Finns det helsvart långhåriga schäfrar?

Berin

Trådstartare
ja, precis som frågan lyder. Jag letar och letar efter bilder på sådana på nätet och hittar bara korthåriga. Scäferblandningar hittar jag som är svarta och långhåriga men dessa är övervägande hanar. Finns det inga tikar?
Jag vill inte ha en massa förklaringar att dessa inte följer rasstandard. För det vet jag. Men snälla hjälp mig att få veta om det finns! :bow:

Sv: Finns det helsvart långhåriga schäfrar?

Visst finns det det. Kan inte vara lätt att hitta dock.
Gabbi här på buke har en svart dam, men dock några diskreta bruna tecken-långhår.

Visst finns det det. Kan inte vara lätt att hitta dock.
Gabbi här på buke har en svart dam, men dock några diskreta bruna tecken-långhår.

Nej hennes är inte svart.

Den är svart med bruna tecken,Precis som Jääkäri är.

däremot är Sisu svart.

min kompis har en långhårig schäfertik - svart, men liite vitt fram på bringan. I övrigt är hon kolsvart! Gudomligt söt :love: (och jag är inte särskillt förtjust i schäfrar) synd att jag inte har nån bild att lägga ut....:(

Långhår på schäfer är inte godkänt i rasstandarden, varför det är svårt att hitta en långhårig schäfer som är reggad och har stamtavla. Att hitta en långhårig av en viss färg är ännu svårare.

Däremot kan man titta på schäferkorsningar på tex blocket eller andra ställen, där kan man nog hitta om man letar ett tag.

Som jag har förstått det, är det ett uttryck påhittat av dem som inte fick regga sina hundar som schäfer.

Ja, om du läser det jag skrivit en gång till så står det att jag skrivit att Råda är svart med bruna tecken ;)

Nej det gjorde du inte något diskreta bruna tecken. det är om det är brunt mellan tårna inte fan när hela benen är bruna.

Svart och långhårig….:angel:
manick.jpg

BIR-groenen.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 553
Senast: Pyrran
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 569
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 612
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka