Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Min gamla Lycka stam producerar inte skogsmullar eller sällskapshästar, de skall jobba mycket och gärna tävlas då fungerar dom som allra bäst, Lycka själv var varken mild i humöret eller lätt i psyket, tvärtom...
Det är de hästarna som är roliga att jobba med, som kräver sin ryttare och som kräver att den tänker till lite. Åka häst kan man göra på andra håll. Jag vill ha en hög ridbarhet med mycket motor och will to please, men gärna med lite "jävlar anamma" också. Mesproppar är inget för mig.

Där med inte sagt att de inte ska få finnas.
De finns ju de som söker just den hästen, tur att vi är olika och att det finns individer för de flesta hästar.

Ha,ha, jag skall skrika på årsmötet! LOVAR !!!!:rofl:
Jag har själv inte möjlighet att komma, kan du skrika så högt att det räcker åt oss båda?

Sen en fundering till, är det så smart att ha domare som är släkt i nämnden? Kanske inte kan kallas jäv, men det är nog granne med Mr Jäv i alla fall...

Undra om jag sa för mycket nu?

Jag tycker faktiskt att det hör hemma under avel! Precis som du säger så var det egentligen inget fel på hästen, han hamnade bara på fel ställe!

Vi har som uppfödare ett stort ansvar i att se till att vi säljer rätt sorts hästar till rätt sorts folk, då krävs det att vi har kännedom om hur våra ston fungerar och att de ofta nedärver det beteendet till sina avkommor, nånting som är lika viktigt att komma ihåg som att exteriör nedärvs.

Att sen folk tycker att vi skall ta bort bruksprovet på våra ston, det tycker jag är vanskligt, den enda värdemätare du har på hur stoet fungerar, som sagt ett hyggligt uppförande det har de flesta stona i sin vardagsmiljö och i daglig hantering.

Det är nåt helt annat när man börjar jobba och utbilda dem, det är då man börjar få lite grepp om hur dom fungerar i tex stressituationer, vid nya upplevelser etc. Att gå hemma i flocken och vänta på sin tur vid grinden, har inget med gott psyke att göra, det är rangordningen mellan hästarna och tryggheten i den som gör att den biten fungerar.

Visst är det trevligt att få igenom en godkänd hingst eller få ett diplomsto, men INGENTING slår den känslan man får när man ser sin uppfödning som man planerat) prestera i vilket sammanhang det än vara må, sedan är det ju inte fel med en hyfsad exteriör - hållbarhet och exteriör går ju ofta hand i hand!

Jag har själv inte möjlighet att komma, kan du skrika så högt att det räcker åt oss båda?

Sen en fundering till, är det så smart att ha domare som är släkt i nämnden? Kanske inte kan kallas jäv, men det är nog granne med Mr Jäv i alla fall...

Undra om jag sa för mycket nu?

Tror vi tänker lika där, ja.

Hästar hamnar på fel ställe, sånt händer tyvärr, därför finns det folk som försörjer sig på att rida in och till hästar.
O jag säger inte att det var fel på hästen, men dessvärre fick inte ryttaren den hjälp som söktes o behövdes, o det är inte riktigt en avelsfråga. O eftersom jag inte är säker på att du vet vad som hände med hästen efter att han varit hos dig o varför, så ska man kanske inte alltid kritisera folk öppet.
Tvivlar inte ett dugg på att det hade kunnat bli en bättre häst än vad det blev, men mycket mer än att söka hjälp med tillridning o hos tränare kna inte göras, och att sen sälja en häst som inte går många meter är inte heller helt lätt o då går man litegrann i cirklar.
Men tack för att du drar upp det, det kan säkert glädja någon.

I övrigt håller jag med dig angående användning osv.

Ha,ha, jag skall skrika på årsmötet! LOVAR !!!!:rofl:

Lycka! vi kan sitta i varsin ända och prata högt, eller tillsammans och prata samtidigt:eek:
Tycker inte heller att bruksproven ska tas bort på stona, ej heller att det ska gå att stamboksföra utan att dom fölat en gång, vi är ju en avelsförening, eller.
Tror att det kan bli en intressant stämma.....

*kl*

Det där med bruksprovets vara eller icke vara för ston och att kunna stamboksföras innan fölning, är det nån som vet vad tanken är med detta?!
Jag vet att shetland t ex nu har det så, att man kan stamboksföra stoet direkt vid treårspremieringen om man vill, och bruksprov är inte obligatoriskt. Jag förstår inte poängen med att man inte strävar efter att ha användbara hästar i avel - men någon tanke måste det väl finnas bakom? Frågan är bara vilken :confused:

Många bra tankar och funderingar, nu är jag helt slut ikväll av alla skottning, men ska tänka lite till och försöka sammanfatta så kort som Jejan (kommer definitivt att misslyckas....)

En liten fråga, vem är det som tillsätter/avsätter nämnden? Tillsätts de för x antal år i taget eller väljs de in varje år eller hur funkar det?

Vi, alla medlemmar i Svenska Fjordhästföreningen,genom styrelsen, kontrakterar nämnden inför nästkommande år. Problemet är att vi inte har så många att välja mellan, då kallblodsdomare är en bristvara.
Allas vårt dilemma är; Vill vi å ena sidan ha rutinerade domare som kan allt och lite till och som fungerar bra ihop på ridhusbotten eller vågar vi oss på en "skakigare" konstellation, som gör oss irriterade av en eller annan anledning.
Nu tänker jag i främsta rummet på hingstpremiering. När det gäller sommarpremieringarna så fördelar kallblodsdomarna (läs SH) landet emellan sig och de brukar rotera med ett antal års mellanrum.

Putte visade bara att han var en ambitiös fjordhäst som gärna ville uträtta lite mer krävande saker i livet....

Det som oroar mig här är, hur vet man att man är rätt ryttare för sin häst? :confused: Jag bestämde mig för att köpa fjordhäst igen delvis för att jag inte har ambitionen att vinna OS i fälttävlan. Jag ville ha en häst som jag inte behövde försvara varför jag inte tävlade, om jag nu valde att inte göra det.

Men om man har en riktigt bra, talangfull fjordhäst och själv är skogsmulleryttare, när är det okej och när är det fel? När hästen säger ifrån? Min misstanke är att många fjordhästar inte säger ifrån, utan står ut med "amatören" i alla år.

Eller, som nämnts ovan, alla fina fjordston med udda stam som inte betäcks eftersom ägaren inte har avelsambitioner? Borde man byta ut sin märr mot en "sämre" hagprydnad då?

Mina pållar står nog ut med min ambitionsnivå, men skulle säkert göra alldeles lysande ifrån sig hos någon med någon annan slags ambition. Den ena som som kör- och skogsmullehäst och den andra som lite mer allround i lätta klasser.
Min slutsats är att just fjordhästarna bättre tål min låga ambitionsnivå för att plötsligt en dag bli sadlade eller selade för att jag fått ett ryck. Dom är lika bussiga för det. Idag fick jag ett sånt ryck, vilket slutade med att jag red den ena och tog den andra som handhäst. Det gick alldeles utmärkt. Och NEJ, jag tänker inte erkänna när jag sist drog ut dom på äventyr, men det var ett tag sedan.
Jag tror hästarna låter sig formas om de har ett gott temperament och ett gott lynne i botten.
Alltså är det bortkastat att ha dåligt samvete inför en fjordhäst, de vill ha mat, god omvårdnad, sällskap och stora hagar att knalla runt i, det räcker mycket långt.

Det tror jag är helt sant på de allra flesta fjordhästar. Man ska inte ha dåligt samvete, utan av glad de gånger man gör ngt :)

Gandalf är en sån som blir uttråkad om det händer för lite, han behöver aktiveras. Julle är lite mer förlåtande, men kräver även han lite mer fart än bara in och ut från hagen ;)

Jag tror att olika hästar säger ifrån på olika vis, o alla säger inte ifrån, för de har kansk inte så mycket att klaga på... Nu är vi kanske mer inne på fjordtråden än avel egentligen men i alla fall..
Robin t ex är ett väldigt tydligt exempel på en häst somtydligt säger ifrån, Robin är ingen skogsmullehäst, inget tvivel om saken! Efter vila i 5-6 dagar klättrar han på vägarna - mer eller mindre bokstavligt, och han är ändå 22 år, då säger vissa att det är dags för hästarna att ta det lugnt sen länge..
Sevi är lite mer nyanserad.. Ska hon tävla o "bruka allvar" ska det vara i körning, ridning ska vara på hobbynivå, men hon trivs lika bra med att gå i hagen o ha bebis! Sevi är lika glad om hon kommer ut på tur 4 dagar i veckan som om det är en gång varannan månad, hon tycker det är mysigt att man pysslar med henne, men hon blir alltid lika glad när hon slipper :p Världens bästa skogsmullehäst med andra ord! Att hon dessutom visade sig vara ett hyfsat avelssto är ingen nackdel.
Att hitta "rätt" ägare är nog svårt. Jag har köpt två fjordhästar o ingen av dessa har haft det "perfekta" vad det nu är.. Robin köpte jag från ett mycket bra ställe där han fått det han behövt tills dess det var dags att sälja, men innan dess har han uppenbart varit på ett ställe där han fått lära sig ett o annat hyss, vilket är svårt att ta ur en äldre häst. Sevi gick med små barn o det var kanske inte heller optimalt, hon är stor o stark o gör som hon vill - vilket innebar att jag fick mig en o annan tur dit jag inte hade tänkt i början - hon var inte van att man ställde krav! :p Men ingen av hästarna tror jag har lidit av det o lider inte nu heller, men alla hästar kan säkert få det bättre, att bo hos mig är inte heller perfekt. Robin skulle kanske behöva vara nånstans där någon hade tid att rida o träna minst två gånger om dagen, då hade han fått utlopp för all sin energi, men jag hoppas o tror att han inte är alltför lidande hos mig heller..

Senast ändrad:

Intressanta funderingar. Jag tycker fortfarande det håller sig inom aveln genom tidigare resonemang kring ston som inte används i avel, dvs ston på "fel" ställe. Sedan är det ju aktuellt också när man skall sälja avkomman för att veta om den hamnar hos en passande ägare, men då kommer också frågan in hur snart man ser dessa olika drag hos hästen.

Förhoppingsvis kan man sin stostam (som Lycka), men det kan ju både finnas undantag i stammen likväl som uppfödare som ännu inte lärt sig sin stostam.

Hur lär man sig sin stostam? Hälsa på många släktingar? Hålla koll i tävlingsstatistiken? Åka på många utställningar?

Det går ju liksom hand i hanske med avel och användade!
Om avlen är rätt så blir individen bra dvs relativt snygg (kl 1) uthållig, stark och användbar till det mesta (en del passar ju inte till allt, men så är det ju med oss också) Med gott lynne och sund och frisk i övrigt;)
Man kan ofta "läsa av individen när min gamla märr får gå på ridbanan så ser man tydligt på henne hur hemskt det är: öronen ligger bakåt svansen snurrar och lite piruetter ger man sej däremot ut i skogen så är det en helt annan häst. glad positiv och går överallt!

Alltså hörrni, läs Habinas statistikakrobatik på hennes hemsida. Väcker mycket funderingar om vad avelsframstegen verkligen kommer ifrån och vart de tar vägen.

Har redan läst den, kollar hennes bloggsida ofta, alltid intressant och lärorik:bump:

Jag måste ju erkänna att jag ser Bross i ett helt annat ljus efter det här. :o

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 366
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka