Fisridning eller mycket tryck

Sv: Fisridning eller mycket tryck

Det beror helt på vilken häst jag rider.

Mitt sto har enormt mycket tryck av sig själv på tävling, på henne är det fisridning som gäller annars går det knappt att genomföra ett program.

På valacken sätter jag så mycket tryck i som det bara går ;)

Ja, det gjorde hon, och det var egentligen rätt sanslöst, för det var ganska många poängs felräkning.

Trots att uträkningen är utskriven på kvitto, som i detta fall, så bevisar det att man alltid ska kontrollräkna.

Nu har jag bara tävlat min dam två gånger på ett serie KM.

Jag red LB och första gången så red jag med ganska rejält tryck och det var ingen hit. För vi slog nog nytt hastighetsrekord i klassen... Sen var det fjorton dagar till nästa omgång och till dess försökte jag verkligen hitta ett mellanting.

När så tävlingsdagen kom, så var det ren fisridning och enda "trycket" var de få ökningar som var i programmet och då blev alltihopa i lite för kontrollerat tempo enligt domarprotokollet.

Så för mig, är det en svår avvägning. Antingen låta damen rulla på, så att jag får vara glad om jag hinner få stopp på damen före olika bokstäver, för rörelser och kortsidor utan att hoppa över dressyrstaketet, eller att försöka fisrida och i ställlet hinna med prydliga rörelser på rätt plats, le mitt strålande leende och sen visa bjudning i ökningar i stället.

Nu vet jag ju att du rider AR, men annars vill man använda det där trycket till att få mer vikt på bakbenen o ta halvhalter o snabbt lätta ur. Då får du en energisk lite samlad häst som är lätt i handen o väntar på dig.

När jag köpte min dam, var hon fd hoppehäst och skogshäst. Det där finliret hade fått ligga på någon hatthylla och damma. Därför fick jag börja med rejält BRYSKA halvhalter, för att få damen att överhuvud taget lyssna på den 72 kg tunga och 1.78 långa loppan som satt på ryggen och bad om lydnad.

Så hur man än vänder sig, har man ändan bak. Jag provade ju med vanlig "klassisk tävlingsdressyr-ridning" som jag lärt mig via ridinstruktörer både på ridskola och privat. Dvs först rida fram hästen i bjudning för att ha något att jobba ihop. Det var för det mesta U-formad damcykel med stjärnkikare som gjorde det mesta för att få knocka ryttaren på näsan. Jag försökte verkligen i drygt 1½ års tid och skickade även upp kompisar, som också fick ge upp.

Det var därför jag övergick till något mellanting, som faktiskt fungerar riktigt bra. Jag är inte renodlad AR-ryttare, jag är inte renodlad barockryttare, jag är inte renodlad klassisk ryttare, jag är inte renodlad fritidsryttare, jag är inte renodlad westernryttare (dit har jag inte kommit än faktiskt... nästa projekt?), jag är inte renodlad hoppryttare (jag får inte hoppa för neurokirurg), jag är inte renodlad distansryttare (kanske också ett projekt?), jag är inte renodlad fälttävlansryttare (av ovan nämnda skäl), jag är inte renodlad galoppryttare (även om jag vet hur man får stopp på en galopptränad/tävlad fyraåring, som backat in i en eltråd...) och travbiten har jag heller inte kommit till (jag vet inte om damen är inkörd). Utan jag använder de bitar jag behöver och önskar från ALLA grenar. De bitar jag ändå använder mest är "ridskoledressyren" och AR-dressyren - där tänket hela tiden finns i bakhuvudet.

Den bredden är bra att ha i huvudet, även om det låter konstigt. Jag har haft god nytta av alla tårtbitarna denna vecka, när damen har varit i trotsåldern, tack vare att hon blivit av med halva pälsen.

Senast ändrad:

Jag är en stolt fisridare!

Min häst är känslig och har mycket egen motor. hon gillar att visa upp sig och går därför alltid dubbelt så bra på tävling som på träning. Därför behöver jag bara sitta fint och le. Hon har påskut och gång så det räcker ändå. hon är dessutom ganska ung än, och att vi inte får högre poäng på gången än är för att hon inte riktigt orkar bära sig hela vägen än om jag trycker på, därför är det bättre att ta det lugnt tills hon blir starkare. Men visst har det hänt nån gång ibland att jag testar gränser, med varierande resultat.

När jag dömmar skriver jag "driv hästen bättre fram" på ungefär 2/3 av ekipagarna. (låga klassar). När jag rider själv har jag dock fått kommentaren "för hastigt" så många gonger att jag nog har vänt mig vid att försöka bromsa upp hästen på dressyrtävlingar... :eek: Dock beror nog det hastiga på att hon inte varit stark nog, så nu borde jag kunna trycka på lite mera utan att det blir "springig". :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar