sätt. Detta ger en ganska snäv bedömning av hingstungar e den och den hingsten och ger lite missvisande reslutat. Det är lika viktigt att visa de "sämre" individerna. Låt säga att en hingst har 10 avkommor, hingstar pratar vi nu. 2 av dem är kanonfina och väl värda att visa. De sätts i träning, förbereds efter konstens alla regler, får en uträknad foderstat osv osv. De får goda vitsord båda två. Sen har vi då 8 avkommor till, men de tas aldrig fram till visning, hade de gjort det så hade de fått katastrofala resultat.
Låt sen säga att vi har en annan hingst. 10 avkommor där oxå. alla tas till visning, förbredes och får rätt förutsättningar. Alla blir de ganska "normalt" bedömda, ingen jättestjärna men heller ingen katastrof.

Vilken hingst är bäst för aveln?

I min mening är det lika viktigt att visa "dåliga" avkommor, de är lika mkt ett kvitto och resultat av aveln. SPEC när man har så få avkommor att bedömma.

Därmed inte sagt att alla ska till tex vetlanda, jag menar bara att det är viktigt att så många avkommor som möjligt visas på sommarpremieringar och dylikt.

Vad gäller att låna/leasa hingstar så är det naturligtvis inte helt enkelt. På pappret vore det ju enkelt att konstatera att som ex Uppsala behöver en hingst som låt säga Lysluggen. Bra, då får han stå där. Malmö behöver Ismo kry, norrköping Dalar osv... Baserat på hur stomaterial runt omkring ser ut.
I verkligheten är det inte lika enkelt, men faktum kvarstår att det kostar att ha hingst och att ha bara ett par ston om året kan ju aldrig vara lönsamt. Och vad har den hingsten för liv? Ensam i en hage 365 dgr om året för att betäcka ett eller ett par ston? Nu säger jag inte att alla hingstar mår dåligt av det, men de är trots allt flockdjur som är gjorda för att gå tillsammans.

Jag tror att det vore en idé att se över hur hingstar placeras, utefter intresse och möjliga fruar till hingsten. För det är ju så att många stoägare är bekväma av sig och tar hellre hingsten som står nästgårds än åker flera flera mil för en som kanske eg vore mer intressant stammässigt eller vad det nu må vara. Jag tror att stoägare kanske behöver hjälp med att förstå hur viktigt det är med planerad avel och att se lite längre än till att få ett gulligt föl efter favoritstoet..

Jag jobbar mkt med utrotningshotade svenska lantraser, getter, får, ankor, höns och kaniner. De är så pass hotade att det finns under 200 individer i vissa av fallen. Där är det ju av största vikt att aveln planeras noga och att ingen bock eller bagge kastreras utan en kontroll av intresse/avelsmässiga fördelar. Detta ligger inte enbart på genbankerna själva, utan engagerade genbanksansvariga kollar möjligheter till höger och vänster och väger in för och nackdelar ur många synvinklar. Därtill kommer problem som olika MV status på besättningar vilket sätter käppar i hjulen och försvårar allas arbete.
Vad gäller geografi så är det många genbanker som ligger i skåne, vilket innebär stoooora avstånd.Man lägger inte ner flera tusen på transport av en get till en bock... Då kom de med den fiffiga idén att ha en lantras-transport som går tvärs över Sverige, där man skickar handjur av flertalet olika raser på turné :) Man kan dessutom passa på att skicka med djur från ett ställe till ett annat vid exempelvis en försäljning.

Svammel, men det jag vill komma till är att det är ideella som sitter och tittar på lämpliga avelsdjur och undersöker noga förutsättning för ev betäckningar. Naturligtvis är det mkt enklare med dessa, då det handlar om ren ÖVERLEVNAD och inte alls i samma omfattning eller målsättnigar som med hästar.
Men måste säga att jag är imponerad över deras intresse och driv och kunskap, Man kan alltid vända sig till någon och få hjälp. Kan inte personen i fråga hjälpa till blir man alltid skickad vidare och många faller in och intresserar sig och försöker hjälpa till på bästa sätt.

Usch, vet inte alls vad detta har med saken att göra egentligen?

Men jag hoppas att våra tankar och funderingar kan leda fram till konkreta förslag och förbättringar :):)

Kanske ngn form av certifiering av hingsthållare, så den som lånar/leasar ut sin hingst vet vad verderbörande kan och stoägare vet att det finns kunksap i att sköta ston, brunster, betäckningar osv. Kunde kanske vara ngt för nya hingstägare att gå en kortare utbildning och få lära av en erfaren hingsthållare på dennes gård`?

Ojoj, nu får det räcka med uppsats....

Precis, Ljulius det är ju faktiskt så att man måste ha, som du säger en plan B om det inte blir det där "stjärnskottet". Jag väntar fortfarande;), trots godkänd hingst (Pegasus 209 och 3 diplom sto)så har jag ännu inte lyckats att få fram "stjärnan" Av de föl som fötts här under åren så är det 2st som tävlas, alla de andra är just brukshästar som används både i körning och ridning men ej på tävlings nivå, trots att en del har potential för det! Men alla har bra psyke och fungerar bra i olika sammanhang!:D
Sen som Lycka skrev så kostar det ju inte mer att seminera en gul än en brun, MEN vi får ju aldrig betalt för den extra kostnaden som det innebär!
Sen Ljulius är det som du säger ang visnings statistiken att det är låga resultat, också något att jobba på. tänker att gå ut med en uppmaning till de unghästar (ägarna till dom) som är tillverkade här om hur viktigt det är med visning.
Har även tänkt att åka med tre transporter till södra skånes utställning, och någon ska väl med till Vetlanda tror jag.:rofl:

Kloka tankar från både Ljulius och MyckLE.

A tt du sedan blandar in de utrotningshotade lantraserna , Ljulius tycker jag inte heller är fel. Jag gör detsamma, hela tiden, just hästavel har jag ingen utbildning på däremot har jag en hel del kunnande om avel med nötkreatur och främst grisar, eftersom jag jobbat med projekt Hampshire, det som sedan gav upphov till treraskorsningar och Piggham kött. Att flytta över de kunskaperna till hästavel är inte mig ett dugg främmande!

Grisaveln är dock betydligt lättare, man jobbar med en ren slaktprodukt och generationsintervallen är betydligt kortare!

För mig är det jätteviktigt att kunna mäta prestationer, jag tror nog att 98 av 100 hästar som passerat härigenom under åren (betäckningsston, egna uppfödningar, hingstar och inte minst in och tillridningshästar) haft ett stabilt psyke i daglig vardagsskötsel.
MEN en del individer utmärker sig direkt när man börjar kräva lite mer jobb med dem, jag har hästar som ganska snabbt hamnar i facket skogsmullar, hästar som fungerar bättre i vagn än under sadel, hästar med en hög ridbarhet och extraordinär talang för dressyr eller hoppning etc. Det känns oerhört viktigt att dessa talanger tas tillvara, hamnar tävlingstalangen hos skogsryttaren så blir det fel, hästen blir missförstådd för den energi och framåtanda den har och klassas snart som tokig och farlig.
Vi har säkert haft 20 såna hästar genom åren här, som vi inte hittat ett dugg fel på, tvärtom har de varit arbetsnarkomaner och älskat att vara här eftersom de fått jobba, då strular hästen inte heller, däremot återfaller den ganska snabbt i beteende när den kommer hem efterso 1 timmes skogsridning på helgen inte alls är i närheten av vad den behöver för att stimuleras, och den då hittar på tusen hyss istället för att göra av med överskottsenergin.

Det är såna här egenskaper som kommer fram när man jobar med hästarna och som man kan förknippa just med ett speciellt sto (stam) eller en viss hingst, men det behövs ett verktyg för att mäta detta!

Själv har vi ju flera stostammar och de skiljer sig otroligt från varann.

Min gamla Lycka stam producerar inte skogsmullar eller sällskapshästar, de skall jobba mycket och gärna tävlas då fungerar dom som allra bäst, Lycka själv var varken mild i humöret eller lätt i psyket, tvärtom...

Sindrastammen producerar avkommor som är betydligt känsligare, inga hårda ord och nävar här inte, då blir dom ledsna och vet inte hur dom skall göra för att ställa tillrätta. Är du lugn och konsekvent jobbar dom ihjäl sig för att vara till lags.

Hilde/Sevistammen är körhästar, punkt slut. Finns ingen känslighet här, det skall gå framåt, sen kan det stå vad som helst i vägen, rädsla existerar inte.

Liv och hennes avkommor är lättlärda, enkla, framåt och oerhört trevliga socialt sett

För mig är det här värdefull information när jag och gubben väljer hingst, lika värdefull som om de skulle briljera med eminenta gångarter eller ha en stabbig hals....

Att läsa, jag höll höll på att säga lyssna, på era resonemang kring avel i stort och smått är som musik i mina öron. Tänker hästar, får och höns, som är mina djurarter. Inte så enkelt med produktionsdjur heller, men tydligare. Utrotningshotade djur har sitt koncept och sin målbild, bred genetisk bas.
Våra hästavel får en mer komplicerad målbild då det är fler faktorer som ska vägas in. Men kanske kan vi jämställa användbarhet hos hästen till produktion hos slaktdjuren. På intet sätt glöms då egenskaper som god exteriör, hållbarhet, temperament, fruktbarhet och sundhet bort.
Ibland kanske vi gör hästavel krångligare än det är.

Tack Jejan! Du lyckas alltid sammanfatta i ett par rader vad jag behöver sidvis på mig för att berätta. Hästens användbarhet=grisens slaktegenskaper=tjurens avkommors tillväxthastighet och foder utnyttjande, lite så menar jag också!

Som en liten parentes kan jag berätta om Mumins systers fjordhästvalack som kom till oss för ett par år sedan för att han var allmänt busig och brötig.

Första dagen testade han mig och jag sa stopp, andra dagen gick han som en klocka, eftersom jag inte hittade så mycket mer att ändra på så fortsatte jag istället med att vidareutbilda honom. Halvhalter, halter, framdelsvändningar, börja jobba på tygeln, galopp från halt. Plötsligt fick hans ganska finurliga lilla fjordhästskalle nånting att jobba med och vips så slutade han med att sticka, bralla etc.
Putte visade bara att han var en ambitiös fjordhäst som gärna ville uträtta lite mer krävande saker i livet....

Vet inte om det hör hemma under avel, men jag kan bekräfta att Putte var ett klockrent felköp med fel häst med fel ryttare på fel plats som då bara blir helt fel. Ett öde som tyvärr fortfarande drabbar en hel del fjordhästar o shetlandsponnyer o självklart andra hästar också.
O när det inte funkar o man inte kan lösa problemet själv får man ta hjälp av nån annan som kan det bättre.

Tycker inte att du svamlar:) Tror inte heller att hingstnämnden ska vara med:devil:.....
Kanske samla ihop 25 bra hingstföl, låta dom leva "vilt" och visa dom utan att nämnden vet något om deras bak grund (matadorer och övriga) kanske blir det bättre.
och blanda vilt bland de som visar, eller kanske ha helt okända visare på samtliga hingstar? Ibland känns det som om den som håller i snöret betyder mer än hästen...

Hilde/Sevistammen är körhästar, punkt slut. Finns ingen känslighet här, det skall gå framåt, sen kan det stå vad som helst i vägen, rädsla existerar inte.

Så skönt att höra att jag inte är ute och cyklar.. Kan många gånger undra om jag har fått en häst med fel i tillverkningen då hon inte är speciellt känslig. Men när man ex. drar stock i skogen kommer den hästen jag verkligen älskar fram, arbetsvillig och lyhörd och går fram överallt!

Lite dumt bara att Fröken inte visar den sidan när man rider:p

och blanda vilt bland de som visar, eller kanske ha helt okända visare på samtliga hingstar? Ibland känns det som om den som håller i snöret betyder mer än hästen...

Detta kan vi ju komma ifrån med ett rullande schema på hingstnämnden, och då får vi kanske också en större bredd på de individer som blir godkända:p

Lycka vi har samma "brist" att prata fort, högt, mycket, ofta och gärna;) och då behöver man ofta en hel sida för att sätta orden på papper!:banana:

Ett annat problem är ju att många hästar idag (inklusive mina egna) jobbar alldeles för lite, så varje gång "ysterheten" lagt sej, så får dom stå fria i några dagar. När dom gått färdigt i vårbruket eller hösäsongen (körhästar) är över då är dom avslappnade och underbara att arbeta med för då är all överskottsenergi förbrukad.

Detta kan vi ju komma ifrån med ett rullande schema på hingstnämnden, och då får vi kanske också en större bredd på de individer som blir godkända:p

Detär nästan sorgligt med tanke på rasutveckling men jag tycker det samma... Man skulle ju önska att de som satt vid makten kunde tänka lite längre än de uppenbart gör idag. Fast skam den som ger sig, skriker vi högt många tillsammans kanske det hörs ända till hingstnämnden.

Jag börjar: BYT NÄMND!!

Är ni med? ;)

Lycka vi har samma "brist" att prata fort, högt, mycket, ofta och gärna;) och då behöver man ofta en hel sida för att sätta orden på papper!:banana:
Jag ser det inte som en brist, jag ser det som utvecklingstänkande och det är positivt. Fortsätt prata fort, högt, mycket och ofta. Jag lyssnar.

Iallafall variera den lite?! Så att det inte alltid är samma människor som bestämmer..

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka