Jag har kopplet i avbärarremmen, inte en chans att jag kan ha både ryggsäcken och dragbältet, funkar kanon! Jag hade tagit koppel med expander.Visst är det några här som har vandrat med hund och vill dela med sig av sina bästa tips och sina värsta not-to-do?
Jag planerar för en vecka i fjällen
Tanken är dagsturer, vi kommer bo i stuga. Åtminstone den första rundan i år, eventuellt blir det en tur till senare i sommar med övernattning och i så fall blir det tält.
Fråga 1
Enligt hundbutik 1 så passar en Ruffwear Palisades stl M till galenpannan, och efter inskolning ska hon kunna bära upp till 1/3 av sin vikt. Tyvärr hade de ingen till salu hemma (fick prova ägarens egen), så vi fick åka vidare.
Enligt hundbutik 2 så passar väskan bra, men hon kan endast bära 20 % av sin vikt så den är onödigt stor.
Vad är rimligt att tro att hon kan bära efter inskolning?
Fråga 2
Vad bör ingå i en första hjälpen-väska för hunden? Och vad mer är viktigt att komma ihåg att packa med?
Fråga 3
Jag tänkte fästa kopplet i dragbälte för att slippa gå och hålla i det hela dagen. Men risken finns att det bältet och ryggans avbärarrem hamnar på samma plats på mig.. hur löser man det på ett smidigt sätt?
Och till sist, fråga 4
Vovvan tränar ju drag med husse, och springer då fort. Och ska fortsätta springa fort. Förstör jag för dem om jag har henne i dragbälte och expanderlina Eller är hundar generellt så kloka att hon borde förstå att om hon har väska på ryggen i stället för dragsele så betyder inte dragbälte och expanderlina att man ska ligga i drag? Eller borde jag i stället ha det vanliga, stumma kopplet?
Ser fram emot lagom varma, soliga, lite lätt blåsiga (och då mygg-fria) dagar på fjällen. Det kommer inte regna och vara kallt på min semester
Skor och vetflex i medicinväg!