"Fisig" häst

Solvira

Trådstartare
\"Fisig\" häst

Min kallblodstravare var inte sån förut, men nu fiser hon väldigt mycket. Det spelar ingen roll vad hon gör, om hon är upprörd (förut fes hon bara då) eller missnöjd, eller går ute i hagen. Förut upplevde jag inte att hon var såhär, men sen gick hon tillsammans med en nordsvensk som fes extremt mycket och då började även hon.
Nån som har nån aning om vad det kan bero på? Kan det vara en fix-idé som hon fick för att hennes kompis gjorde så? :confused:

Re: \"Fisig\" häst

tror inte hästar kan fisa som på beställning :D
än mindre härma andra fisande hästar ;)
min har däremot börjat att vara "gasig" i magen & många andra hästar efter betesläppet

Nej, men det verkar så konstigt att hon bara huxflux börjar fisa när hon aldrig gjort det så mycket innan den där hästen kom. Det låter helkonstigt, men hon mår ju bra annars och är inte lös i magen och är precis som andra hästar vad gäller allt utom fisandet. :p
Sen så är hon ju så jämt nu, betessläppet har inte oroat hennes mage det minsta. :p

Håller med Arabizar!

Behöver inte vara dirrig i magen bara för att hästen fiser :)
Var glad åt att det är fart på magen nu när de är på bete!
Min dam brukar verklien inte fisa men nu när det är sommar och betesdagar så fiser hon som inget förr :)

Men de kan ju bli "fisigare" av att man släppt dem på betet. Magen hålls ju igång på ett annat sätt eftersom de äter nästan hela tiden..
Och att de inte vant sig riktigt vid gräset ... kanske.. :confused: :)
Jag tror inte det är nåt allvarligt i alla fall. Inte så länge hon inte är dålig i magen..

Men det är ju det som är grejen. Hon har inte blivit fisig av betessläppet, hon har varit så konstant i nåt år nu. Det började förra hösten (för ett och ett halvt år sen, blir det va?).
Undrar bara om det finns nån annan än dålig/orolig mage som anledning till att hästen fiser mycket. För hon är ju normal annars, och verkar må hur bra som helst! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 033
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka