Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

På hårt underlag! Fast mina är ju asfaltblommor, och vana att springa på grusväg eller asfalt.
Ett tungt underlag kan göra att de gräver ner sig en aning, å andra sidan är det ganska bra underlag i Vetlanda Ridhus.

Ja, nu närmar det sig! Mina hästar får vackert vila sig i form, för jag har fått nackspärr, förhoppningsvis känns det bättre framåt helgen annars har jag ett problem...

Men oj, vad man har förväntningar på den här helgen, oavsett om man har häst med sig eller ej. På nåt vis känns det som om det är slut på fjordhäståret sedan. Det trots att vi börjar vår tävlingssäsong för fjordhästarna sedan och har både fölchampionat och Åstorpsutställning att se fram emot!

Vad fin han är :love:

Och roligt med så bra poäng!!
Tjata, tjata, tjata på uppfödaren nu (eller vem det nu var som ägde mamman ;) ) om stamboksföring!!!

Va ni andra verkar duktiga o ligger i med era hingstar! Idag bär det av till ridhus o träna lösgaloppen. Lanzo är löshoppad innan, så jag tror inte att det blir ngt stort problem. Imorgon blir en körtur med honom. Han har varit så duktig och lättlärd att han redan är inkörd och går med rockard o maratonvagn. På onsdag ska jag o Lanzo åka till Agneta o Contess, där vi ska träna visning. Det är rätt skönt att få lite tips när man ska visa, särskilt nu när mina nerver är i dallring.

Kommer antagligen att åka till vetlanda på lördag morgon, fast det blir ganska tidigt, eftersom vi har 20 mil dit. Lanzo är en van resenär, så det ska nog inte vara några problem.

Vi åker åxå dit väääldigt:) tidigt på lördag morgon. Har ca 30 mil att åka. Har ingen möjlighet att åka på fredag kväll.

*delvis kl*

Kan inte ni som har hingstar som ska till Vetlanda lägga in en bild här?

Vore kul att tjuvtitta lite på några ;)

*behöver träna mitt "öga"*

Vilka kraaav du ställer......... :p ;) :D

Photo_53531_876042.JPG

Och vilken tiiiiiiiiiid det tog innan du la ut en bild ;)

*njuter som vanligt åt ögongodisen Charlie* :love:

Haha, när lilleman sover får man välja på:
1. Sitta på buke
2. Städa
3. Plugga

Jag valde 1 , därav min snabba bild! :p :D

No way, det får bli en överraskning!!!
Nä, alla härinne vet ju att jag inte kan/vill strula med bildfixande här!!!

Den enda bild jag vet det är en ett år gammal sak som finns på hemsidan.... Visserligen var han nybedömd där (88897) så man skulle kanske vrida tillbaka klockan ett år??

Medans ni trixar in nya bilder som jag kan njuta av så har jag varit inne på Fjordhesten i Danmark och checkat in deras nya hingstar efter helgens premieringar, herregud, de behöver VERKLIGEN åka till Vetlanda och hämta nytt blod......

Hingsten som gick etta i 2,5 års ringen hade Knast Halsnaes tre gånger i sin stamtavla i fyra generationer OCH då har jag inte alla uppgifter på mödernet, eftersom de bara stod angivna med pappa-morfar! (det kan alltså bli mera)

Vilka förebilder!

Men herregud!!! :o Har de inget sunt förnuft? Ser de inte vart det bär hän? Usch, sån där avel gör en ledsen, vare sig det är häst, hund eller nåt annat djurslag... Tom jag som aldrig sysslat med "praktisk" avel förstår ju att avelsbredden är jätte viktig!!

Det är ju verkligen riktigt tråkigt! :(
Måtte ju ta jätte lång tid att få ett bredare material där igen.
Får vi måste väl hoppas att det tar förnuftet till fånga snart.
Vore ju otroligt tråkigt om de Danska ska bli helt "krassliga" tillslut.
Jag gillar annars just att se de olika, Norksa, Danska och Svenska (å andra med för den delen).
Alla har ju sina goda sidor.
Men det vore tråkigt om de skulle försvinna i en hysterisk inavel.

Vad fin han är :love:

Och roligt med så bra poäng!!
Tjata, tjata, tjata på uppfödaren nu (eller vem det nu var som ägde mamman ;) ) om stamboksföring!!!

Tack. Ja det är roligt med poängen, det lyfte ju upp mardrömsresan några snäpp :crazy:.

Nu får vi tjata på ägarna båda två, vore snöpligt om det var stona det skulle falla på. Fast blir han inte godkänd så får jag ju en snygg valack i alla fall ;) och en trevlig sådan.

Hingsten som gick etta i 2,5 års ringen hade Knast Halsnaes tre gånger i sin stamtavla i fyra generationer OCH då har jag inte alla uppgifter på mödernet, eftersom de bara stod angivna med pappa-morfar! (det kan alltså bli mera)

Vilka förebilder!

Vad hemskt att det får vara på detta vis. Tror de att det ska bli bättre hästar med linjeavel eller varför håller de på så här?

Har nog missat din hingst. Vem är det? Inget foto att visa?

Bild på Ljass från igår finns i en länk, det får duga!

Idag var vi iväg till ridhus och tränade lösvisning, visning för hand och uppställningar. Han är en stjärna idag! Sköter han sig så här bra i helgen, då kan jag ta 25 poäng, för vilken häst jag har!

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 368
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka