Fjord/welsh blandning som ponnygaloppör??

matildamilton

Trådstartare
Jag ska bli medryttare på en fjord/welsh blandning och undrar om han hade kunnat gå något löp?? Han är lite tjock men det hade nog kunnat försvinna med lite motion. Har han någon chans??:bump:

Sv: Fjord/welsh blandning som ponnygaloppör??

Är det inte så att de ponnys med fullblod i sig går egna löp och resterande startar i den kategori de tillhör? Så det är nog inga problem att kvala och sen starta. Men sen hur framgångsrik den kan bli är svårt att säga. Beror på rätt många saker. Finns rätt mycket filmer från ponnygaloppen på youtube. Är rätt kul att titta även om ridstilar, avstånd och storleken på hästarna är mycket olika...

Det är omöjligt att säga så här men jag tycker absolut att du ska försöka. Kolla in Ung Galopp - där får du reda på hur du ska göra för att börja! Lycka till!:D

Ena gången på Göteborgs galopp var det en nordsvensk med bland D-ponnyerna, så varför inte?

Lycka till!

Beror på vad du menar med chans? Kanske kan du inte slå de snabbaste, men många är helt vanliga ponnyer av varierat utseende och ursprung. Flera av de snabbaste ponnyerna är inte alls "ädla". "Vinnarskalle" och bra ridning är minst lika viktigt som att ha en snabb ponny.

Vet inte vilken bana som du bor närmast men på Täby blir det ibland två D-ponnylopp. Om man då startar i det långsammare loppet så ökar förstås chansen att vinna. Sista loppet 2011 på Jägersro vanns av en nykomling som reds med vanlig sadel och utrustning. Så man behöver inte vara "proffs"-utrustad för att vara snabb.

Annars är ponnygalopp sporten där alla är lika glada efter mållinjen. Man tävlar om varje placering, inte bara vinst, eller bara med sig själv. Och för att det är så härligt att rida fort!

Så välkommen till ponnygaloppen, om inte annat så för att träningen är bra för de flesta ponnyerna. Och ju fler det blir desto fler löp på olika nivå blir det.

Ibland ordnas träningstävlingar som man får starta även om man själv, tränare och ponny saknar licens. Håll utkik på Unggalopp.se

Förr reds separata xx-lopp, men från och med i år ska de starta i ridhästlöp. Fast jag har inte sett några rena fullblod de senaste åren. Araber som har startat i storlöp har ett par(?) års karens, men i övrigt är både rena araber och fullblodskorsningar välkomna.

Jag bor nära Jägersro där jag rider galopplektioner på galoppskolans hästar varje fredag

Ja men då så! Vem är det som tränar er? Fråga hur du ska börja träna din häst och när du sedan börjar känna att den har smalnat av lite kan du väl få hänga med på galoppskolans träning någon gång?

Ung galopp har olika aktiviteter (träningar, tävlingar mm) på Jägersro. Ta kontakt med dem, de blir säkert jätteglada för att få fler intresserade och kan hjälpa dig vidare. På deras hemsida finns också lite tips om hur man kan börjar träna sin ponny.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 225
Senast: GoLightly
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka