Fisridning eller mycket tryck

O

Olinda

Hur rider ni på tävling, väljer ni att "fisrida", dvs sitter och stilla och fint och det händer inte så mycket varken framåt eller något annat håll men det riskerar inte heller att "hända något icke önskat"?
Med andra ord lullar runt lite fint.

Eller vill ni ha mer tryck i ritten och därmed riskera att det kan bli lite för mycket ibland och därför någon miss? Tex trycka på lite extra i någon lägning, risken för galoppinslag finn men du chansar lite och trycker på ändå.

Jag tillhär de sista, haf rider inte som att jag blir bedömd, (jag rider programmet som på träning men utan att göra om någon del om den inte blir bra så klart ;))dels för att jag hatar att bara lulla runt samt att jag håller själv på somna när jag tittat på ekipage där det inte händer något på banan.

Vilken sorts ekipage tycker ni är roligast att titta på?

"lullande" ekipage har jag sett iallafall upp till Msv så det är ingen specifik företeelse för de lägsta klasserna.

Sv: Fisridning eller mycket tryck

Jag satt och skrev i helgen på klubbens dressyrtävlingar och jag kan konstatera att domarna gillar när det händer ngt och vill gärna ge credit för det, än de som sitter och "fisrider" och det inte händer just ngt.

Det blir väl en påminnelse till mig själv när jag ska ge mig ut och tävla när det nu blir....

Numera satsar jag. När jag red ponny fesred jag dock. :o Men nu satsar vi järnet, vilket medför att jag ibland fruktar för mitt liv. :D

Jag rider ju inte själv, men vi (förärldrar och tränare) försöker få in i mitt barn att det är bättre att rida på framåt och tabba sig lite än att mesrida. Det går in ibland, dock har hon ju massor med år framför sig.

Dock tycker jag att man ser övervägande delen mesridning på tävling, de flesta tar det säkra före det osäkra. Och då tittar jag på lokal och uppåt, både ponny o stor häst.

Allt beror på vad jag sitter på för häst och dagsformen.
Min ponny körde jag med allt eller inget filosofin, det var enda sättet jag kunde bräcka de ponnier med gångarter. Att satsa på tryck och lydighet var bra, det gick väldigt bra.
På nuvarande är/kommer det vara enbart träning tills han lär sig att hantera nya situationer bättre.
Men när han vant sig vid tävlingssammanhang kommer jag absolut lägga upp det ett snäpp och rida med ordentligt tryck och inte prinsessrida, d.v.s. sitta fint och le enbart.
Det må bära eller brista, satsar man inte kan man inte vinna.

Jag försöker satsa mer på tryck än på fis eftersom att herrn gärna blir lååååång i formen om man fisrider och då tappar vi mer poäng än om vi får taktmissar i en ökning.

Jag rider oxå gärna på lite tryck då det i regel ger ett mera allert intryck. Fast ibland känns det som att man verkligen har lite X-tra fart, å så när man kollar på videon....:angel: :cry: :crazy: = lus i tjära
Vissa dagar känns det helt enkelt inte som att jag fixar att rida med mera tryck, antingen vill hon inte(orkar inte) eller så är hon för explosiv.
Då jag har en dam med bestämda åsikter, får jag ta ridningen för vad den är, efter varje gång jag satt mig upp. Ingen dag är den andra lik:love:

Det är min ambition att rida med tryck, men är lite beroende på dagsformen.
Fick en gång galopp i halva travprogrammet- nästa gång är man mer fisig:o
Domarna uppskattar mer att man försöker än att rida safe.

Jag är en ryttare som oftast sätter mycket tryck i mina hästar, de ska bjuda framåt med en egen energi, gör de det så äger hästen banan med utstrålningen, sen är det helt upp till mig att rida så bra jag bara kan för att kunna rida på den energin och utstrålningen och göra så få missar så möjligt.

Mina hästar tycker att det är roligt att tävla, vilket gör att när de kommer till en tävling så vill de ge det där lilla extra, de vill lyssna och de vill visa upp sig..

det är sååå tråkigt att se på ryttare som fes rider..

Jag kör: "det får bära eller brista" jag vill hellre ha en 8 än en 7, en 7 än en 6 osv. Sitter domaren och väljer mellan två betyg väljer h*n nästan uteslutande högre betyget om man satsar lite. Tyvärr brister det ju ganska ofta:D

Vill ha och vill ha... När jag tränar är det lätt att få till tryck, men när jag tävlar är jag ibland så nervös att det inte blir någon ridning. Så jag tror att mycket "fisridning" på tävlingarna beror på nerver inte på ett medvetet val.

I början fesred jag, men så fick lilla Lancet här på buke se en bild på mig från träning o en från tävling, och då vare slut på fisridandet :rofl: Nu satsat jag allt i ökningar (eh, jo, jag är ibland rädd att han ska hoppa över staketen i galoppökningarna :angel: ) och dte har verkligen gett resultat, nu Rider jag, förut åkte jag. Sedan ska vi försöka hitta den där bjudningen han har hemma inne på banan också, mend et är våran första termin, så jag är toppennöjd med hur han gått :) Det går bättre o bätte med bjudningen okcås ;P

I början när jag tävlade satt jag bara ioch åkte utan att inverka, hästen blev lång och rann iväg och resultaten blev därefter.
Sen jag började rida under hela programmet har resultaten blivit bra mkt bättre!

Jag har stora problem med att jag inte vågar "rida" under själva programmet (rider visserligen bara små klubbtävlingar men ändå)
För ett par år sen startade jag en programridning. Fick då kommentaren "grova hjälper". Hästen jag red gick i princip knappt framåt hur jag än slet och drev :crazy: .
Efter det har jag varit jätterädd att använda hjälperna inne på banan, helt sjukt men det sitter djupt mentalt.
Gav upp tävlandet ett ett par katastrofritter.
Har tänkt starta en blåbärsdressyr snart (märkte II) bara för att kanske våga rida på under programmet. Märke II är ju inte så mycket form utan mest ridvägar :p

Jag försökte rida med tryck på min ponny, iaf i traven. I galoppen var det mest hej och hå och hålla i sig och sitta jäkligt stilla så att han inte brallade :angel:
Jag red faktiskt DM med den hästen :D

Här är en till som gjort så:o
Om man dessutom är osäker på programmet så blir det avvaktande "interidning"

Jag tycker det är en väldig intressant frågeställning.

Det beror helt på anser jag, och mycket spelar in.

Jag själv är ju egentligen hoppryttare, och har alltid tävlat med mottot "vinna eller försvinna". Och rider jag en klass där jag känner mig trygg, så är det mottot som gäller.
Betygen pendlar mellan 3 - 8.

MEN!!! Har man en häst som jag, där spänning/anspänning (SUS :) ) är hårfin, så gäller det att göra en noggrann bedömning.

Vad är bäst för hästens förtroende och fortsatta intryck av att komma in på banan.
Ex som i söndags. (axels tråd).

Där var min plan att i debuten i den klassen, hålla honom på mattan, hellre lite tam med bekostnad på poäng. Allt för att själv hinna rida varje steg och kunna förutse ev händelser. Då var mitt resonemang att hellre ha ett jämt pogram med bara femmor, än "vinna försvinna ritter".
Har man en spänd och tittig häst, kan det vara bra att rida flera klasser med utbildningsfocus, att göra det så trivsamt för hästen inne på banan. Peppar man igång för mycket är risken att det får motsatt effetkt.

Så kontentan är att jag tycker det kan ha sina poäng:p att fisrida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar