Finskt mentaltest

Tibialis

Trådstartare
Är det någon här som har koll på det finska mentaltestet? Vad för poäng som kan räknas som bra/godkänt? har försökt googla men hittar inte så mycket information på svenska. :confused:

Här finns ju både MH och LTE (luonnetesti - lynnestest fritt översatt) - antar att det är det senare du syftar på? Vet inte om det finns något poängtal som räknas som godkänt, det beror nog mycket på vilken ras hunden tillhör och hurudana egenskaper som förväntas av den. Av brukshundar förväntas gärna höga poäng, medan t.ex. hos sällskapsraser vill man att poängen i de olika momenten följer en jämn nivå.

Här finns ju både MH och LTE (luonnetesti - lynnestest fritt översatt) - antar att det är det senare du syftar på? Vet inte om det finns något poängtal som räknas som godkänt, det beror nog mycket på vilken ras hunden tillhör och hurudana egenskaper som förväntas av den. Av brukshundar förväntas gärna höga poäng, medan t.ex. hos sällskapsraser vill man att poängen i de olika momenten följer en jämn nivå.
Det stod "mental test" på sidan så jag antar att det är luonnetesti som menas då?
Vad är höga resp. låg poäng då? Vad är maxpoäng på testet? :)
Vad säger de här siffrorna?
EhnKzri.jpg

Ja, det där ser ut att vara ett LTE. 125p ligger väl ungefär i mitten av skalan men skulle som sagt inte stirra mig blind på slutpoängen utan istället kolla genom de olika delmomenten och hur hunden har klarat dem. :) kan översätta lite snabbt - annars finns här mer utförlig info (tyvärr på finska men google translate kanske funkar ;) ) om hur man tolkar resultaten: http://www.kennelliitto.fi/sites/default/files/media/luonnetestin_arvosteluohje.pdf

Det första testet:

Dådkraft - måttlig
Skärpa - liten utan kvarstående aggressivitet
Försvarslust - liten
Kamplust - liten
Nerver - något orolig/rastlös/tendenser till nervositet
Temperament - måttligt livlig
Hårdhet - något mjuk
Tillgänglighet - välvillig, tillgänglig, öppen
Skottfasthet - skottfast

Det andra testet:

Dådkraft - liten
Försvarslust - måttlig, lågmäld
Kamplust - otillräcklig
Nerver - tendenser till nervositet
Temperament - livlig
Hårdhet - något mjuk
Tillgänglighet - tillgänglig och öppen
Skottfasthet - skottfast

Får man fråga vad det är för ras på hundarna? :)

Ja, det där ser ut att vara ett LTE. 125p ligger väl ungefär i mitten av skalan men skulle som sagt inte stirra mig blind på slutpoängen utan istället kolla genom de olika delmomenten och hur hunden har klarat dem. :) kan översätta lite snabbt - annars finns här mer utförlig info (tyvärr på finska men google translate kanske funkar ;) ) om hur man tolkar resultaten: http://www.kennelliitto.fi/sites/default/files/media/luonnetestin_arvosteluohje.pdf

Det första testet:

Dådkraft - måttlig
Försvarslust - liten
Kamplust - liten
Nerver - något orolig/rastlös/tendenser till nervositet
Temperament - måttligt livlig
Hårdhet - något mjuk
Tillgänglighet - välvillig, tillgänglig, öppen
Skottfasthet - skottfast

Det andra testet:

Dådkraft - liten
Försvarslust - måttlig, lågmäld
Kamplust - otillräcklig
Nerver - tendenser till nervositet
Temperament - livlig
Hårdhet - något mjuk
Tillgänglighet - tillgänglig och öppen
Skottfasthet - skottfast

Får man fråga vad det är för ras på hundarna? :)
Tack så mycket :D
American akita

Det bästa är ju alltid om man kan se en videoinspelning av testet. :)

Sedan så varierar det ju lite beroende på ras och syfte vad som är bra. Oavsett så vill man ju inte att någon hund är nervös, otillgänglig eller skotträdd men kamplusten spelar mindre roll om man inte har en arbetande hund och skärpa vill man bara ha på vissa raser osv.

Håller med om att dessa två verkar vara vettiga akitor(utan att jag heller känner till rasen då).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 696
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 699
Senast: Nota
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka