Finns det ngt att göra åt vikten?

ankic

Trådstartare
Våran häst har stått sedan midsommar för gaffelbandsskada + kota . Så hela sommaren har han bara gått och ätit gräs , dock magert bete+ installad nattetid. Nu till problemet : tycker att han bara blir rundare och rundare , han får ca 6kg hö + 2dl befor /dag . Vi ger 1 dl betfor morgon och 1 dl kväll ( bara för att han ska ha ngt att mumsa på ,när dom andra äter) Hö mängden är inte så mycket att göra åt då han behöver den givan för att magen inte ska krascha . Ngt gräs finns inte längre att äta . Det känns inte rätt mot honom att ha honom fet, det sista han behöver är ju övervikt att dras med. Har verkligen hamnat i ett dilemma . Finns det ngt jag kan göra????
Hur är det med halm , kan man ge det istället för hö? Nu är det visseligen ett bekymmer att få tag i halm här uppe.
Kan tänka att det har betydelse att magmuskler och allt försvunnit ,så det finns inte mycket som håller upp.

Sv: Finns det ngt att göra åt vikten?

Tjock är han då man måste trycka för att känna revbenen . Men det som hänt sista tiden är att magen växt. Det har inte blivit värre över revbenen utan magen. När vi var på återbesök med honom i augusti så skulle jag tippa på att övervikten var ca 50-60kg. Vad kan man göra åt bukighet?

Tjock är han då man måste trycka för att känna revbenen . Men det som hänt sista tiden är att magen växt. Det har inte blivit värre över revbenen utan magen. När vi var på återbesök med honom i augusti så skulle jag tippa på att övervikten var ca 50-60kg. Vad kan man göra åt bukighet?

Det låter som en klassisk proteinbrist, försök vända foderstaten och minska intaget av Mj samt öka intaget protein.

Eftersom vi dragit ner på kraftfodret , så får jag ingen foderstat att stämma . Minska på hömängden känns inte rätt mot honom.

Eftersom vi dragit ner på kraftfodret , så får jag ingen foderstat att stämma . Minska på hömängden känns inte rätt mot honom.

Du kan minska hömängden, med ersätta med lucernhack som är samma sak nämligen ett grovfoder. Ett litet tips, för det är ju inte enbart kvantiteten av foder man måste se till utan även kvalitetsmässigt så är näringsintaget säkerställs och behoven täcks.

Om jag användere ett foderstat program så fyller man ju in ålder,vikt mm och så får man ju fram vad man ska ge för att det ska vara ok.,ska jag göra uträkingen så att jag ligger under på mj och högre på protein än vad programet säger?
Tack alla för att ni tar er tid :p

Det där är klassiskt när man ger i underkant så ställer kroppen om sig på kristider. Villket betyder att: ALLT hästen får i sig omvandlas till fett. På så vis handlar det om kroppens försvar mot dåliga tider så den har något att ta av. Varför ger du inte en korrekt foderstat och därifrån kanske dra bort ca 10% av intaget ?

Jag tror precis som några andra här att det är lite fel balans mellan protein och energi. Magen blir bara större och det hjälper inte att dra ner mer på fodret, magmusklerna förtvinar ännu mer och allt som finns i magen sjunker ner. Jag tycker inte du ska skära ner mer, utan fördela om. Som de andra sa: lucern är ett grovfoder, så du kan nog byta ut något kilo hö mot ett kilo lucernhack. Halm kan ockås vara bra att erbjuda lite för att han ska kunna reglera intaget av fibrer om han behöver tugga mer. Men det kan göra hästen bukig om den äter tokigt stora mängder, men ett eller två kilo under natten är bara bra. Prova med det iaf.

Beroende på veterinärens ordinationer vore det ju bra om hästen fick skritta mer så energiförbränningen ökar, emn jag förstår att det kanske inte går pga skadan.

Han skrittas för tillfället ca 25-35 minuter/dag. Vi ska på återbesök i morgon ,så jag ska be om råd hur jag ska göra med vikten. ( är bara så rädd att dom säger att han inte håller mer, dom pratade redan på förra besöket om att en del inte blir bra -gaffelbandsskada. Han är min hjärte vän)
I dag när min dotter skrittade ut ,så dök 2 älgar upp bakom dom och det blev fart i benen på hästen -över stock och sten.

Ska räkna på ny foderstat i morgon och lägga in lucern( hackad).Låter det rimligt med 48Mj till en lättfödd häst på ca 470 kg eller ska jag räkna på 420 kg som vi vill ha ner honom till?:confused:

Du ska räkna på normalvikten, dvs i det här fallet 420 kg.

Det låter lite lågt tycker jag, men det ska det ju vara om han ska ner i vikt. Det är nog ok, men var uppmärksam och justera om det behövs. Kolla också så han får tillräckligt med Ts.

Hej! Vi har träffat veterinären i dag och var överens om att hästen behöver komma ner i vikt.
Har även lyckats komma över vetehalm, stämmer det att man räknar 4-5mj/kg ? Är det några fler värden jag måste ha för att kunna lägga in det och räkna på ( foderstat) ?
Hoppas på svar o hjälp

Smrp kan hästen omvandla till Mj vid ett överskott, Mj kan den inte göra något alls av mer än att lägga på kroppen i händelse av ett överskott. Jag tycker inte att 48 Mj är lite i detta ögonblick, ganska lagom faktiskt. Och sen lägga en kvot på ca 6,5 kanske to m 7 vilket skulle göra 312-336 smrp, vid ett ev överskott som jag har svårt att se här omvandlar hästen det till Mj.

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 087
Foder & Strö Min kille kommer snart gå ute dygnet runt. HUr tycker ni jag ska göra med fodret??? Höet kommer han få i hagen men behöver han lika...
Svar
1
· Visningar
561
Senast: Mahogney
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 618
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka