Fixar jag jag egen häst? Ringrostig ryttare

Sv: Fixar jag jag egen häst? Ringrostig ryttare

Måste berätta!
Jag satt och slöläste stallplatsannonserna här på Bukefalos, tänkte att jag kanske kunde hitta nåt intressant här i närheten för att skapa lite kontakter och kolla vad som finns.

Till min lycka hittar jag en annons som passar precis - en annons för lösdriftsplatser för islänningar och det är bara en knapp mil bort. Jag ringde tjejen som hade annonsen och då visar det sig att de ska starta upp en verksamhet efter nyår med andelshästar (islänningar).
Fantastiskt!!!!! Precis vad jag (och familjen) behöver. Ett sätt att testa att ha häst utan att behöva ta hela tunga ansvaret. Åtminstone är det precis en sådan lösning vi behöver just nu, tills jag är varm i kläderna och resten av familjen får se om de står ut med livet som "hästmänniskor". Vi har redan två hundar (JRT) så att vara uppbunden av djur är redan vardag härhemma ;)

Dax att skriva önskelista till tomten. Massor av hästböcker lär det bli på min lista :D

Hihi tomten lär få önskelistor långa som hyreshus... det är dyrt med allt man vill ha när man skaffar kuse!*vet*

Vad glad jag blev när jag såg att det är fler i min egen ålder som är här inne och skriver. Jag är själv 40 och har börjat om med hästar för 6 år sedan. Just islandshäst dessutom. Jag har nu 2 st på foder och det funkar alldeles utmärkt. Men jag har inte dem hemma för vi bor mitt inne i samhället utan har dem hos kompisar som har mycket rutin och erfarenhet. Det hade inte gått annars för jag red bara ett litet tag i tio-årsåldern och det är inte mycket man minns från den tiden:rofl:
Jag började när min dotter ville börja och det har jag aldrig ångrat. Jag har ställt alla de där "dumma" frågorna om och om igen (minnet är ju inte som det borde vara längre) till mina tålmodiga vänner. Så vill du bara och inte är rädd för att erkänna din okunskap så är det inga problem. Det är när man är för stolt för att erkänna att man inte själv kan allt och inte vågar fråga som det går åt pipan. För hästens bästa måste man våga fråga om inte annat. Lycka till!

Hihi jag hade nästan kunnat skriva ditt inlägg... jag är 35 och har börjat om för några år sedan. Red ett par år som ung men slutade eftersom jag var ganska rädd för hästar och mycket rädd för min ridskolelärare :o

Nåväl som 30 någonting var jag på turridning och blev kär i nordisen jag red. Då började fantasierna om att ha en egen häst... sedan var jag på turridning igen och åkte av och då bestämde jag mig för att börja rida. Hittade ett shiresto som jag fick rida en dag i veckan och tog sedermera hem henne på foder när hennes matte fått barn. Skulle bara vara ett par månader på sommaren men det blev över ett år.

När underbara Blossom åkte hem hade jag redan hunnit skaffa lille Tom... så det gick fort och jag kör precis samma race som du, har stallplats hos kunnig person och tar hjälp med allt, är med och tittar och lär och frågar överallt...

Så visst går det! När man är vuxen, ödmjuk och har en bra resursbank i form av hjälpare så går det utmärkt. Det blir lite dyrt eftersom man med åren blivit rätt nojig och kallar ut veterinär kanske lite oftare än vad som är nödvändigt men "better safe then sorry" och så men vad tusan!!!

Härligt att höra fler som börjat om på äldre dagar!

Jag började med hästar i vuxen ålder utan någon tidigare erfarenhet alls... Jag är också omgiven av duktiga hästmänniskor, jag älskar att lära mig sånt jag inte kan och jag frågar hellre flera ggr för mkt än inte alls.... Mina hästar är härliga individer i en väldigt fin och fungerande flock, mitt största problem har alltid varit själva ridningen.. jag har inte alldeles bra balans, gör nog fortfarande mkt fel, men har lärt mig slappna av så pass så jag "känner" hästen under mig.. Vi utvecklas tillsammans och jag ÄLSKAR varje sekund...

Lycka till, det kommer säkert gå alldeles utmärkt... Kram från mig i norr....

Liknande trådar

Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 931
Senast: Wysiwyg
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 423
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024