"Fjantar" jag för mycket?

S

solenbakommolnet

Jag har börjat fundera lite över hur mina hästar har det. :angel:

Nog borde väl ett par islänningar med mycket päls klara sig ute fasst det är -27C? Eller?

Som de har det nu får de stå inne fram till lunch om det är så kallt, ut och sedan in igen vid 17 tiden. Visst känns det lite i hjärtat på mig när jag ser de frusna mularna och frostiga svansarna. Men nu har jag som sagt börjat fundera..... :idea:

De har tillgång till vindskydd men sen då? Deras hage är inte så där jätte stor (jodå, de kan springa och busa osv men det är inga stora hektar) plus att de inte har fri tillgång på grovfoder. De får frukost, lunch och middag. Funkar det ändå? Kan tillägga att det finns skog som de är och "gräver" i under dagarna.

Nog borde de väl klara av att vara ute 7-17 fasst det är -27C?

Hur gör ni? Sett fler trådar om detta med vinter, kyla och ute-tider men inte riktigt fått svar på mina funderingar :cool:

Som alltid är jag mycket tacksam för era svar ;)

Sv: "Fjantar" jag för mycket?

Är det torrt ute och -27 och de har riktig vinterpäls så klarar de förmodligen att gå ute och gör de inte det (fryser) så tycker jag att du ska slänga på dem varsitt täcke och sen ut med dem i hagen för de behöver den friska luften och att kunna röra på sig. Om de får lunchhö ute när det är kallt så kan det kanske vara idé att ge dem lite extra när kallgraderna går nedanför -20/-25. Du får helt enkelt kolla av dina hästar om de ser nöjda och obrydda ut av kylan eller om de står och skakar, får ont i ryggen eller så men ute ska de få vara i vilket fall som helst!!

Fast nu får du väl sätta ut tex hösilage om du skulle vilja? :smirk:
Du vet ju hur jag är iaf, nu har jag inte klippt isisen men vanligtvs gör jag det så då har hon ju dubbla täcken å får komma in tidigare när det är så pass kallt.

Farsan hade tagit in hästarna 12-13 när han kom hem fast de är oklippta å det var -20 å dom hade täcken på sig men han kan vara lite fjantig ;)
Det var bara att ringa å ge order att bums säta ut hästarna igen, de får ju nästan obegränsat hö när det är så kallt så 5-6 timmar överlever de.

Nä jag klipper kommer jag nog däremot ta in till eftermiddagen om det är kallt å så får de middag inne.
Jag vet ju att du har täcken oxå så jag tror inte dom dör ;)
Däremot börjar det bildas iskristaler i luftvägarna om det är -40 å mer men såna dagar släpper jag inte ens ut mina hästar(å dom verkar inte ha ngt emot att vara inne såna dagar).

Har dom bara fri tillgång på hö ska det nog inte vara några problem. Mina araber är ute vid den tempen utan att klaga. Jag vill helst att dom är ute så mkt som möjligt, men märker jag att dom fryser så brukar dom få komma in ett par timmar på dagen för att "tina upp". Skulle det behövas så sätter jag på dom täcken, givetvis, men det brukar sällan behövas... Lycka till!!!

Du får titta efter om de verkar frysa, om de står och hänger vid grinden eller är glada och aktiva.

Fett värmer väldigt mycket, så se till att de är välnärda, och att tugga på något hjälper också till att hålla värmen.
Tänk på att det är väldigt stor skillnad på vindstilla och blåst! Är det några minusgrader och blåser rejält kan det upplevas som femton-tjugo minus.
Är de skodda kyler skorna mycket nerifrån.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 716
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka