First Wish till fullblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare softclix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 635
S

softclix

Innan jag blir halshuggen: JA, jag har provat sökfuntionen och får inte fram en endaste träff på hingsten. Finner det mycket konstigt då han måste vara omtalad här på ett eller annat sätt men, som sagt så hittar jag ingen info om honom genom en sökning..

Någon som vet mer om hingsten än det som står på Tullstorps hemsida? Jag har tyvärr inte köpt årets hingstkatalog så jag har inte kunnat läsa där och det som står på hemsidan är ju enbart positivt :smirk: Vad står det om honom i hingstkatalogen? Vad har han fått för omdömen på exteriördelen?

Någon som sett honom live?
Kanske träffat och hanterat honom så att du vet hur han är att hantera till vardags? Bra temperament?

Har han hunnit få några avkommor i Tyskland? (gissar att han ännu inte har några här, han godkändes väl i år eller?)

Någon som har koll på om han har bra "simmare"? Rykten eller inte, vad sägs?

Som rubriken antyder funderar jag på honom till mitt fullblodssto, vad tror ni om den kombinationen?

Ska man titta på hans bedömningssiffror så kunde det ju knappt vara bättre på gångarter (9/9/10) och ridbarhet (10/10). Sedan är han ju inte ful att se på heller :angel: Verkar ha en väldigt trevlig exteriör för att inte tala om färgen :love: Han verkar ha allt jag söker hos en hingst som ska passa mitt sto men vad säger ni?
Vaddå ytlig som förälskar sig i en färg :angel: men jag hoppas att ni av mitt övriga inlägg inser att jag inte väljer hingst pga färgen... :D

Har han några exteriöra avvikelser av vikt? Något som han nedärver? (om han nu hunnit lämna några avkommor)

Sv: First Wish till fullblod?

Jag har också funderat lite på honom, enligt Tullstorps hemsida låter han perfekt. Det jag undrar är när han fick poängen som står där?
Som 3åring fick han (enligt http://www.svenskahalvblodshingstar.se/firstwish1103.htm ) inte dom poängen? antagligen har han gått ännu något bruksprov sen dess...

Synd att det inte finns någon video på honom någonstanns, för jag är mycket nyfiken på hur han rör sig.

Jodå, FW gick bruksprovet i år och sluatade som gångartssegerare! Det är en jättefin hingst som verkade mycket cool och har underbar gång! Dessutom är han en häst som man verkligen känner att man vill sitta på-han ser enormt ridbar ut!

Tror absolut att du kan använda honom på ett fullblodssto. Han får sin första fölårgång i år och min gissning är att han kommer att lämna fin typ och lätta fina gångarter.

Trevligt att höra! Såg du honom live på årets bruksprov?
Han är en stark kandidat för mig iår, tillsammans med Rosevelt och Highlander.

Jag såg honom på bruks, och han såg riktigt trevlig ut. Det enda jag kan tycka är llite jobbigt är att han är så kraftig i ansättningen mellan huvud och hals(kallas?), i övrigt är ju typen trevlig och hingsten såg absolut ridbar ut. Alla hingstarna är lite för unga för att bedömma vad de nedärver, men de verkar lovande enligt mig.. Fast det är ju ingen garanti för att de är lika bra som avelshingstar.
U

Hej
Jag väntar föl efter First Wish just nu, 337 dygn idag. Mitt sto är 50% fullblod, efter Zinsky xx.

På Tullstorps hingstvisning i år visade dom ett litet föl efter FW som bara var några dagar gammalt och det var fullblodsmorfar på den, San Quintero xx tror jag det var. Den såg väldigt lätt o trevlig ut. Långbent var den.

*kl*

Tack för era svar! Låter ju bra för mitt sto.

Ingen som vet om han hunnit få några avkommor i Tyskland?

Förresten, funderar på hans spermakvalitet, inte så att jag kommer att dra slutsatser efter ett enda utlåtande men måste passa på att fråga om ditt sto tog sig snabbt eller om du var tvungen att seminera många gånger. Brukar hon ha lätt för att bli dräktig eller brukar du behöva seminera flera brunster?

Jag tror inte att han betäcker i tyskland. Jag har ganska bra koll på dressyr hingstar i tyskland, har varken hört eller sett han där. Men jag kan ha fel.

Jag tror att First Wish kommer att passa bäst med fullblods ston. För vad jag tror så kommer han nog bli ganska maffig och med lätthet från fullblodet kommer göra under!

Nä, jag vet inte heller tog bara för givet att han kanske var använd där en säsong innan han kom hit eller nåt sånt. Hanär ju int eså gammal så nåt mycket mer än en säsong ska han ju inte ha hunnit med i Tyskland eftersom han verkade här förra säsongen och får sin första årgång nu i vår.

Hade hoppats att han använts i Tyskland innan så att han kanske kunde ha ettåringar där...

*kl*

Tack för era svar! Låter ju bra för mitt sto.

Du frågade om han fått några avkommor i Tyskland.
Jag tror det att det inte är möjligt. Han blev ratad i både Oldenburg (vilket är det förbund han är registrerad i ) och i Westfahlen.
I Oldenburg blev First Wish inte uttagen till Körung överhuvudtaget och i Westfahlen blev han inte godkänd.

Men i sverige hissas han till skyarna.:angel:

Måste tillägga att han blivit korrekt i sitt benställ sen förra året. ( Där rekomenderades han till korrekta sto, så iår måste hans ben blivit raka)

.

Du frågade om han fått några avkommor i Tyskland.
Jag tror det att det inte är möjligt. Han blev ratad i både Oldenburg (vilket är det förbund han är registrerad i ) och i Westfahlen.
I Oldenburg blev First Wish inte uttagen till Körung överhuvudtaget och i Westfahlen blev han inte godkänd.

Men i sverige hissas han till skyarna.:angel:

Måste tillägga att han blivit korrekt i sitt benställ sen förra året. ( Där rekomenderades han till korrekta sto, så iår måste hans ben blivit raka)

Håller med dig till 99%.
Då han var i tyskland så var han inte utbildad av jan Brink. Jan är en riktigt bra ryttare, en utav de bästa i värden. Se bara på Briar, han har ganska dålig gång men jan plockar fram det väldigt fint.

Mitt sto har aldrig varit betäckt innan. Men hon tog sig på första brunsten. Och då är hon ändå 15 iår. Jag har inte hört att ngn haft problem med att få dräktigt efter honom.

Hmmm, mystiskt!

Undrar varför tyskarnahar ratat honom medan svenskarna tycker att han är så underbar. Vad är det vi har missat??

Han kan väl knappast ha blivit bättre i sitt benställ på ett år, hur kan en sån sak "komma bort" bara sådär i en bedömning? :confused:

Fan! Nu blev jag ju alldeles villrådig!

Hmmm, mystiskt!

Undrar varför tyskarnahar ratat honom medan svenskarna tycker att han är så underbar. Vad är det vi har missat??

Han kan väl knappast ha blivit bättre i sitt benställ på ett år, hur kan en sån sak "komma bort" bara sådär i en bedömning? :confused:

Fan! Nu blev jag ju alldeles villrådig!

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att han inte var klar som tvååring. Han gjode sitt första bruksprov här i Sverige som treåring och såvitt jag vet har han inte varit tillbaka i Tyskland för vidare visning där. Alltå blev han där visad som tvååring.

Självklart gör även utbildningen på sig en hel del! Jag tror inte att FW är en dålig hingst.

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att han inte var klar som tvååring. Han gjode sitt första bruksprov här i Sverige som treåring och såvitt jag vet har han inte varit tillbaka i Tyskland för vidare visning där. Alltå blev han där visad som tvååring.

Självklart gör även utbildningen på sig en hel del! Jag tror inte att FW är en dålig hingst.

Redan som tvååring var han skev i benen. Det var därför Tyskarna inte ville ha honom. Men i sverige blir tydligen benen raka på två år.

Jag tror personligen att om det var någon annan hingsthållare än Jan Brink som hade visat FW så hade resultatet sett helt annat ut.
Visst den är svart, snygg och har bra resning. Men gångarterna har helt klart ridits dit. Tycker den liknar de flesta hästar som tränats av xxn och xxxna. Mycket bra fram och skit bak. ( Briar, Okeanos , Don Charly, Santana och FW är några exempel). Detta är min personliga åsikt.

Ja, självklart kan gångarter och sånt förbättras men jag har aldrig hört om att en treåring med dåligt benställ "rättar till sig" på ett år bara för att den rids och tränas rätt. Inte heller tror jag att det är något som har med tillväxten att göra, inte när de är såpass gamla...

Däremot så kan ju orsaken att han ratades av tyskarna mycket väl vara att han inte var "klar" när han visades som tvååring, det köper jag rakt av ;-)

Hmmm vad svårt det blev! Jag hade ju nästan bestämt mig.
Har ju förvisso ett sto som är väldigt korrekt så det blir nog FW iallafall men detta gjorde ju att jag måste ta mig en rejäl funderare igen.

Några fler som har erfarenhet och/eller info om First Wish?
Någon som sett honom och kan "vittna" om hans benställning?

Ja, självklart kan gångarter och sånt förbättras men jag har aldrig hört om att en treåring med dåligt benställ "rättar till sig" på ett år bara för att den rids och tränas rätt. Inte heller tror jag att det är något som har med tillväxten att göra, inte när de är såpass gamla...

Däremot så kan ju orsaken att han ratades av tyskarna mycket väl vara att han inte var "klar" när han visades som tvååring, det köper jag rakt av ;-)

Hmmm vad svårt det blev! Jag hade ju nästan bestämt mig.
Har ju förvisso ett sto som är väldigt korrekt så det blir nog FW iallafall men detta gjorde ju att jag måste ta mig en rejäl funderare igen.

Några fler som har erfarenhet och/eller info om First Wish?
Någon som sett honom och kan "vittna" om hans benställning?

Han fick bedömningen ( Lindrigt knätrång, tåvid fram) 7:a det är ju jippi. Men i år står det inte så mycket. Avn väljer nog lite vad som passar bäst från år till år tror jag..

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka