Finns det något som funkar mot fäbroms?!

Modett

Trådstartare
..förutom att ta in häststackarna under de varmaste och soligaste timmarna på dagen?

Vi har en invasion av bitande insekter, och fäbromsen speciellt driver hästarna till vansinne. Finns det någon som hittat ett insektsmedel, köpes eller hemkok, som funkar mot dessa vedervärdiga varelser?

För den som inte vet vilka flygfän jag menar så finns mer info här http://en.wikipedia.org/wiki/Tabanus_bovinus. Dock med det dystra påståendet att inget funkar till fullo.. :(

Sv: Finns det något som funkar mot fäbroms?!

Av det jag har provat hittills är väl Ultrashield det som har funkat bäst mot de otäckingarna .... Man måste dock spruta på varje dag, det håller inte alls så länge som det står på flaskan.

Det finns ingen återvändo - hästarna måste in!! Varför måste de gå ute när det är så vidrigt?? Släpp in dem i en sval box och låt hästarna stå och koppla av från att fäktas med flygfän. Vi har samma elände på sommaren. Efter midsommar är det kört, bromsen invaderar. Det är nog väldigt olika vart man bor i vårt avlånga land men de som påstår att man kan skydda djuren med något annat har inte sett broms..........!

eksemtäcke borde dom inte bita igenom. finns hyfsat billiga pyamaser på marknaden.
vanliga flugtäcken kanske är för tunna.
flughuva med öron är nog skönt den värsta tiden på sommaren.
kombinera med flugspray, och ett tjockt lager helosan sol på dom intimare delarna under magen.

Av det jag har provat hittills är väl Ultrashield det som har funkat bäst mot de otäckingarna .... Man måste dock spruta på varje dag, det håller inte alls så länge som det står på flaskan.

Ultrashield är de sprayade med, håller med om det du säger att 14 dagar håller det verkligen inte! Inte ens mot myggen. Och mot just fäbremsen vete sjutton om det hjälper alls, de är ena tuffa j*vlar :(

Det finns ingen återvändo - hästarna måste in!! Varför måste de gå ute när det är så vidrigt?? Släpp in dem i en sval box och låt hästarna stå och koppla av från att fäktas med flygfän. Vi har samma elände på sommaren. Efter midsommar är det kört, bromsen invaderar. Det är nog väldigt olika vart man bor i vårt avlånga land men de som påstår att man kan skydda djuren med något annat har inte sett broms..........!

I år har både mygg och brems varit ovanligt tidiga, och avlöser varandra. :mad: Bremsen på dagen, myggen och knotten på kvällen. Ska det vara så hemskt för dem som de senaste två dagarna så verkar det tyvärr inte finnas några alternativ. Tur i oturen att fäbromsen bara jagar när det är som soligast, för hur många sådana dagar brukar vi få under en sommar?!

eksemtäcke borde dom inte bita igenom. finns hyfsat billiga pyamaser på marknaden.
vanliga flugtäcken kanske är för tunna.
flughuva med öron är nog skönt den värsta tiden på sommaren.
kombinera med flugspray, och ett tjockt lager helosan sol på dom intimare delarna under magen.

Den av hästarna som blir mest angripen av otyg klär tyvärr av sig täcken sommartid. Och biter sönder dem, och stampar ner dem ordentligt. Tacksamt värre ;) Annars hade han definitivt fått ett täcke på sig.

Jag har provat i princip allt, inkl eksemtäcke. Och EN sak fungerar - installning. Inget annat - tyvärr.

Jag skulle också hålla mina inne på dagen och ute på natten :)

Eksemtäcke OCH Bremsenblocker.
Har även sett skillnad när hästarna har varit nyswitchade+ eksemtäcken. Lika mkt broms, men som tydligen ej bits= smakar illa.
Samma verksamma substans finns i Ultrashield, men Bremsenblocker funkar... det enda som funkar väl mot broms, men som måste sprutas på dagligen.

Sen får hästarna panik av just dessa som sätter sig på rumpan.

För 10 år sen såg man EN sdn på hela sommaren. Nu är det hur många som helst. Har inte sett till ngn än, men de kommer nog strax iom värmen.

de trekantiga färggranna bromsen biter oxå stora stycken på halsen. Har inte heller dykt upp ännu.

Mina står inne dagtid fr. o m igår.

Är nog tyvärr individuellt om bremsenblocker fungerar är jag rädd? Jag har hört flera som haft god effekt av det, så jag provade förra året. Effekten var lika dålig som allt annat dessvärre. Det är möjligt att det med bremsenblocker/annat är aningens mindre outhärdligt än utan något alls, men det är tyvärr på nivån 'hästarna skenar hysteriskt för att komma undan bromsen' ändå. Och bromsen sätter sig och biter, de skrämmer inte bara pga ljudet.

Switch och ultrashield har noll effekt mot allt utom fästingar här. Dock är det väldigt effektivt mot fästing. Däremot hade jag för många år sen en ponny som med en sträng switch på ryggen inte blev biten av en enda mygga/knott. Helt obiten, utan täcke/annan smörja, och svansen hängde still när han gick och betade - medan de andra, även de switchade, hästarna i samma hage sprang hysteriskt i ett moln av elaka insekter.

Så antagligen är det lika med allt, på vissa individer fungerar det klockrent, på andra inte?

Installning är det enda som riktigt fungerar av det som prövats här. Har tidigare år planerat semestern enligt broms-säsongen för att kunna passa hästarna med in/ut om dagarna enligt insekttrycket. Har numera lösdriftsstall i hagen de kan använda för insekterna och själva gå in/ut enligt behov. Har två öppningar vilka under insektdelen av året är förtäckta så hästarna går igenom men insekterna lämnar utanför. Också mörkare inne i och med att öppningarna är täckta så det hjälper också till att hålla insekter utanför. Enda årstiden hästarna använder lösdriftsstallet är när det är insekter; broms eller knott. Kallblodshästen går stundvis ute och betar med flugtäcke på medans varmblodet även med flugtäcke väljer att stå inne största delen av bromsarnas aktiva tid. Ultra Shield avskräcker inte våra bromsar.

Innan lösdriftsstallets tid stod våra hästar inne mera per dygn varma fina sommardagar än vad de gör vanliga vinterdagar. Knottsvärmarna morgon och kväll är ju inte heller att leka med.

Nog kan det vara så, men kom att tänka på nu när tgd skrev ovan om skuggan.

Har de ngn form av skugga- större träd eller helst ett hus att träda in i så lockas inte insekterna dit- ja kanske flugor. De vill ha SOL- de asen:devil:

Har hästarna ingen skugga alls så tror jag att inget hjälper.

Kort gräs är oxå inte lika attraktivt.

Fast bromsjävlarna trivs utmärkt i SKOGEN här? Minst broms är det när det är öppet, mest är det när man kommer in i skogen? Nu tänker jag på när man rider, i hagen förföljer de ju hästarna var de än är dessvärre, däremot följer de inte med in i stall/lösdrift.

Mina har ju alltid haft skog, men till klen hjälp mot bromsarna. Och de verkar bara bli fler för varje år =/

Det är skillnad på skog.
Barrskog verkar de inte föredra.

I min ena hage har de en enorm gran med en stor "grotta" under där de står- mkt mindre broms- skugga.

förr när man badade lite varsomhelst fanns de där det fanns högt gräs. Man fick fly fast man bara var människa:eek:

Föllingeprodukters MD-koncentrat är outstanding. Miljövänligt och man kan använda det på sig själv.
Sök på Föllingeprodukter!

Det är skillnad på skog.
Barrskog verkar de inte föredra.

I min ena hage har de en enorm gran med en stor "grotta" under där de står- mkt mindre broms- skugga.

förr när man badade lite varsomhelst fanns de där det fanns högt gräs. Man fick fly fast man bara var människa:eek:

Nu är det ju granskog vi har till 99% iofs. Men jag tycker bromsen verkar ha 'ändrat beteende' faktiskt? Dels har de för ca 10 år sen exploderat och 'ligger kvar' på extrem nivå. Men förr så just att rida på vägarna som gick 'i skogen' var ett sätt att komma undan bromsarna. Nu är det som att rida rakt in i bromsarnas paradis :confused:

Sen, det beror säkert på insektstryck med, kanske stannar 50% av bromsen utanför skogen, men det märks inte då de är så många ändå, men skulle vara ÄNNU värre någon annanstans? Men när man slår flera hundra broms på 10 minuter - och då hinner man inte slå alla, då spelar det tyvärr ingen roll. Utan är bara att lägga ner både hästutevistelse och träning från tidig morgon till sen kväll =/

De har inte kommit hit än, men brukar komma efter midsommar/början på juli. Jag bävar, jag ser INTE fram emot att vända dygnet för hästarna alls. Det är SVÅRT att kolla munkorgar minst varannan timme när de går ute nattetid :crazy:

håller med, här tycker jag dom verkar ligga på lur längsefter skogsvägarna och kastar sig över oss när vi passerar....

det dom inte verkar gilla är tät skugga och är det molnigt är dom nästan aldrig ute. så fort solen tittar fram kommer dom...

rejält täcke med hals och magplatta hjälper en del, men det krävs ett kraftigt vävt tyg annars biter dom bara igenom. jag kör med prob hästdeo (vill inte använda kemikalier) vilket luktar likadant som bremsenblocker (dvs tjära) och det hjälper väl till att maskera lukten av hästarna litegran.

jag håller koll på mina och tar in om dom börjar springa. hittils har det inte varit några problem.

nu finns ju inte så många hästar här, kan tänka mig att ju fler hästar det finns i området ju fler bromsar eftersom dom får mer att leva på. :crazy: särskilt illa blir det väl om man har kor i närheten...

JO, djuren drar ju 'dit' broms. Samtidigt, nåt mer måste hänt? För hos pappa, där det när jag var liten fanns både kor och hästar, så inga större problem med broms. Men sen i slutet på 90-talet hände något? Korna var borta då, men bromsen kom i massor.

Sen var det djurtomt några år, och jag ställde dit 4 hästar en sommar. PANG så rena invasionen av broms, vi fick ta hem dem i förtid trots att alla raskt fick regelrätta eksemtäcken (sådana för eksemhästar alltså, inte sådana i nät).

Grannbonden som fram till i julas hade kor berättar samma sak, bromsplågan var liten tills slutet av 90-talet, då 'hände' något och det exploderade. Jag flyttade hit 2001 och det har varit ett helvetiskt högt bromstryck sen dess. Inte bara här, likadant hela området här så inte bara i byn.

Så bara att endera rida innan TIDIG morgon, eller SEN kväll - eller traila till ridhuset (uteridbanan där styr bromsen över), eller förut när den fanns en lokal klubbs ridbana som låg på ett gruvområde. Där var det nästan aldrig broms?

Än har de inte hittat hit tack och lov, men när de gjort det så vid 9 på fm får man ta in hysteriska hästar, och innan 21 - 22 är det ingen ide att ens tänka på att släppa ut dem, om det inte blir 'dåligt väder'.

Apropå konstiga insektsbeteenden. Av någon anledning är det mygg till förbannelse här i år?? Vi brukar aldrig ha mer än marginellt med mygg annat än i skogen. Men nu - det är djävulskt med mygg, och det är inte morgon/kväll/natt, utan det kan vara strålande sol och 30 grader varmt - men myggen är där ändå? Hur knasigt som helst, men myggen fungerar ju Ls eksemtäcke samt spray ganska bra emot, och shettisen har rätt bra med päls och så man/svans, så lite spray bara. Så matte lider nog värst ;)
Som bonus, så FLUGORNA är mindre i år, mycket mindre? Nåt är konstigt.. Återstår se hur det blir med bromsarna.. Jag hoppas de dött i bromspest allihop och aldrig kommer *önsketänkande*

*svarar alla med en knapp*

Instämmer i att både beteendet och mängden har förändrats de senaste åren. Och ovanligt tidiga är de också! Första fäbromsen såg jag redan den 11/6, måste vara ett nytt rekord? Bor ju ändå så långt upp i landet :crazy: Även myggen har varit ovanligt tidiga, stora och hungriga.

Idag fick de komma in 10.30 när de första :devil: började surra, får väl helt enkelt bli så de soliga och varma dagarna :crazy: Kan inte ha dem springandes som dårar, stackarna.. Eller, det är främst den brune som blir angripen, skimmeln är tydligen inte lika lockande! Men han hänger ju på och springer han med.

Har tänkt prova Bremsen Blocker, men det är slutsålt på Lantmanna här och försenad ny leverans som tidigast kommer på måndag, suck.. Det har varit väldigt tomt på insektsmedelshyllan i år, måste vara fler än jag som har problem! Föllinge har jag aldrig hört talas om, men ska definitivt kollas upp!

Med förra året i minne köpte jag upp ett litet lager av US (det enda som funkar här). För förra året tog det slut överallt och kom inte in förens säsongen var slut...

Iår tror jag det blir värre än någonsin med bitande insekter. Vädret har varit optimalt för dessa kräk... :crazy:

Ja, det är väl priset vi betalar för ett varmt och soligt maj :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka