Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

F

Fantic

Jag brukar hjälpa till att "motionera" min kompis 17-åriga kallblod. Han är riden de senaste 4 åren och kan i stort sett skritt, trav o galopp och då går det mest rakt fram... :) En jättemysig farbror som behöver ut o röra på sig lite.

Nu har jag väldigt svårt att få honom att göra halt. Jag försöker använda tyglar, hela kroppen, rösten och till slut blir jag arg o låter mindre glad på rösten o då brukar han reagera... Har fått order om att alltid rida med bomull i öronen men jag funderar på att "glömma" det nån dag o se om han "lyssnar" på mig bättre utan...

Han är pigg o vill gärna trava och han har en underbar trav men när jag inte vet att han stannar när jag vill så känns det inte så kul att låta honom springa.

Han är ju inte direkt skolad så det där med flytta undan för skänklar o sånt tjafs det hoppar han över och det kan jag stå ut med men att han inte gör halt emellanåt det blir jag irriterad över... Har funderat på att byta till nåt annat bett så det blir "skarpare" i munnen... Har ni nåt bra tips?
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Dra inte i tyglarna. Lyft handen rakt upp istället.

Immer
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Hej, jag igen...

Det är naturligtvis i hästens öron det är bomull o inte i mina... om det är någon som undrar...:)
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

En kallblodstravare som vartit aktiv inom travsporten brukar vara van vid att få hjälp och stöd av tömmar och uppkäk för att kunna springa riktigt snabbt. Med andra ord så kan de uppfatta stadigt bromsande tygeltag som en order att dra på!

Det kan ju fungera att betsla om, men i grund och botten är det nog skolning som behövs. Det är aldrig för sent att omskola och vidareutbilda, så länge hästen är pigg och fräsch!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Hej!

Vad roligt att läsa att du VILL lära honom, varmblod är bland de klokaste hästar som finns, egentligen :)

Jag tolkar det som så att han gått full tid på travet, med tanke på hans ålder och det antal år han är riden, med andra ord så sitter "löpet" i, förmodligen väldigt mycket!

Precis som övriga svar du fått så strävar man efter att travhästarna ska "lägga sig i käket", vilket ger att konstant tryck i munnen blir en signal att springa fort.

Av egen erfarenhet skulle jag inte rekomendera att lyfta handen heller, när det kommer till fd travare har de en sanslös förmåga att hur enkelt som helst nästan knäcka näsan på sin ryttare när de slår med huvudet :crazy: (De är nog överrörliga i halsen hela bunten ;))

Däremot fungerar det klassiska "ta-lätta" förvånansvärt väl, även om det kan krävas ganska kraftiga "ta" till att börja med.

Nu vet jag inte vad du rider på för bett, men av princip så anser jag inte att en häst ska kontrolleras av skarpa bett, utan skolas till att lyssna. Skarpare bett är till för "finlir", inte kontroll!

Sen tror jag du tjänar på att ta ur bomullen ur öronen på honom, att stänga ute allt ljud samt ha yta framför sig plus stöd på bettet... Det skriker "löp" åt honom :devil: Tänk bara på att tar du ur bomullen så kommer han genast att höra ALLT möjligt och förmodligen bli rädd eller "rädd" för minst hälften. ;)

Nåja, bara lite tankar som fungerat på några fd travare hittills.

Lycka till!! Hoppas det går bra för er. Jag hävdar att det absolut "finns hopp" och goda möjligheter att det går att lära honom lyssna rätt :)

En sak till bara, har du pratat med din kompis om detta beteende? Har hon märkt av samma sak? Hur brukar hon göra? Om inte så gör det först. Jag tycker inte du ska göra något på egen hand utan hennes vetskap, hade det varit min häst och mina "direktiv" hade jag blivit riktigt besviken. Det är trots allt hon som vet hur hästen funkar, förhoppningsvis :)

Så, återigen, Lycka Till!

// Mvh ~ Jenny
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Hej!

Vad roligt att läsa att du VILL lära honom, varmblod är bland de klokaste hästar som finns, egentligen :)

I rubriken står det -finns det hopp att lära en 17årig kallblodsvallak något (parentes):angel:
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Som sagt, det är ett kallblod.... :)

Hon som rår om hästen rider honom aldrig nuförtiden o vad jag hört av andra så har hon låtit honom göra lite som han vill... Vill han tex stanna o gå hemåt så har han fått göra det Tyvärr! Nu har han fått en lite tjurigare kärring på ryggen så nu får han inte alltid som han vill....

Jag tror att han aldrig blev någon stjärna på banan så han blev stående några år utan vare sig körning eller blev inriden... Vet inte så mycket om honom egentligen.

Har själv inte nån erfarenhet av att utbilda någon häst då jag på gamla dagar tagit upp tonårsintresset (typ 25 år senare) och börjat rida islandshäst på ridskola. Har gjort det i 3 år nu ungefär. De hästarna är ju betydligt mer skolade o gör ju oftast det man ber om....:)

PS. Han har ett tredelat bett, men jag har egentligen aning om skillnaden i funktion mellan ett två- och tredelat...
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Det finns mycket läsvärt på ridtravarföreningens hemsida för den som vill förstå varför fd travhästar gör som dom gör. Där finns också handfasta träningsupplägg för att skola om. De har ett forum, där för omskolning av travhästar, specifika problem dryftas.

ridtravare.com

Och du, det går mycket bra att lära en 17-årig kallblodsvallack, men ställ in dig på att det är MYCKET jobb att skola om en travhäst. Det tar tid och kallblod upplevs ofta som "mycke" häst. De är starka. Oftast får man börja om helt från början. Tankefelet man gör är att ta för givet att hästen kan saker som den inte kan, bara för att den är gammal och riden/körd. Travträningsridning/körning har helt andra mål än vad genomsnittsryttaren/kusken vill vara med om!

"Riktig" tömkörning har varit en ovärderlig hjälp för mig med de kallblodstravare jag skolat om. Börja från grunden för att lära hästen bettkommunikation. Tömkörningen har också gett hästen möjlighet att muskla om så den orkar bära ryttare (då blir den mindre het!). Du kan lära den i stort sett allt den behöver kunna som ridhäst från marken.

Jag tycker också du ska göra detta i samförstånd med ägaren, det kan komma mycket surt bakefter annars.
Rak kommunikation är alltid bäst, det är ju trots allt hennes häst. Det bästa vore om din entusiasm och intresse för hennes häst fick igång hennes eget intresse, för ni kan mycket väl behöva vara 2 st ibland. Sen mår hästen bäst om den hanteras konsekvent = lika av er båda.
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

I rubriken står det -finns det hopp att lära en 17årig kallblodsvallak något (parentes):angel:

Men somliga tror ju att varmblod är detsamma som travare (så de kanske även tror att även kallblodstravare är varmblod? :D )

Immer
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Har fått order om att alltid rida med bomull i öronen men jag funderar på att "glömma" det nån dag o se om han "lyssnar" på mig bättre utan...

*host* hrmm..
om jag hade lånat ut min häst och bett personen att alltid rida med bommul i öronen... eller att alltid göra något annat.. då hade jag blivit fullkommligt galen om h*n inte gjort det speciellt om h*n "glömde" alltså sket i det. då hade det blivit adjöss och då hade hon absolut inte kunnat lära honom något.
Ring ägaren och fråga först, det kanske finns en anledning till att de vill ha bommul i öronen.
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Ta're lugnt... Jag gör inget överilat när jag inte känner hästen riktigt... Man är ju inget proffs... Jag rider heller aldrig ut ensam.

Ang skolning så är det väl mest det här med halt som jag i första hand vill få bukt med. Att han inte kan flytta sig i sidled för skänklar o ledande tygeltag, det bryr vi oss inte som mycket om han o jag... :) Som jag skrev i mitt första inlägg så var det just halten som jag tyckte var ett problem. Han är ju en skogsmulle o bara att rida ut efter skogsvägar i skritt o trav kan ju vara tillräckligt med motion för honom just nu... om han nu bara gjorde halt varje gång jag vill det....

O självklart så pratar jag med ägaren till hästen!!!
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Har du tillgång till ridbana, eller en gårdsplan eller en liten bit åker eller något sådant? I så fall kan du träna upp hästens lyhördhet där. Gör så här: skritta fem steg, gör halt, beröm mycket när hästen stannar. Skritta sedan fram ett förutbestämt antal steg, gör ny halt och beröm mycket igen. Ge gärna en godisbit också.
Håll på så tills hästen förstår vad du menar. Du kan prova med att rida på ganska kort tygel till att börja med och sedan länga den försiktigt i takt med att hästen lyssnar bättre.

Jag gjorde så en hel sommar med mitt kallblodstravarsto, korta stunder åt gången, och i övrigt red jag ut i skogen. Hon blev extremt lydig av övningen.

Lycka till!

Immer
 
Sv: Finns det nåt hopp om att lära ett 17-årigt kallblod något...?

Ett kallblod i den ålden kan lära sig mycket! Den jag red hade betydligt mer att lära, tex sådant som att stå uppbunden i stallgången och att bli ledd...

Hästen är nu såld till en privatperson, men innan dess var ha så pass utbildad att han gick med på ridlektioner. Lite kul att se "den farliga och folkilskna hästen som skulle slaktas" men som köptes av en vekhjärtad ridinstruktör för att han var så söt(!) hoppa runt en bana med småhinder med en liten unge på ryggen. När det inte var hinder i vägen kunde han bli stressad och stark i galoppen, och skänkelvikning i trav var inte heller direkt befäst, men för övrigt hade han lärt sig jobbet!

Nackdelen med att han blev utbildad var just att han kunde gå lektioner - alltså fanns det inget behov av att jag red honom mera... Med tanke på hans storlek (över 160 cm) och ålder kändes det i alla fall skönt att han inte fick gå flera år som lektionshäst.
 

Liknande trådar

Hoppning Hejsan allihopa!:) Jag har haft min ponny i lite mer än 1 år nu. Hon är 17 år, har tränats mkt. i dressyr av mkt. kunniga ryttare...
Svar
5
· Visningar
1 963
Senast: tolksele
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 843
Senast: Lindon
·
F
Träning Har ett fullblod på 10 år som jag har lite problem med. Han har gjort detta länge, med massa människor, och kommit undan. Vi är ute och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 373
Senast: mackan
·
N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp