Fixar jag jag egen häst? Ringrostig ryttare

F

_flisan

Hej!

Efter 15 års riduppehåll (ja, jag är en "tant" på nästan 40 ;)) så har jag återupptagit mitt ridande. Nu, en man och två barn senare har jag insett att jag inte vill leva utan hästar, snarare så att jag verkligen vill och måste leva med hästar.

Innan mitt långa uppehåll var jag medryttare på en islänning, men när han flyttade från Malmö till Hästveda (för att gå på frigång och bli en gladare häst) så blev avståndet för stort och helt plötsligt hade jag ingen häst att rida längre. Jag har ridit ganska mycket i min ungdom, slutade rida lektion när jag blev såpass bra att de började försöka övertala mig att tävla (total avsaknad av tävlingsinstinkt), strax över medelgod ryttare skulle jag säga att jag var då.

Nu har jag börjat ta lektioner på en islandshästridskola och jag älskar det. Min tanke är att familjen en dag ska kunna ha en egen häst. Dottern (5 år) rider på ridskola och maken har också börjat ta islandshästlektioner. Så jag har familjen med mig :)

MEN....fixar jag det? Tänk om jag har glömt bort en massa som är superviktigt, sånt man måste kunna för att ha egen häst. Jag är helt enkelt osäker på om man fixar att ha egen häst när man gjort uppehåll så länge som jag gjort. Ridningen sitter i hyfsat, det är mest musklerna som inte är i trim ;), men det är ju stor skillnad att rida en lektion i veckan och att ha egen häst...

Jag har satt upp en tidsram på ungefär 1 års lektion och pluggande på egen hand om att ha häst innan familjen köper en häst (islänning är det vi vill ha). Låter det rimligt?
Någon som har bra litteraturtips? Allroundbok om skötsel och hästhållning.

Så tacksam för tankar och erfarenheter av att köpa häst som "vuxen" :)

Sv: Fixar jag jag egen häst? Ringrostig ryttare

Du klarar det säkert utmärkt, jag är själlv över 40 och startade om efter 20 år
Och har idag ett halvblodsto som e dräktigt med arabhingst samt en unghingst på 2 år och jag lovar dej att jag ångrar ikke ett dugg att jag skaffade dom så har du intresse och tid,plats och råd så visst ska du göra det.
Lycka till

Det är ju omöjligt för oss som inte känner just dig att svara på om du fixar det eller ej. Men ser du till att ha en tränare och stå i ett stall med kunniga människor att fråga så borde det ju gå bra.
Var inte rädd för att fråga erfaret folk. Skit i om frågan kanske kan tyckas dum eller simpel. Bara man är ödmjuk och har vilja att lära av de duktiga man har omkring sig brukar det ju lösa sig.

Lycka till!

För att göra det kort :D Jag började om efter 22 års uppehåll..köpte ett varmblod som jag hade hos en kompis ca 1 år och då sög jag och sambon i oss allt vi kunde lära oss om hur man tar hand om hästen. Frågade stallägaren alla möjliga dumma frågor:D och sen med lite sunt förnuft lär man sig efter hand.

Nu 3 år senare bor vi på en gård med 3 egna hästar och sambon, jag och 2 av barnen rider...Det bästa jag gjort :love:

Ja, det fixar du för du har rätt inställning och tillräckligt mycket i bagaget! Se till att hitta en bra anläggning där du kan få stöd i hästhållningen och var noga med klinikundersökning och röntgen av hästen. jag har inga boktips, själv läser jag här, gå på kurser och seminarier och försöker leta forskningsrapporter på STC och SLU's databas. Försök och läsa in dig på sjukdomar, foder, träningslära . Jag tycker du ska satsa på svenska böcker skrivna av vetrinärer så att du inte hamnar i utkanten av det seriösa.
Lycka till!

Så tacksam för tankar och erfarenheter av att köpa häst som "vuxen" :)

En bra grej är ju att ha hästen inackorderad på ett stall där det finns massvis av kunnigt folk om det är så att man är osäker. Har man någon att rida ut med och sådär också, trygg miljö helt enkelt. Dock tror jag inte det blir några problem för dig - sunt förnuft är ju det som styr mest över hur hästen mår.

Men stall hemma ensam är väl inte det bästa om man skaffar häst för första gången, har jag själv erfarit och nu föredrar jag att ha hästen inackorderad, det finns alltid folk runt omkring som kan ge en tips och som man kan fråga (om man hamnar i ett bra stall vill säga). Det är en trygghet.

