Fiv/FeLv/Fip – hjälp!

Spi

Trådstartare
Hej alla!

Är det nån som kan tala om för mig vad Fiv/FeLv/Fip betyder – jag fattar att det är sjukdomsförkortningar av nåt slag, och att en kattunge bör vara testad för detta innan man köper den, men har det nån betydelse om föräldrarna är testade?

Jättetacksam för svar!!

Kram
Spi
 
Sv: Fiv/FeLv/Fip – hjälp!

FIV kan enkelt förklaras som kattens motsvarighet till HIV. Det är en mycket ovanlig sjukdom i Sverige, men många uppfödare testar sina katter för att försäkra sig om att inte sprida sjukdom.

FeLV är virus som kan orsaka cancer. Vanligare än FIV och förefaller komma och gå i vågor. En sjukdom som uppfödare brukar testa mot. Man testar ofta för FIV och FeLV samtidigt eftersom det finns kombinerade snabbtester för dessa sjukdomar.

FIP är ytterligare en virussjukdom, men det finns inget test för FIP så den uppfödare som påstår sig testa sina katter mot FIP har inte koll. Vad man kan testa för är förekomsten av FCoV dvs. virus som kan mutera vidare till FIP-virus. Dock är det endast 5-10% av alla katter som bär på FCoV som muterar vidare till FIP-virus och utvecklar FIP. 80% av alla innekatter kommer någon gång att smittas med FCoV och således testa positivt för det, men de kommer öht inte bli sjuka.

Så: det är bra när uppfödare testar för FIV och FeLV. Är provresultaten negativa är allt frid och fröjd.

En uppfödare som testar för FIP har inte full koll.

Kattungar testas i regel inte för någon av dessa sjukdomar innan de flyttar. Är föräldrarna negativa för FIV och FeLV kan man utgå ifrån att avkommorna också är det.
 
Sv: Fiv/FeLv/Fip – hjälp!

Tusen tack, Sol, för detta fantastiska svar!!! :bow:

Men hur gör jag då när jag hittat drömkatten, där uppfödaren säger sig ha testat mamman för just den här kombinationen (alltså inklusive Fip), men inte pappan? Ska jag dra öronen åt mig för att pappan inte är testad? Och ska jag dra öronen åt mig för att Fip är inkluderat??? Kan det möjligen vara så att det inte finns Fip-test i Sverige, men att det finns utomlands?

Hur skulle ni tänka här???

Jättetacksam för tankar...
 
Sv: Fiv/FeLv/Fip – hjälp!

Det finns inget FIP-test, punkt. Om du hittar drömkattungen hos en uppfödare som testar för FIP bör du förhöra dig närmare om vad hen avser. Är det regelbundna avföringsprover för FCoV eller är det blodprov för FCoV? Negativa svar visar i båda fallen att FCoV inte finns hos katterna och utan FCoV, inget FIP-virus. Kruxet är bara att katten kan smittas senare i livet. Att hålla hemmiljön FCoV-fri är svårt, iaf om man har flera katter.

En uppfödare dom envist hävdar att det är mot FIP hen testar antingen ljuger eller har noll koll. Inget av det är bra.
 
Sv: Fiv/FeLv/Fip – hjälp!

Jättetack igen!! Men om det visar sig att uppfödaren menar FCoV och inte Fip – och alltså varken ljuger eller har noll koll – kan jag då känna mig så lugn man kan även fast det enbart är mamman som har testats?
 
Sv: Fiv/FeLv/Fip – hjälp!

Jättetack igen!! Men om det visar sig att uppfödaren menar FCoV och inte Fip – och alltså varken ljuger eller har noll koll – kan jag då känna mig så lugn man kan även fast det enbart är mamman som har testats?

Väldigt få uppfödare testar regelmässigt för FCoV eftersom resultaten inte säger så mycket. De flesta av oss räknar kallt med att våra katter någon gång har smittats med FCoV och därför kommer testa positivt på ett blodprov. Detta utan att katterna kommer vara eller bli sjuka.

Avföringsprov är av något större värde då det visar om katterna fäller FCoV aktivt dvs. om de smittar, men fortfarande gäller det bara FCoV... inte FIP. Det är fortfarande bara 5-10% av de FCoV-smittade katterna som kommer utveckla FIP.

Såvida inte pappa katt bor med kattungarna är det i princip mammans testresultat som är relevanta när det gäller FCoV eftersom det bara smittar via miljön (avföring).

FIP är en komplex sjukdom som beror på genetisk predisposition, elaka FCoV-stammar och stress. Det är en sjukdom som är svårt att testa sig fri från och eftersom det delvis handlar om en genetisk predisposition är det viktigt att hålla koll på släktleden. Förekommer FIP i linjerna? Förekommer FIP i linjerna köper inte jag en katt för avel från ett katteri ens om det är fritestat för FCoV eftersom katten kan komma att smittas efteråt. FIP får man alltså betrakta lite både som en ärftlig och smittsam sjukdom och vi har tyvärr inga bra tester som hjälper oss.

Jag själv lägger ingen vikt vid FCoV-tester. Jag köper självklart inte katt från ett katteri med pågående sjukdomsutbrott men FCoV-positiva katter som är friska från friska linjer och från ett katteri med god katthållning har jag absolut inga problem med.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 654
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 229
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp