Sv: Fisridning eller mycket tryck
När jag köpte min dam, var hon fd hoppehäst och skogshäst. Det där finliret hade fått ligga på någon hatthylla och damma. Därför fick jag börja med rejält BRYSKA halvhalter, för att få damen att överhuvud taget lyssna på den 72 kg tunga och 1.78 långa loppan som satt på ryggen och bad om lydnad.
Så hur man än vänder sig, har man ändan bak. Jag provade ju med vanlig "klassisk tävlingsdressyr-ridning" som jag lärt mig via ridinstruktörer både på ridskola och privat. Dvs först rida fram hästen i bjudning för att ha något att jobba ihop. Det var för det mesta U-formad damcykel med stjärnkikare som gjorde det mesta för att få knocka ryttaren på näsan. Jag försökte verkligen i drygt 1½ års tid och skickade även upp kompisar, som också fick ge upp.
Det var därför jag övergick till något mellanting, som faktiskt fungerar riktigt bra. Jag är inte renodlad AR-ryttare, jag är inte renodlad barockryttare, jag är inte renodlad klassisk ryttare, jag är inte renodlad fritidsryttare, jag är inte renodlad westernryttare (dit har jag inte kommit än faktiskt... nästa projekt?), jag är inte renodlad hoppryttare (jag får inte hoppa för neurokirurg), jag är inte renodlad distansryttare (kanske också ett projekt?), jag är inte renodlad fälttävlansryttare (av ovan nämnda skäl), jag är inte renodlad galoppryttare (även om jag vet hur man får stopp på en galopptränad/tävlad fyraåring, som backat in i en eltråd...) och travbiten har jag heller inte kommit till (jag vet inte om damen är inkörd). Utan jag använder de bitar jag behöver och önskar från ALLA grenar. De bitar jag ändå använder mest är "ridskoledressyren" och AR-dressyren - där tänket hela tiden finns i bakhuvudet.
Den bredden är bra att ha i huvudet, även om det låter konstigt. Jag har haft god nytta av alla tårtbitarna denna vecka, när damen har varit i trotsåldern, tack vare att hon blivit av med halva pälsen.