Självklart fixar du att ha egen häst. Du har ju småbarn, lita samma sak. Upp tidigt, ge den mat, klä den efter vädret :D Tro att du klarar det gallant! Men tänk på att det är mera jobb med en häst med exem, speciellt sommartid. Med täcken hit och dit, kan inte vara ute då det är för soligt samt för fuktigt. Har själv haft en exem häst som led väldigt utav det + att hon hade knottallergi så att gå ute nattetid på sommaren var inte att tänka på. Det var ett väldigt pass. Viktigt att tänka på när du köper häst är även att kemin mellan er ska stämma, inta bara ta första bästa. Då du vill ha en familjehäst så är det bra om den är trygg i sig själv och gärna lite äldre. (ingen unghäst) Önskar er all lycka till!

Med din inställning tror jag att det kommer att gå jättebra.

Tänk bara på att inte lägga ner ridskolan/träning när du skaffar egen häst.

En bra bok är "Hästens biologi utfodring och avel" av bland andra, Christina Plank.

Så här gjorde jag...

Jag hade en häst på foder i drygt ett år först. För att känna på - med ägaren stöd och som bollplank - och det gick bra.

Då skaffade jag egen häst.

Det jag upplevde och upplever som viktigt är just att man är medveten om vad man inte kan = vad man behöver hjälp med och att man ser till i förväg att ha den hjälpen så att man vet vem man ska fråga.

För mig har det löst sig så att jag hittade stallplats i ett stall med en mycket kunnig "hästkarl" som ägare. Han hjälper mig att titta på skador etc och att bedöma om jag behöver ringa ut veterinär eller hur de skall behandlas. Han har bra koll på foder och utfodring vilket jag tycker är en svår bit.

Jag läser på om regler och allmän hästhållning och jag tar hjälp med ridningen och ska ta hjälp med körningen så snart jag hittar en körtränare.

Har bra hovslagare och känner en veterinär samt ser till att ställa frågor till många personer i min omgivning för att höra vad de svarar och varför. Sedan kan jag ju utvärdera det folk sagt och bestämma vad jag kan tro på och vad som verkar vettigt.

Har man ödmjukheten att inse att man inte kan allt och lite sunt bondförnuft kommer man långt!!!

Sedan kan jag kanske inte rekommendera att man har sin första häst hemma, eller i vart fall inte till en början, för då har man mycket färre att fråga...

Jag har varit borta från hästarna i 6 år och nyss börjat om. Visserligen bara 6 år men dock. Innan red jag 1-3 hästar/dag och tränade 2-3 ggr/vecka på ridgymnasiet. Jag hade egen häst också och hade sammanlagt haft 3.
Nu då jag började om var det som att hitta hem. Inga som helst problem att rida, förutom kondisen då. Däremot kan jag tycka att det är svårare att minnas alla skötselgrejjer. Tex foderstatsräkning och sånt där. Men det är väl sådant man får repetera och sen finns det där igen.

Felet jag tror att många gör, och som jag sett flertalet ggr, är att de går från 0 till 110. Dvs de red som tonåringar och sedan köper det en häst direkt efter ett totalt uppehåll på säg 15-20 år. Det har enligt mina erfarenheter aldrig funkat speciellt bra. Det säger ju sig självt att man inte kan minnas allting på en gång, så att man bör repetera. Dessutom har det betydelse hur aktiv man varit innan, jag tror att det är svårare för dem som ridit 1 gng/vecka på ridskola än vad det varit för mig, att börja om.
Sedan kan man dels inte minnas allt man kunde och sedan kommer mkt nytt. Jag har ju tex varit borta i 6 år och nu stöter jag på termer och utrustning som jag aldrig hört talas om. Det sker förändringar i hästvärlden, och jag märker det på bara 6 år så vad hinner inte ske på 15-20..?
Jag tror att du gör helt rätt i att ge det ca 1 år. Jag resonerar på samma sätt, jag vill ge det minst 1-2 år innan jag känner mig så pass säker att jag kan skaffa mig en egen häst/foderhäst. Dessutom har du ju familjen med dig, det har inte jag. Min sambo är ingen djurmänniska öht och även om han inte ogillar djur så är han inte intresserad alls.
Den dagen jag skaffar häst vill jag gärna ha en foderhäst som jag kanske kan köpa efter ett år. Dessutom vill jag stå i ett stall med kunnigt folk och träningsmöjlighteter. Som någon tidigare sa - så länge man är ödmjuk fixar det sig.

De fall jag nämnde tidigare där folk skaffat häst efter uppehåll och det inte gått så bra, gällde tex två kvinnor som var i samma sits som du. De köpte två unga kallblod som de skulle ha på den enes gård - dvs de enda de kunde fråga var varandra...

Egentligen är det lustigt, för det är inte lika vanligt att folk funderar fram och tillbaka på om de klarar av att ta hand om barn, innan de skaffar ett ...
Och de flesta ungar verkar ändå rätt väl omhändertagna :grin:

(En liten reflektion bara)

Klart att du klarar det!

Du kommer att klara det utmärkt!!

Jag har en kompis som började rida när hon var 50 år. Hon hade aldrig tidigare ridit. Idag, 5 år senare, har hon och hennes man egen gård och 5 islänningar! De har båda tagit hjälp av kunniga hästmänniskor och tränare och är väldigt engagerade i allt som har med hästarna att göra. Det har gått hur bra som helst, trots obefintlig vana från början.

Lycka till!!

Har man ödmjukheten att inse att man inte kan allt och lite sunt bondförnuft kommer man långt!!!

Sedan kan jag kanske inte rekommendera att man har sin första häst hemma, eller i vart fall inte till en början, för då har man mycket färre att fråga...

Tack för råd och tips!

Ja, ödmjukhet ska man inte underskatta. Risken är att jag blir så ödmjuk att jag inte riktigt litar på mig själv :) - får jobba på det (ska skriva en lite lista på saker att jobba på med mig själv).

Häst hemma är inte att tänka på. Förvisso bor vi på landet men jag skulle inte vilja ha häst här, men det finns bra ställen runt om här, så det blir nog inga problem. Ska börja reka lite redan nu, kan ju vara bra att snoka rätt på nåt ställe där man kanske kan bli medryttare eller fodervärd ett tag innan man köper själv. Jag ser det här som en långsiktig plan och min tanke är att skynda långsamt.

Egentligen är det lustigt, för det är inte lika vanligt att folk funderar fram och tillbaka på om de klarar av att ta hand om barn, innan de skaffar ett ...
Och de flesta ungar verkar ändå rätt väl omhändertagna :grin:

(En liten reflektion bara)

Klart att du klarar det!

Hahaha - ja det har du rätt i.
Men å andra sidan så ringde jag mamma och grät i luren när jag testade positivt med första barnet - min tanke då var "det här fixar jag aldrig" ;) - men det har ju blivit världens bästa och finaste barn av mina ungar ändå, så lite bra måste jag väl vara ändå :)

Du kommer att klara det utmärkt!!

Jag har en kompis som började rida när hon var 50 år. Hon hade aldrig tidigare ridit. Idag, 5 år senare, har hon och hennes man egen gård och 5 islänningar! De har båda tagit hjälp av kunniga hästmänniskor och tränare och är väldigt engagerade i allt som har med hästarna att göra. Det har gått hur bra som helst, trots obefintlig vana från början.

Lycka till!!

Åh! Det är precis en sån här "story" jag behöver för att få lite självkänsleboost i hästeriet :)
Maken är ju totalt ny på det här med hästar och likaså barnen. Jag är den enda i familjen med hästvana och det kan kännas som ett tungt ansvar. Ja, att hitta kunnit folk att rådfråga är väl egentligen nyckeln till framgång med sånt här. Vi har en sådan människa när det gäller våra hundar, och utan henne hade jag nog varit ett nervvrak idag :), det är såååå skönt att ha någon att ringa när man står som ett levande frågetecken.
Jag får helt enkelt börja samla på "bra att ha"-folk redan nu.

Felet jag tror att många gör, och som jag sett flertalet ggr, är att de går från 0 till 110. Dvs de red som tonåringar och sedan köper det en häst direkt efter ett totalt uppehåll på säg 15-20 år. Det har enligt mina erfarenheter aldrig funkat speciellt bra. Det säger ju sig självt att man inte kan minnas allting på en gång, så att man bör repetera. Dessutom har det betydelse hur aktiv man varit innan, jag tror att det är svårare för dem som ridit 1 gng/vecka på ridskola än vad det varit för mig, att börja om.
Sedan kan man dels inte minnas allt man kunde och sedan kommer mkt nytt. Jag har ju tex varit borta i 6 år och nu stöter jag på termer och utrustning som jag aldrig hört talas om. Det sker förändringar i hästvärlden, och jag märker det på bara 6 år så vad hinner inte ske på 15-20..?
Jag tror att du gör helt rätt i att ge det ca 1 år. Jag resonerar på samma sätt, jag vill ge det minst 1-2 år innan jag känner mig så pass säker att jag kan skaffa mig en egen häst/foderhäst. Dessutom har du ju familjen med dig, det har inte jag. Min sambo är ingen djurmänniska öht och även om han inte ogillar djur så är han inte intresserad alls.
Den dagen jag skaffar häst vill jag gärna ha en foderhäst som jag kanske kan köpa efter ett år. Dessutom vill jag stå i ett stall med kunnigt folk och träningsmöjlighteter. Som någon tidigare sa - så länge man är ödmjuk fixar det sig.

De fall jag nämnde tidigare där folk skaffat häst efter uppehåll och det inte gått så bra, gällde tex två kvinnor som var i samma sits som du. De köpte två unga kallblod som de skulle ha på den enes gård - dvs de enda de kunde fråga var varandra...

Ja, grejen är att jag (och maken) vanligtvis är just sånna där 0-110-människor som inte kan göra något lagom ;). Det är säkert en av anledningarna till att jag vacklar i min tro på mig själv. Jag är rädd att även om jag tycker att jag tar det lugnt och låter det gå ett år eller två, så kanske jag inte lärt ikapp tillräckligt ändå :).

Ja, det är mycket att lära sig på nytt, ibland känns det som om jag inte minns nåt och ibland känns det självklart - berg och dalbana helt enkelt. Tror nog att det kommer att kännas så i många år :)

Tack för dina råd och tips. Jag ska försöka skynda långsamt, samla på kunnigt folk och suga i mig av kunskap under resans gång :)

Tackar för alla svar!

Jag hinner inte svara alla personligen utan kör ett samlat tacksvar istället.
Om jag sammanfattar vad ni säger så behöver jag samla på mig kunnigt folk, vara ödmjuk och skynda långsamt.:)

Ni bekräftar ungefär det jag tänkt och det känns skönt att jag inte verkar vara helt ute och reser iaf.

Det är lite som när vi flyttade från storstan ut på landet, vi undrade om vi skulle fixa att bli lantisar. Det vi kom fram till var att det värsta som kunde hända var att vi inte trivdes på landet och då kan man ju sälja huset och flytta tillbaks igen.
Nu är det inte riktigt lika lätt med djur, bästa hade nog varit att hitta en foderhäst att testa om man är hästägarmaterial på. Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna för foderhästar här i närheten.

Tack igen för tankar och råd!

/Lisa

Jag ställde mig också den frågan och kom fram till att i rätt omgivning och med rätt häst kan man uträtta underverk. Så om allt faller på plats kommer jag att ha en foderhäst om några veckor. Ägaren till stallet där han ska stå har 40+ års hästerfarenhet och skulle det mot förmodan inte räcka finns det andra i närheten som också sysslat med hästar minst lika länge. Dem kan jag lära mig massor av plus att jag läser allt jag kan komma över om hästar och hästhantering. Tränare finns att tillgå och jag kommer självklart att fortsätta på ridskolan. Hästen ägs av min tränare och om hon tror jag kan ta väl hand om honom och rida honom rätt vore det slöseri med förtroendet att ifrågasätta det.

Ni fixar det _flisan!!

PS. Jag började som vuxen nybörjare sensommaren 2007 och går in för det här med hästar till 120% :)

Jag tror nog du klarar det, se bara till att du har någon att fråga när det är saker du är osäker på.

Jag hade uppehåll på ett par år nu, sen min senaste häst dog av ålderskrämpor, så jag hade häst fram till för ett par år sen men ridit med nån reda hade jag inte gjort sen kanske 2003 pga hans ålder.
Saknade hästarna när jag sörjt färdigt och blev då medryttare på ett varmblod som ägaren sålde just när jag lärt känna honom. Men det fanns en islänning på gården jag kunde få rida. Hade aldrig ridit islänning innan...Och jag blev fast! Så det tog eehmm...inte många månader tills jag slutade vara medryttare till hästen och flyttade in med en egen islänning i stället. :) Och det går jättebra. Vi är ett gäng som hjälper varandra. Man är ju alltid bra på olika saker och kan se saker ur olika perspektiv. Och sen har vi jättekul när vi rider också. :)

Så det ska nog gå bra, till och med sambon har fastnat för min lilla häst och hon är underbar med min dotter så vi ångrar oss inte en sekund. :love:

Lycka till! :)

Med tanke på att du verkar vara en person som tänker efter och är ödmjuk, så tror jag inte alls det kommer att bli problem den dag du skaffar häst. :)

Jag tillhör också den där sorten som är så ödmjuk att jag underskattar min egen förmåga ibland. Men jag tror det är bättre än att vara tvärtom i längden...

Liknande trådar

Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 931
Senast: Wysiwyg
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 423
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve