Finns det andra alternativ?

P

Pepa75

Har i helgen haft hem en diplomerad sadelutprovare, med vars hjälp vi kom fram till att en Stubben-sadel skulle passa.
Skulle då vilja ha en MF hopp Special i strl 17" med bomvidd 32.
Tyvärr verkar det som att det kan vara svårt att få tag i en begagnad sådan :cry: :cry: :cry:

Förslag på andra sadlar som skulle kunna passa?????

Sv: Finns det andra alternativ?

Har i helgen haft hem en diplomerad sadelutprovare, med vars hjälp vi kom fram till att en Stubben-sadel skulle passa.
Tyvärr verkar det som att det kan vara svårt att få tag i en begagnad sådan :cry: :cry: :cry:

Men, att säga just Stübben verkar underligt. Siegfried CS är ganska raka och MF är väldigt svängd, vilken modell skulle passa?

Siegfried sa hon... Och till dom hör väl MF Hopp Specialen?

Här är bilder på hennes rygg om det hjälper...

Trollasrygg_3.jpg

Trollasrygg_4.jpg

Senast ändrad av en moderator:

MF hopp är betydligt mer svängd än Siegfried. Om Siegfried passar så kan du i princip välja vilken du vill av följande modeller (de är uppbyggda på samma bom) :
Lancelot CS, Scandica CS, Siegfried CS, Artus CS.

Andra märken du kan prova: Kentaur, Amerigo, H Dabbs, Prestige, FB.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Då ska jag ge mig ut i letandet!!!!!
Lite akut nu....
Skickar henne gamla sadel idag, tog två dagar att sälja den :D

Förresten - vilka bomvidder är det i dom andra märkena som gäller????
:confused: :confused: :confused:

Tusen, tusen tack!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

*räcker fram en blomma*

MF hopp är betydligt mer svängd än Siegfried. Om Siegfried passar så kan du i princip välja vilken du vill av följande modeller (de är uppbyggda på samma bom) :
Lancelot CS, Scandica CS, Siegfried CS, Artus CS.

Andra märken du kan prova: Kentaur, Amerigo, H Dabbs, Prestige, FB.

Du verkade ha lite koll på vad för andra sadlar som kan passa så jag tänkte låna tråden lite och fråga ungefär samma sak. Jag har en Stübben Siegfried CS i bomvidd 30 men ska eventuellt ut till sadelutprovaren igen men tänkte fråga vad för andra märken jag skulle kunna ha i vilken BOMVIDD? Kan du eller någon annan hjälpa mig är ja mycket tacksam då jag inte riktigt trivs i denna sadeln....

Sadeln hon har idag är helt klart för smal, i och med hur hästens manke ser ut. Dessutom har hon ett tydligt avtryck på ryggen efter sadeln och musklerna har förtvinats. Detta beror på att sadeln inte har passat, och jag kan ju undra vilken sadelutprovare som har provat ut en Stubben (som har hyfsad böjd bom) till en såpass rak häst.

Prova Kentaur, Passier, nyare Frank Baines, Jeremy Rudge och Crown. Vilken bomvidd vet jag inte, men iaf bredare än vad du har nu! Så minst bomvidd 2 i Kentaur, 28 i Passier, M i FB, M i JR, och 30-31 i Crown.

jag ska försvara hur hon ser ut, det var dumt av mig att inte skriva det här. pga vintervila o skada, vilket medförde boxvila har hon tappat i princip alla muskler! sadeln vi har idag är INTE för smal, den är snarare mot det bredare hållet. så det är inte sadelns fel att hon ser ut så i manken.
skavet hon har, har kommit av schabraket men det iofs kanske i sin tur har skavt för att sadeln inte legat still som den borde gjort(?).

sadelutprovaren är även equiterapeut och sa att min häst har väldigt speciell rygg och att den inte är så rak som man tror. pålla ska tydligen vara väldigt svår att hitta sadel till med enligt henne.

ja provade ut den i september förra året så det är ju iallafall lägligt att åka på återkoll så fort hon musklat sig mer.

Okej, blir hästens rygg betydligt mer böjd under arbete? Eller varför är inte hästens rygg så rak som det ser ut?

Sålde min MF special förra månaden (hade då hängt i sadelkammaren till ingen nytta i 2 år.) Den var 17" och 32 i bommen...
Bytte ut den mot en Prestige Appaloosa Marco Polo, eftersom min dåvarande häst vuxit ur MF:en

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka