Sv: Finns det något som funkar mot fäbroms?!
JO, djuren drar ju 'dit' broms. Samtidigt, nåt mer måste hänt? För hos pappa, där det när jag var liten fanns både kor och hästar, så inga större problem med broms. Men sen i slutet på 90-talet hände något? Korna var borta då, men bromsen kom i massor.
Sen var det djurtomt några år, och jag ställde dit 4 hästar en sommar. PANG så rena invasionen av broms, vi fick ta hem dem i förtid trots att alla raskt fick regelrätta eksemtäcken (sådana för eksemhästar alltså, inte sådana i nät).
Grannbonden som fram till i julas hade kor berättar samma sak, bromsplågan var liten tills slutet av 90-talet, då 'hände' något och det exploderade. Jag flyttade hit 2001 och det har varit ett helvetiskt högt bromstryck sen dess. Inte bara här, likadant hela området här så inte bara i byn.
Så bara att endera rida innan TIDIG morgon, eller SEN kväll - eller traila till ridhuset (uteridbanan där styr bromsen över), eller förut när den fanns en lokal klubbs ridbana som låg på ett gruvområde. Där var det nästan aldrig broms?
Än har de inte hittat hit tack och lov, men när de gjort det så vid 9 på fm får man ta in hysteriska hästar, och innan 21 - 22 är det ingen ide att ens tänka på att släppa ut dem, om det inte blir 'dåligt väder'.
Apropå konstiga insektsbeteenden. Av någon anledning är det mygg till förbannelse här i år?? Vi brukar aldrig ha mer än marginellt med mygg annat än i skogen. Men nu - det är djävulskt med mygg, och det är inte morgon/kväll/natt, utan det kan vara strålande sol och 30 grader varmt - men myggen är där ändå? Hur knasigt som helst, men myggen fungerar ju Ls eksemtäcke samt spray ganska bra emot, och shettisen har rätt bra med päls och så man/svans, så lite spray bara. Så matte lider nog värst
Som bonus, så FLUGORNA är mindre i år, mycket mindre? Nåt är konstigt.. Återstår se hur det blir med bromsarna.. Jag hoppas de dött i bromspest allihop och aldrig kommer *önsketänkande*