Finsk lapphund

R

rajamaja

Funderar på om vår nästa hund ska bli en finsk lapphund. Tycker att dom är jättefina, lagom stora och gudomligt söta.Har ngn haft en sån? Är pälsen jobbig?

Sv: Finsk lapphund

ja,tycker också att de verkar jättefina! Fast är ännu mer intresserad dess släkting,lapsk vallhund.
kolla på www.slk.nu där finns info om båda raserna

Jag har en liten valp hemma nu.. :) ca 5 mån.

Han har tappat lite av valppälsen nu men det kommer ju i tussar så det gick bra att få bort och hamnade inte fullt överallt.

Go go go mallan!
Har en Lapsk vallhunds tik på 3 år. Dess värre är det lite för lite hund för mig, och eftersom det är skydds jag är intresserad av ¨så är hon väl lite "bortkommen".

Men det är helt klart en hund som man kan jobba hur mkt som helst med! När hon väl kommer ut i ca -20c då jäklar är det full rulle!
Finns förmodligen ingen gren som vi inte provat på inom hundsporten, ja ipo och bhp då!
Och en toppen hund att ha i stallet, min lilla tik älskar att följa med ut i skogen tillsammans med hästarna :)

Men ibland kan hon verkligen förvandlas till en liten :devil:.
Då är det bättre fly än illa fäkta! :P lapphundsfnatt är inte att leka med!

Jag har en tik snart fyra år gammal. Pälsen är inte särskilt svårskött men vid fällning så blir det liksom tofsar här och var i hemmet :smirk:

Bara en liten fråga.

Vad är skillnaden mellan en Finsk lapphund och en Lapsk vallhund i temperamentet? Är inte lapska vallhunden lite mer åt bruks och finsken mer sällskap?

Min moster har två stycken Finska Lapphundar. De är jättetrevliga och hänger med på det mesta! Har aldrig hört att hon beklagat sig över pälsen.

Ferrari skrev:
Bara en liten fråga.

Vad är skillnaden mellan en Finsk lapphund och en Lapsk vallhund i temperamentet? Är inte lapska vallhunden lite mer åt bruks och finsken mer sällskap?
jo så skulle man nog kunna säga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 333
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka