Finns det något som funkar mot fäbroms?!

Sv: Finns det något som funkar mot fäbroms?!

Effol Bremsenblocker funkar väldigt bra på mina hästar, bromsen försvinner som avlöningar när jag har sprayat med det. Brukar dock kombinera med flugtäcke som inte går att bita igenom för lite längre effekt.

Mina hästar får dock ändå gå in några timmar mitt på dagen för att komma undan värme och insekter.

här har det regnat och varit iskallt hela maj. :p aldrig så galet att det inte är gott för nåt...

Här är det inte så galet mycket flugfän:)
Bromsen är somsagt allra värst mitt på dagen (red och badade med pollen vid 4idag, huja) Men inte sååå farligt ändå

Det jag gör för att skona min är väl att duscha honom varje dag. Han blir svettig och det tycker flufän om:mad: Så spola av honom och sprayar med ultra shield.
Han har flughuva med öron på mellan 9.00-21.00 ungefär.

Uppochnervända världen ;)

Väldigt varm morgon här, hästarna har redan börjat vandra lite och de första monstren har skådats. Blir att ta in dem på en liten stund, helt enkelt, och vänta ut stormen.

På mina hästar så har jag hjorthonsolja och det funkar utmärt mot broms och blinigar.

Kram

har inte testat själv, men har hört att Autan protection plus funkar väldigt bra. :)

Autan är det enda av alla insektssprayer jag har provat som fungerar på broms. Det är ett medel för människor. Jag använder alltid det på hästen ( och mig själv ) vid ridning soliga "bromsdagar". Det är också bra att ha vid tävling, premiering eller utställningar soliga dagar då bromsarna är framme. Det blir nog tyvärr för dyrt att använda som dagligt skydd i hagen.

För det mesta får mina hästar komma in i stallet dagtid då det är som värst. De har också ett utestall i hagen där de kan gå in och stå någorlunda bromsfritt. Bromsarna vill inte följa med in som tur är.

Autan säger jag också - det enda jag hittat som funkar! Men VAR köper man det numera??? Min flaska tog precis slut... Har köpt på Apoteket tidigare, men nu har de inte längre produkten i sortimentet... Har mejlat tillverkaren om tips på återförsäljare men inte fått svar... :crazy:

Föresten förvånad att någon skrivit att de inte gillar barrskog - jag tycker det brukar vara värst just där!

Jag väcker liv i min gamla tråd, 10 år senare! Även i år är ett riktigt insektsår där jag bor, och just brems/broms/blinningar har EXPLODERAT de senaste dagarna. Och de är ute efter blod... :cautious:

Hästarna står inne i stallet nu och vilar upp sig, och lär få göra det på dagtid en överskådlig tid framåt eftersom det är lovat värme och sol hela kommande vecka också.

Men jag tänkte lite hoppfullt, medan jag ledde in dem, att kanske har något nytt dykt upp på marknaden? Eller kanske nån har lyckats laga den optimala anti-broms-brygden? Låt höra!:)

Jag tycker nog att insektstäcke/flugtäcke, Ultrashield ordentligt skakad och ingnodd på nakna delar och tjärsalva på skap och spenar funkar rätt bra. Och att hästarna kan komma in i en skogsdunge eller liknande. Mina har flughuva med fransar mot nosen också. Ett riktigt kanonköp!

Bästa investeringen jag gjort är en bromsfälla. Den tar inte allt men får ner nivåerna till uthärdliga.
Jag har placerat min i en sjukhagestor ruta inne i hagen för att få täckning på så stort del av ytan som möjligt.

Jag tycker nog att insektstäcke/flugtäcke, Ultrashield ordentligt skakad och ingnodd på nakna delar och tjärsalva på skap och spenar funkar rätt bra. Och att hästarna kan komma in i en skogsdunge eller liknande. Mina har flughuva med fransar mot nosen också. Ett riktigt kanonköp!

10 år senare så plockar min bruna av både sig själv och kompisarna alla ev. attiraljer :D Sen väljer mupparna dessutom alltid att stå mitt i solgasset hellre än i skuggan under träden. De har sin hängyta, and that’s that.

Vad använder du för tjärsalva? Skulle verkligen vilja smörja in stackars skapen med något bra.

Bästa investeringen jag gjort är en bromsfälla. Den tar inte allt men får ner nivåerna till uthärdliga.
Jag har placerat min i en sjukhagestor ruta inne i hagen för att få täckning på så stort del av ytan som möjligt.

Köpt, eller tillverkat själv? Jag provade göra en själv för några år sedan efter Bukeråd, men den funkade inte vidare bra. Du har alltså stängslat in den mitt i hagen? Skulle jag också förmodligen behöva göra pga Störig Brun Ligist :cautious:

10 år senare så plockar min bruna av både sig själv och kompisarna alla ev. attiraljer :D Sen väljer mupparna dessutom alltid att stå mitt i solgasset hellre än i skuggan under träden. De har sin hängyta, and that’s that.

Vad använder du för tjärsalva? Skulle verkligen vilja smörja in stackars skapen med något bra.
Tre ess

Köpt, eller tillverkat själv? Jag provade göra en själv för några år sedan efter Bukeråd, men den funkade inte vidare bra. Du har alltså stängslat in den mitt i hagen? Skulle jag också förmodligen behöva göra pga Störig Brun Ligist :cautious:
Jag köpte.
Ja jag har stängslat in den i hagen. Har sett många som sätter den precis utanför staketet men då jagar man ju broms på fel ställe. Jag valde att sätta den i närheten av den yta de brukar stå och hänga på under de varmaste timmarna.
Den tar som sagt inte allt men tycker att det minskar rejält och det syns även när jag tömmer fällan att jaktlyckan är god

Läste att vetenskapen säger att bromsarna föredrar mörka färger, och satte sedan på ett tunt vitt egensytt täcke på hästen som är känsligast. Det fungerade ganska bra så länge täcket satt kvar och var helt. Sydde med hals och huva, och satte vita lindor. Använde förvisso spray också, men mest av vana, och det har ju inte hjälpt så mycket innan. Effekten försvinner efter någon timme där, men ett täcke sitter ju kvar.

men när det är riktigt illa är det inne som gäller ändå :/

Vi har bucas sweet itch på våra, bromsen biter inte igenom dem. Dock är de ganska varma så är det väldigt varmt ute, över 30 grader som det har varit de senaste dagarna, så tar vi in hästarna ett par timmar mitt på dagen. Men den absolut bästa investeringen vi har gjort är plastridåer till lösdrifterna. Håller insekterna ute och hästarna går in när det är som värst med broms på dagen och när knotten kommer på kvällen.

Installning på dagtid kör vi under de värsta veckorna. Det går inte att skydda dem tillräckligt med spray. Täcke är bra, men man skulle behöva att täcke går upp som en blöja så ljuvret blev skyddat 🙈

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka