Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

B

Bonyana

Hej!
Nu behöver jag 1, gnälla av mig! 2, undrar vad ni hade gjort?

Min dotter fyller år om två veckor. Vi har letat efer ponny till henne sedan i vintras, byte eller rent köp om jag nu hade fått sålt min unghäst men det verkar nära nog omöjligt trots att han är så fin och har bra gång.

Första gången hade en familj svarat på vår annons. Efter provridning två gånger meddelade familjen via mail samma morgon som ponnyn skulle komma att de ändrat sig för tjejen som var 17 hade blivit så ledsen (hon hade inte ridit ponnyn det senaste året).
Andra gången var en försäljning där vi skulle få låna en a-ponny på foder och när kontraktet var utskrivet med avbet enligt köparens önskemål och allt så ändrade sig köparen om båda delarna.
Tredje gången var det uttalat att priset skulle diskuteras men ju längre tiden gick ju dyrare blev ponnyn och till sist var det ett byte rakt av vilket jag från början sagt inte var aktuellt, då hade vi kört 50 mil för att provrida med två ungar....och nu, nu fanns det ett skrivet kontrakt, ponnyn var besiktigad och då får jag via sms besked att säljaren av ponnyn som skulle köpa min unghäst, vill att jag river kontraktet pga separation. Okej, då tänker jag, surt att det blir så, men om vi får köpa ponnyn ändå för bytesvärdet så min dotter iaf får sin ponny, men icke, trots att kvinnan uppenbarligen begått kontraktsbrott och jag skulle kunna driva igenom hela köpet i rätten om jag velat och då tyckte jag att det var schysst lösning så här. De får en häst mindre i röran och min dotter slipper vänta förgäves en fjärde gången. Nu har jag skrivit ett brev att jag vill genomföra köpet med ponnyn alltså, inte min häst längre och att jag faktiskt kan kräva skadestånd annars! Har pratat med advokat. Fast sedan är ju frågan hur långt man ska gå-det kostar ju också sedan.
Fast allra mest är jag ledsen för min dotters skull för hon längtar så mycket och jag tyckte att när nu kontraktet var undertecknat och hästen besiktigad så kunde vi handla grejor till ponnyn, men det skulle vi ju inte ha gjort! Finns det ingen heder kvar bland hästfolket, jag menar, för mig är det uteslutet att riva upp ett kontrakt, om stallet så hade brunnit ner skulle jag kanske fråga om den andre kunde tänka sig att häva köpet, hade vederbörande vägrat så är det ju mitt problem- jag får fullfölja det avtal jag ingått! Inte bara bryta avtalet!

Vad säger ni?:cry:
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Köp inte privat utan titta hos de lite större försäljningsstallen som har ponnyer som de faktiskt vill sälja.

Kan förstå att det känns tungt men så skulle jag tänka.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Jag säger att ta det alltid lugnt, shit happens, kanske oftare när man ska hålla på att handla med hästar visst, men ändå.

Tjejen kanske blir ledsen i det korta loppet men hon är ändå otroligt gynnad som är på gång att få en egen häst. Prata med henne och säg att saker och ting strular till sig, det blir tyvärr inte den här hästen utan det blir nästa. Det tar tid att hitta rätt kompis och att få lov att köpa den, prata med dottern.

Leta enbart efter hästar i din del av landet, kanske inom tio mil så att det inte blir så jobbigt att åka. Det finns fina hästar i alla delar av landet som kommer ut till försäljning så leta där du står istället.

Sluta hålla på att stämma folk, det är jobbigt att hästfolk har fått dille på att stämma varandra. kolla med advokat ja och eventuellt hota med stämning ja, men stämma... skit i det finns väl massor med hästar i Sverige.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Tack för era svar, jag ska fundera på det där med större stall istället framöver.
Jag får kanske förtydliga, anledningen till att vi valt alternativ långt borta har varit att det har varit folk som velat byta min unghäst med pengar och ponny, vi hade ju haft lite större valmöjligheter om min unghäst var såld istället...Kunde aldrig tro att han skulle bli kvar så länge när vi började prata om ponny till lilltjejen! Suck! Men, ja hon är väl lyckligt lottad på så vis, hon rider min c-ponny så länge men det går inte riktigt bra. Och jag skulle gärna se att vi kunde rida tillsammans. Och snart ett år är lång tid för en 6-åring trots allt. Men det blir kanske som min man sa framöver, du får ta någon annans ungar med när ni ska provrida så säger vi inget! När jag nu orkar leta igen, för det blir i af inte nu!:mad:
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

har inget tips att komma med men skickar en liten tanke till er och lilltjejen - det måste vara jättejobbigt att bli så besviken 4 ggr om. Folk är inte riktigt kloka ibland och ni måste ha haft ordentlig otur :(

Snart ett år (fyllt med besvikelser) känns ju långt för alla, men för en 6åring som längtar känns det säkert som en evighet.

Håller tummarna för att ni hittar det ni söker - kanske har det skitit sig så för att ni verkligen ska hinna hitta hästen med stort H? Tänker man så kanske det känns lite lättare iaf?
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Jaja, jag fattade inte riktigt att ni ville byta samtidigt, ja då är det dubbelt problematiskt, då måste allt stämma, jag blir svett bara jag tänker på det. Två friska hästar, den ena måste passa den andra och... pust... Sälj unghästen till ett större försäljningstall, pruta på priset på den. Det kostar att åka 50 mil med kärra också... Om vi räknar lågt 15 kr * 50 mil = 750 kr fram och tillbaka 1500 :- Lycka till..
 
livet går vidare men på vilket vis?

Tack för stödet jag fått, det känns skönt! Har dessutom fått ett mail som visade att det finns väldigt vänliga männsikor också-det gör det lite lättare att ta nya tag!:)

Det kommer nog en fortsättning på historien och det inte pga mina initiavtiv! För den som vill veta håll utkik under den kommande veckan! Jag fortsätter så fort jag vet/kan berätta mer!
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Usch vad jobbigt! När jag var 13 skulle jag få en häst då jag vuxit ur min ponny. Vi hade bestämt oss för en - så ringer de på min födelsedag och säger att de sålt den till nån annan! Trots att vi tingat den.

Med tanke på hur besviken jag blev, kan bara tänka mig en 6-åring :o

Hoppas ni hittar lite schysst hästfolk snart! Men vill bara tillägga också - köpte min första shettis från ett försäljningsstall och blev grundlurade. Så går det när man inte har koll på allt ;) Så din dotter har tur att du håller på med hästar!
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

jag har fått lite samma känsla har inte råkat ut för det som duhar gjort men kan förstå att det känns riktigt jobbigt och surt..

Tycker inte hästvärlden är så ärlig som den varit, tycker det gäller både säljare och köpare så tycker båda sidor behöver skärpa sig.. ägare säger inte hela sanningen (har fått den uppfattningen iaf av det jag läst på senare tid och av egen erfarenhet) vad hästen kan och inte kan finns inte i fokus då du får mer för en häst som är bra utbildad men hur är den utbildad till det den sägs kunna? :S
Köpare har jag också lite erfarenhet av själv h*n sa att hon skulle fortsätta träna m.m kommer bli super och jag ska ta så bra hand om honom h*n köpte min häst ett år senare köper jag tillbaka honom och då visar det sig att han har stått lite från och till får inte riktigt klart för vad hon egentligen har gjort, under vet. bes. så får han anmärkning på ena fram :( vart liet trött då....

Kan vara så att jag har lyckats få två av de sämre inom hästvärlden och då blir det lätt så att alla ramlar över på samma kant.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Har hästvärlden någonsin varit ärlig? Hästhandlare har väl varit kända som skojare i alla fall från sjuttonhundratalet...förmodligen tidigare också, det är nog bara källorna som är bristfälliga.

Men visst finns det bra säljare, både privata och förmedlare. ;)
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Ja jag kan bara säga att jag tvivlar verkligen på om folk vet vad ett kontrakt och muntliga avtal betyder.
Har under kort tid råkat ut för både "köpare" o "säljare" som bara skiter i vad som varit avtalat.
En spekulant kommer o bestämmer sig för en av mina hästar. Dom ska komma tillbaka några dagar senare o vi ska göra upp affären. Men icke......dom hör inte ens av sig.
Sen har jag haft en mängd folk som bokat tid för att komma hit o se på hästar. Sen hör dom inte av sig att dom inte kommer. Att dom redan hittat den häst dom söker. Hur svårt är det att höra av sig??!!! Jag lägger ner en heldel tid och håller mig hemma för att visa hästarna.

Sen skulle jag då själv köpa en häst. Avtalar om att jag ska prata med banken för att få loss pengar. Säljare säger att det är ok och att hon håller hästen en vecka. 2 dagar senare annonserar hon ut den igen....och ringer mig o säjer att hästen är såld!!!

Folk borde lära sig lite mer att muntliga avtal faktiskt är bindande!!! Samt vara så pass ärliga att dom kan höra av sig om dom ångrar sig eller inte kommer när dom bokat tid för visning.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?Nej, de blir bara värre...

Hej igen! nu kan ni få veta fortsättningen om ni vill!

Ett par dagar efter att jag fått beskedet om att kvinnan bröt kontraktet hör mannen som hon ska separera ifrån av sig och säger att han vill köpa min unghäst. Tyvärr kan han inte påverka henne ang ponnyn men som han sa, om vi får sålt unghästen har vi af pengar att leta ponny för!
Vi har ett långt samtal, han verkar väldigt seriös och mailar förslag på vad som ska gälla. Jag samtycker till det och sedan börjar det..... Pengar ska ha satts in-inga pengar, mistag, fel på banken osv i 5 dagar sedan säger han att han ska hämta hästen själv och ha pengar med sig. Skulle kommit i tisdags, blev sen, skulle komma onsdag osv Vi satte en deadline i lördags. I lördagskväll ringde han och undrade om han kunde komma innan 11 på söndagen med pengarna och hämta hästen nästa helg. Visst visst sa jag:devil: för han kom naturligtvis inte och har inte hörts av! Nu har jag förnyat annonsen och ska ta nya bilder på min lille snygging som jag inte begriper varför ingen vill ha.
Jag känner mig både kränkt, lurad, naiv och korkad men ffa undrar jag vad håller människor på med!???:confused:
Varför säger man att man vill betala och hämta en häst och sedan skjuter det framför sig flera gånger om dagen. Jag har lagt ner hur mycket tid som helst på dessa SMS. Och att jag vill ha hästen såld vet jag, men vad får han ut av detta???
Dessutom fick jag ett mail från en sk intresserad köpare, väldigt lägligt, eller hur! Jag kollade mailadressen och det visar sig vara en väninna till frun som ska kolla om han köper hästen! Har bestämt svarat att jag inte vill bli lurad mer och att de inte behöver ta mer kontakter nu varken själva eller genom andra!
Att sälja häst är ju jobbigt det vet alla och man blir ganska spänd när det närmar sig så jag känner mig ganska slut, har ju "sålt honom" fem dagar denna veckan... Jag är trött förbannad och ledsen, tappar lusten för hästarna och vi har tittat på några ponnyer men det är verkligen bara för min flickas skull för jag tycker inte alls det är kul. Och igårkväll somnade hon med ett foto på shettisen i handen....Då tjöt jag!

Det blir nog ingen ponny till födelsedagen och kanske hittar jag nya krafter för det hela med tiden, och kanske kan vi om ett tag ha skrapat ihop pengar till det där russet som var så fint och snällt. Det är som det är, känns inte som om jag kan göra mer. Någon erbjöd sig att låna ut sin ponny vilket var underbart snällt, men samtidigt så fäster man sig och sedan ska de lämnas tillbaka så vi får avvakta hur tråkigt det än är.

Någon föreslog försäljningsstall, men jag vill inte sälja till vilket stall som helst och de jag kontaktat är inte intresserade innan han är två. Jag har fått skambud men jag vill ha en affär som känns seriös åtminstone och jag begär inget överpris. Har gått ner i pris en period men det gjorde ingen skillnad. Kommer inte ens någon och tittar, bara "mailvänner". Jag vet att jag har en bra häst annars skulle jag visst kunnat sälja så men han förtjänar bättre.

Jag hoppas det dröjer länge innan jag behöver blanda mig i hästmarknaden igen, efter detta! Detta var faktiskt den 5:e affären där det fanns ett kontrakt som överrenskommits, men dock inte mer än ett undertecknat, på mindre än ett år och som inte blivit....
Och man är väl dum, men om jag föreslår att vi ska skriva förslag på kontrakt så tänker jag fullfölja affären annars föreslår jag inte det! Uppkommer det saker man är oense om är det något annat men så har det inte varit här....:mad:
Hoppas det finns andra som lyckas och får till affärer där alla blir nöjda där ute någonstans! Ha det bra allihopa!
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

En liten fråga, för jag hittar inte din annons. Vad var det för unghäst som du vill byta bort/sälja? För att det inte ska bli som en annons som är förbjudet på forumet, så svara gärna med ett PM.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Hej!
Nu behöver jag 1, gnälla av mig! 2, undrar vad ni hade gjort?

Min dotter fyller år om två veckor. Vi har letat efer ponny till henne sedan i vintras, byte eller rent köp om jag nu hade fått sålt min unghäst men det verkar nära nog omöjligt trots att han är så fin och har bra gång.

Första gången hade en familj svarat på vår annons. Efter provridning två gånger meddelade familjen via mail samma morgon som ponnyn skulle komma att de ändrat sig för tjejen som var 17 hade blivit så ledsen (hon hade inte ridit ponnyn det senaste året).
Andra gången var en försäljning där vi skulle få låna en a-ponny på foder och när kontraktet var utskrivet med avbet enligt köparens önskemål och allt så ändrade sig köparen om båda delarna.
Tredje gången var det uttalat att priset skulle diskuteras men ju längre tiden gick ju dyrare blev ponnyn och till sist var det ett byte rakt av vilket jag från början sagt inte var aktuellt, då hade vi kört 50 mil för att provrida med två ungar....och nu, nu fanns det ett skrivet kontrakt, ponnyn var besiktigad och då får jag via sms besked att säljaren av ponnyn som skulle köpa min unghäst, vill att jag river kontraktet pga separation. Okej, då tänker jag, surt att det blir så, men om vi får köpa ponnyn ändå för bytesvärdet så min dotter iaf får sin ponny, men icke, trots att kvinnan uppenbarligen begått kontraktsbrott och jag skulle kunna driva igenom hela köpet i rätten om jag velat och då tyckte jag att det var schysst lösning så här. De får en häst mindre i röran och min dotter slipper vänta förgäves en fjärde gången. Nu har jag skrivit ett brev att jag vill genomföra köpet med ponnyn alltså, inte min häst längre och att jag faktiskt kan kräva skadestånd annars! Har pratat med advokat. Fast sedan är ju frågan hur långt man ska gå-det kostar ju också sedan.
Fast allra mest är jag ledsen för min dotters skull för hon längtar så mycket och jag tyckte att när nu kontraktet var undertecknat och hästen besiktigad så kunde vi handla grejor till ponnyn, men det skulle vi ju inte ha gjort! Finns det ingen heder kvar bland hästfolket, jag menar, för mig är det uteslutet att riva upp ett kontrakt, om stallet så hade brunnit ner skulle jag kanske fråga om den andre kunde tänka sig att häva köpet, hade vederbörande vägrat så är det ju mitt problem- jag får fullfölja det avtal jag ingått! Inte bara bryta avtalet!

Vad säger ni?:cry:

Ush då det låter verkligen inte kul, vilken otur man kan ha:crazy:..

Jag hade tagit nya tag och letat vidare efter en ponny, kanske som någon skriver i ett försäljningsstall,om du har haft en sådan otur i de privata kretsarna.

Bry dig inte om att anmäla kommer bara att kosta dig pengar..

Lycka till och hoppas hon snart får sin ponny, vet själv hur jag längtade som liten:)
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Åh, vilken otur ni har! Det är hur jobbigt som helst när man ska hitta ponny till barnen. Jag hade annons inne och ville köpa en lugn och trygg läromästare till en försiktig liten tjej.
Och jag blev överöst med svar, allt från oinridna ungponnier (som säkert kommer att bli lugn när han väl blir riden..) till tävlingshästar från Holland (!) och en hel hög med gamla travare på sådär 1.68 i manken.
En skrev till och med att om inte jag köpte hästen så skulle han slaktas.

Ja, det är ju jättesorgligt men JAG vill inte ha ett varmblod.
Men till sist gav jag upp ponnyletandet och hittade istället en helt underbar äldre islandsmadam (håller själv på med islänningar) som hon fick i julklapp. Jag kunde inte hittat en bättre häst till dottern, även om hon är gammal och lite för stor för en liten 7åring. Men lilltjejen töltar runt på stubbåkrarna som om hon aldrig gjort annat och gammeltant bara myser. :love:

Så ge inte upp, drömhästen finns därute någonstans. :) Det kan bara ta lite tid innan man hittar den.
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Roligt att ni lyckades till sist, med att hitta rätt ponny!
Vi hade ju en underbar shettis som vi fick avliva, tyvärr-hon var en helt fantastisk barnponny. sedna köpte vi en c-ponny för jag hoppades vi skulle kunna dela den, jag och barnen. Sonen har vägrat, den är för stor och inte Hanna. Dottern rider, men han är ju stor och visade sig vara för grön för så små barn, så det blir bara med mig som ledare, hanteringen funkar dock kanon. Vi letar vidare....
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Roligt att ni lyckades till sist, med att hitta rätt ponny!
Vi hade ju en underbar shettis som vi fick avliva, tyvärr-hon var en helt fantastisk barnponny. sedna köpte vi en c-ponny för jag hoppades vi skulle kunna dela den, jag och barnen. Sonen har vägrat, den är för stor och inte Hanna. Dottern rider, men han är ju stor och visade sig vara för grön för så små barn, så det blir bara med mig som ledare, hanteringen funkar dock kanon. Vi letar vidare....

Problemet är att små ponnyer sällan kan ridas till och skolas av vuxna de är helt enkelt för små och behöver lätta ryttare.

Har själv en ponny som med rätt ryttare är helt exemplarisk. Det som krävs är att ryttaren KAN rida åtminstone hyfsat bra. Det krävs att ryttaren inte blir rädd och börjar gråta bara för att ponnyn tex rycker till om den blir biten av en insekt. Det krävs en liten ryttare som när ponnyn ifråga har energi och faktiskt vill röra sig fortare än en snigel, kan ta tag och strängt säga till att nu får ponnyn passa sig och göra som den blir tillsagd.

Det är INTE en ponny som kastar av på pin kiv, skenar, bits etc utan en helt normal liten häst som är en levande varelse. Det är en ponny som utan att knota har gått ponnyridning vid ett flertal tillfällen på medeltidsmarknad. Och med stort beröm från både arrangörer, barn och föräldrar.

Det är en ponny som bara klipper litet med öronen när man avlossar ett skjutvapen i ponnyns närhet. Som sällan blir skrämd när det flyger upp fåglar eller man stöter på vilda djur.

Det är en ponny som har ett lynne som gör att han om han vore en STOR häst hade kunnat göra karriär som polishäst. Eller tournerspelshäst eller jobba i hovstallet eller vid högvakten.

MEN som sagt ponnyn kräver någon som vet vad som är fram och bak på en häst och som kan vara flockledaren. Annars får ju ponnyn själv vara flockledaren.

Tyvärr får ponnyn när han själv ska vara flockledaren aningens hybris. Storhetsvansinne är kanske ordet. Då gör han litet som han vill i sin 117 cm korta rock. Men det räcker att någon som han respekterar som sin flockledare stirrar surt på honom och säger UHU ÅHÅ eller NEJ!

Då blir han genast den ordningsamme och exemplariske lilla ponnyn igen.

Problemet är som sagt att hitta den ryttaren till honom som är liten nog, men samtidigt kan rida och har aningens skinn på näsan. Jag har haft barn här som har ridit på ridskola i tre till fyra terminer. Men deras kunskaper är ytterst skrala. Möjligen klarar de av att skritta min gamla nordsvensk på ridbanan ( och han tillhör troligen de snällaste hästarna i hela landet), men de klarar inte av att rida en normal ponny i tre gångarter.

Jag kan väl säga att jag gett upp att hitta ryttare till honom. Vi sysslesätter honom med en del körning, trickträning samt dressyr arbetar honom vid hand a la akademisk ridkonst. Men det är tråkigt att ingen kan rida med ut på honom när jag själv rider ut.

Tyvärr är det fysiskt omöjligt för mig att banta ner mig till de ca 50-55 kilo som han nog max skulle må bra av att ridas av. Fast det är klart om herr ponny själv blev litet smalare så kanske han hade 20 kilo mindre att släpa på. :D

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?

Hej!

Jag tror vi hittat den där ponnyn, det är bara pengarna som saknas....eftersom unghästen är kvar! Jag väger ju de där 55 kilona så jag kan ju rida en mindre ponny till "husbehov" och det var ju därför vi köpte en c-ponny, men nu får det bli en b också, vilket ju gör att jag och barnen kan rida tillsammans. Det lilla russet är dessutom inkört vilket underlättar, för självklart behöver småponnyer med stimulans och motion än vad en 6-åring normalt kan ge. Hon är van att gå som handhäst efter vagn också så det tror jag ska funka med c-ponnyn när jag rider honom. Vi var och tittade för andra gången igår, hon kom fram i hagen och min flicka kunde själv leda henne längs vägen, svänga, stanna och backa! Inte en öronviftning när MC:n for förbi i 70! (galningar...) Min flicka gav henne en bamsekram när vi skulle åka och russflickan såg så nöjd ut med hanteringen:)
Vi får skrapa i gömmorna...suck
 
Sv: Finns det inga ärliga hästköpare/säljare längre?Fortsättning

Hej igen alla bukefalosar!

Nu är det dags igen med en ny tur med unghästen! Har varit i kontakt med två jättetrevliga köpare och en inte så trevlig. Hon ville pruta 10 000 utan att ha sett honom ens och det kändes inte seriöst, så jag sa nej. Men en av de andra har faktiskt betalat in 1000 kr i handpenning utan att vi ens skrivit kontrakt, men de verkar ju i ofs ändå inte vara något värda. Nu ska hon hämta honom på fredag har hon sagt! Kan erkänna att jag kollade kontobeskedet två gånger, men de är insatta!:crazy:
Jag hoppas detta går vägen för jag är misstänksam till tusen när folk hör av sig och det är inte kul.
Ponnyn, då, jo besiktning skulle ske dagen innan dotterns födelsedag men då hade hon ett sömstick så födelsedagen missade vi, men ny tid är bokad på fredag, så kanske kanske blir det två affärer samma dag!
Det sista som överger en är ju hoppet så nu hoppas vi!:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 702
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 275
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 551
Senast: cirkus
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 577
Senast: Minimys86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp