Finns det travare av den lugnare sorten?

Absolut finns det lugna trygga ridtravare! Direkt när dom tagits av banan kan dom vara lite stissiga kanske men jag tycker dom flesta jag träffat och ridit coolat ner sig avsevärt när dom anpassat sig till sitt nya liv som skogsmulle/gårdshäst. Dom brukar dock ha mycket motor och framåtdriv, men finns såklart söligare exemplar också 😅

Min erfarenhet av travare är att de är väluppfostrade på backen men "framåt" i ridningen, vilket ju inte är så konstigt då de är avlade för att kunna hanteras av "vem som helst" men på banan så ska de framåt.

Hade du inte sagt att det gällde just travare hade jag annars trott du beskrev fullblod. De är mer stressade och hispiga (enligt mej)

Har ridit in flera, ägt två och varit medryttare på flera.
De gillar att röra på sig och behöver endel motion. Detta blir ett större jobb om de är ute få timmar i hage eller har en mindre hage utan sällskap.

Så efter en tillgodoser deras behov (som jag anser är nästan alla hästars behov) är de jättetrevliga! Pigga, glada. De jag ridit har varit orädda och lätta att ha o göra med 🙂

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 346
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 420
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 492
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 846
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31