Fixodida - naturligt skydd mot fästingar

Varmblod90

Trådstartare
Är det någon som använder eller har provat detta till sina hundar?
Jag tänkte att jag skulle prova det faktiskt. Fästinghalsband vill jag inte pröva då jag hört att hundar kan få klåda och vet någon som kliat bort pälsen.
Men Fixodida låter perfekt och man kan läsa flera som har provat det är och super nöjda.
Låter ju smidigt att bara behöva ge det i maten.

Vet inte om man få länka men annars är det ju bara att googla på namnet ^^

Sv: Fixodida - naturligt skydd mot fästingar

Har mailat till samtliga som har skrivit feedback på Fixodias hemsida - men inte en kotte har svarat. Så jag tror inte detta är den stora HIT :d

Jag kollade detta efter att en användare nämnt det i en annan tråd och det innehåller väl i stort sett bara jäst och nån kiseldioxid eller vad det var. Jag tror att det är båg, vad skulle det ha för effekt på en fästing..?

Du kan lika gärna kasta pengarna i sjön. Finns inget där i som har någon som helst bevisad effekt. Dyrt är det också om man tittar till vad det egentligen innehåller.

Okej, misstänkte att det var lite för bra för att vara sant. Men finns det något annat bra fästingmedel och inte dessa halsband?

Många av mina bekanta använder Frontline. Tillsvara på ett ungefär som Switch pour on på hästarna. Fungerar mot fästingar - men några hundar tål inte medlet, dom blev lite konstiga; några blev hängiga och några till och med lite aggresiva. När man slutade med Frontline blev hundarna som vanligt igen.

Men som sagt - på fästingarna funkar Frontline toppen.

Ja jag har också hört det om Frontline. Vågar faktiskt inte prova det med tanke på vad som har hänt.

Ja då det finns en hel del. Antingen Scalibor (halsband) som verkar ha en av de bästa effekterna. Annars finns ett flertal spot-on preparat; Effi-pro och frontline som båda innehåller fipronil eller Exspot (sistnämnda bör inte användas om man har katt).
Frontline finns även som spray.
Biverkningar finns hos alla läkemedel och ofta råder det överdriven hysteri kring just fästingmedel.
En allergisk hund kan dock vara känslig för Scalibor så där rekommenderas det att man använder spot-on istället.

Jag kollade detta efter att en användare nämnt det i en annan tråd och det innehåller väl i stort sett bara jäst och nån kiseldioxid eller vad det var. Jag tror att det är båg, vad skulle det ha för effekt på en fästing..?

Tror det är en del torv oxå:D

personligen skulle jag aldrig lägga ut dom pengarna på - enligt mig - skräp. Jag vill ha saker som fungera för att minimera fästingsjukdomar som det finns massor av här.

Ja, just det, torv... Ska köpa en torvbal och rulla mina hundar i, nog billigare:D

Åh tack. Jag har aldrig använt fästingmedel till mina vovvar men jag känner att det är dags att börja använda det nu. Vi är mycket i skogen och när vi kommer hem så kryllar det av dem.
Vart finns det att köpa? Jag har ju collie, är det inte något (fästingmedel) som är farligt för just dem? Eller är jag ute och seglar?

Hur är det med bärnstenshalsband då? Är det också bara båg?

Jag har haft bärnstenshalsband på mina, på korthåret tyckte jag faktiskt att det hjälpte. Men kruxet för min del var att halsbanden ska sitta ganska löst, och vara på alltid, och mina hundar är inte sådär jättestillsamma i skog och mark, så vi tappade halsbanden...

Åh tack. Jag har aldrig använt fästingmedel till mina vovvar men jag känner att det är dags att börja använda det nu. Vi är mycket i skogen och när vi kommer hem så kryllar det av dem.
Vart finns det att köpa? Jag har ju collie, är det inte något (fästingmedel) som är farligt för just dem? Eller är jag ute och seglar?

Det är vissa avmaskningsmedel som är farliga för vissa collie, inte fästingmedel. Kompisen har Scaliborhalsband på sin collie och det fungerar kanon.

Själv använder jag Frontline spot-on lösning, som är det "mildaste" (om man kan uttrycka det så - alla hundar är olika) och det räcker till mina fullt ut.

Just det ja, avmaskningsmedel är det ja. Var ute och seglade ^^
Jag få väl kika runt och se om jag hittar något passande. Halsbanden är jag som sagt inte så intresserade av.

Förstår inte engelska så jätte bra. Men i den svenska länken så om jag förstår rätt så är det alltså bara farligt för de hundar som är bärande på den genen (MDR1)?

Inte bärande på genen utan bärande på en defekt av genen! Det är inte bara avmaskningsmedel man måste vara försiktig med utan även andra preparat, till exempel advocate, en spot-on lösning som ofta används för behandling av demodex och rävskabb i sverige.
Gendefekten förekommer oftast hos de olika collie-raserna (collie, bc, bearded collie, Old english sheepdog etc.) men alla raser kan lida av denna defekt! Hade tex en engelsk bulldogg på kliniken som visade sig ha den.
Det går att testa med hjälp av ett DNA-test.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka