Fiskar i 60 L akvarium

D

_Dimma_

Kan man ha några fiskar i ett akvarium på 60 liter,lr är det på tok för litet?
 
Sv: Fiskar i 60 L akvarium

Tumregeln är väl 1 cm fisk per liter har jag för mig? :) Enligt den kan du alltså ha 60 cm fisk däri (fastän mindre ju är bättre, då får de mer plats). Kolla upp vad de olika sorterna behöver för storlek på akvariet, du hittar säkert nåt som passar! http://www.zoopet.com är en bra sida!
 
Sv: Fiskar i 60 L akvarium

Denna sk regeln håller bara i vissa fall, för många fiskarter behövs det en avsevärt större vattenmängd än 2l till per cm fisk. Till ett 60 L akvarium kan du ha bra mycket fisk i om du väljer dessa med omsorg. Alltså välj fisk ur alla skikt...ytfisk, bottenfisk och de fiskar som uppehåller sig i mellanskiktet. Då brukar balansen bli utmärkt. Jag har en akvariebok där de ges förslag till fiskbesättning till ett 60 L akvarium. Där är föreslaget mellan 17-24 fiskar i ett sådant utrymme.

Förslag 1: 1 antennmal, 7 neonfiskar, 8 kilfläcksbora, 5 dvärgbotia och 4 guppy (eller platy).

Förslag 2: 1 antennmal, 8 sebrafiskar, 5 tigerbarber, 3 pansarmalar, 4 platy (eller 4 black molly).

ett råd är att inte köpa alla fiskar på en gång. Detta för att pröva sig fram till rätt fiskbesättning.
 
Sv: Fiskar i 60 L akvarium

okej det var ju en bra regel att kunna ,tack för tipset på sidan också ska söka lite på olika fisksorter där :)
 
Sv: Fiskar i 60 L akvarium

men kan man verkligen ha så många fiskar i ett så litet akvarium :eek:
 
Sv: Fiskar i 60 L akvarium

Men jag skrev ju att man ska ha fiskar som trivs i olika skikt av akvariet...eller hur ? Yt, mellan och botten...alltså...det betyder ju att fiskarna uppehåller sig i dessa regioner...inte överallt.
 
Sv: Fiskar i 60 L akvarium

okej.. missuppfattade lite,men en fråga bara; vad är skillnaden på en pansarmal och antennmal,är båda bottenfiskar lr? såna som är vanligast i djuraffären ("algätare" som dom brukar kallas) är det någon av dom?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 065
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 671
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Hej Jag ska köpa dubbelbur men osäker på om jag får in en dubbel XL i min VW Passat 3C kombi -2013 ?? (Nyss flyttat och hittar varken...
Svar
14
· Visningar
798
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 739
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp