Finns "akademisk" sadel till väldigt bred häst?

Sv: Finns "akademisk" sadel till väldigt bred häst?

Det finns skolsadlar med väldigt låga gallerier både fram och bak. Då blir man väldigt rörlig. Det är stor skillnad på Portugisiska modeller och spanska tex. Sen kan TS mena att skänkeln blir låst i en vanlig dressyrsadel pga stora klossar både här och där. (inte själva sätet alltså)

Bara en undran: Hur kan du ha en Griffin x-vid som nästan är för bred och samtidigt ha en Elisabeth med K2? K2:an är ju jättesmal.
(min häst har x vid på Griffin och K5 är lagom åt henne)

Förstod att jag skulle få den frågan.
När jag för första gången såg en amazonas i k2 sa jag att det där kommer bli för smalt. Men sen när jag träffa en ÅF som hade med amazonas sadlar i flera vidder och jag fick provrida lite och så så var det ändå k2 som verkade passa bäst. Stoppningen är ju fäst med skruvar(iaf på den birgitta ja bl a fick pröva) och nån på elisabthen nån tygnit(?) längst fram på sadeln, en på varje sida. Och det är inget som kan va trevligt att ha i häst ryggen. Vilket det i storts sett gjorde med k3 size.

Stoppningen ligger an hela vägen på min när jag har k2 strl, men fästet tygniten eller vad det nu är ligger inte an. Kolla bilden
http://www.pixbox.se/pic_show_id25607184.html

Ja visst kan det vara olika från häst till häst också, (men jag blev fundersam.)
Järnet fram kanske sitter på oliks ställen på sadelmodellerna också så en jämförelse kanske inte säger hela sanningen.

Jag har kollat på dina bilder och jag förstår att du inte vill att skruven/niten ska ligga an mot hästen, det bör den säkerligen inte göra.

Dock ser din sadel ut att ligga i bakvikt - tycker jag. :confused: Jag är van vid att sadelns djupaste del ska vara i mitten av sitsytan, och din sadels sits ser ju ut att luta bakåt. Främre delen på sitsen stiger brant och det är vad som gör att det ser underligt ut på hästen. Jag vill inte sitta så mycket på rumpan och inte ha en så brant backe upp framtill.

Undrar om alla Amazonas sadlar är skapta på detta vis?

Nej, alla är inte alls skapta så. De jag provat har legat i våg.

kanske kommer den ner ngt när jag sitter i den känns inte brant att sitta i,och ja kommer i en oansträngd ståsits. Betydligt mer oansträngd ståsits än vad jag fått av min bomlösa (soffkuddemodell) och av min griffin när jag "försökt sitta rätt" .

fick föresten låna hem än potrera i somras också som inte verka så dum bredmässigt, men kom också i bakvikt,skumt, kanske fel form för hästen..
men den kändes också total fel för mig sitsmässigt så den va ju ingen ide att köpa fast den va mkt billig...
Har bilder här potrera (ej min)http://www.pixbox.se/pic_show_id24399605.html

*Knapplån*

Nu känner jag att jag som moderator måste lägga mig i igen.

LÄS forumets regler.

Efterlysningar - var har du köpt, var hittar man... kan ni ta via PM

Länkar till butiker, där det känns väldigt mkt som reklamsyfte... typ... "den här xx är snygg, ser skön ut, köp den" är INTE OK

Och foton, får INTE vara butikfoton, där det oftast är strikt copyright. Utan det ska vara era egna privata bilder, där ni tagit bilden eller har copyrighten.

Tack för ordet.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Moderator, med rätt att radera... :D

Senast ändrad:

Men det här med en armesadel i strl2 är bara att glömma då eller? Den kommer aldrig upp i den bom vidden?

Men det här med en armesadel i strl2 är bara att glömma då eller? Den kommer aldrig upp i den bom vidden?

Storlek 2 i armesadel är rätt mycket bredare än storlek 1.

2an är byggd speciellt med avseende på nordsvensk brukshäst och mindre ardenner, medans 1an är avsedd till svenskt halvblod av den modellen rasen hade ca år 1900-1960.

Jag har 2 till min nordsvenska hingst Tor och den passar honom hyfsat bra när han är "litet betesfet" ( Han är en ganska liten bruksnordis på 146 cm i mankhöjd). Jag borde iofs skaffa en 1 också för att kunna skifta efter årstid mm. ( Eftersom 2 är på tok för bred till honom när han är ur kondition).

Bokstäverna i armesadeln hänvisar till om bommen är avsedd för normalrygg eller sänkt rygg. Siffrorna är alltså bomvidden.

Kan väl tillägga att vår andra nordsvenska hingst ( Vicke)har en Lewa Comet som passar honom bra. Nu när min Tor är i "låg till mellankondition" fungerar Lewan även på honom.

Om man har möjlighet så ska man nog testa armesadlarna. Det är mycket bra sadlar till låga priser. (De kostar allt mellan 500 och 3000:-). Däremot är de hårda för ryttaren. MEN enligt min åsikt är de så väl utformade i sitsen att i varje fall jag inte har problem med dom. ( Och man kan ju alltid remma på en gelsits!)

/KT

Senast ändrad:

Storlek 2 i armesadel är rätt mycket bredare än storlek 1.

2an är byggd speciellt med avseende på nordsvensk brukshäst och mindre ardenner, medans 1an är avsedd till svenskt halvblod av den modellen rasen hade ca år 1900-1960.

Jag har 2 till min nordsvenska hingst Tor och den passar honom hyfsat bra när han är "litet betesfet" ( Han är en ganska liten bruksnordis på 146 cm i mankhöjd). Jag borde iofs skaffa en 1 också för att kunna skifta efter årstid mm. ( Eftersom 2 är på tok för bred till honom när han är ur kondition).

Bokstäverna i armesadeln hänvisar till om bommen är avsedd för normalrygg eller sänkt rygg. Siffrorna är alltså bomvidden.

Kan väl tillägga att vår andra nordsvenska hingst ( Vicke)har en Lewa Comet som passar honom bra. Nu när min Tor är i "låg till mellankondition" fungerar Lewan även på honom.

Om man har möjlighet så ska man nog testa armesadlarna. Det är mycket bra sadlar till låga priser. (De kostar allt mellan 500 och 3000:-). Däremot är de hårda för ryttaren. MEN enligt min åsikt är de så väl utformade i sitsen att i varje fall jag inte har problem med dom. ( Och man kan ju alltid remma på en gelsits!)

/KT

Oj, det är så stor skillnad på dem alltså....Hm, men då kanske han kan ha en sån då :D Jag älskade min förra sådan. Stenhård och mycket ridsår i början men sedan ville jag inte rida i något annat hehe. Jag kunde både röra mig, inte bli fixerad, och använda fina minimala hjälper. Men visst det tog ett tag att vänja sig vid sittsen;). Men jag vet inte, jag har svårt för min dressyr nu då den är så mjuk, nu har jag väl vant mig men i början kändes det som att sitta i en soffa...och hur mycket kan man röra sig i en soffa(tänker mycket på bäcken dynamik mm).
Jag har hittat en 2 nu i alla fall, hoppas den passar :) Behövs den göras i ordning så kanske jag återkommer igen i tråden.
Om han kan ha den så får jag väl nöja mig där så länge antar jag. Att special beställa någon spansk variant har jag absolut inte råd med nu:eek: men ska titta på förslagen här senare frampå kanske...tack så mycket för all er hjälp!!!

En till fråga...De här armesadel 2, är inte de mycket längre än 1orna då? Den får ju inte va för långt bak på han heller:crazy:

Har sett flera bilder på denna sadel och de kommer troligtvis inte fungera på en bred häst, blir lite knänype-effekt.

Jag vet inte vad du menar med precis detta, men jag tror att det kan funka eftersom denna sadel inte har ett framvalv och man justera bredden med panellerna så att säga. Den flexibele läderbommen följer ryggen väldig smidig.

Har ju sett bilder på där sadeln ligger på din häst och där ligger sadeln i bakvikt. Hur förklarar du det om nu framvalvet är så mjukt?
Sen hur blir mankfriheten om framvalvet är mjukt?

Mmmm, vet inte vilken bild du har sett för jag har inga bilder, än så länge, med häst och sadel.
Jag tror visst att även Hidalgo-sadlar kan hamna i bakvikt, men vad jag anser är så pass bra med just de här är att man har flera möjligheter att anpassa sadlarna efter sin behov.
De verkligen förenar det bästa av olika världar anser jag;)

Det finns t. ex. 2 olika tjocklekar på panelerna, 3 och 4 cm, och dessutom finns det speciella "kilkuddar".
Med de har man ännu fler möjligheter att anpassa sadeln.
Så kan man skapa mer utrymme åt manken t.ex. genom att flytta ner panelerna eller så behöver man kanske flytta panelerna lite bakåt så att bogen får mer utrymme att röra sig fritt. Så undviker man att sadlen nypps vid ortspetsar.
Där finns också en pad att köpa som man kan ha inlägg i (ungefär som Parellis fina pad), väldigt bra när hästens rygg är ojämn i muskulatur eller fattas muskler helt!
Och sedan är det så att en flexibel läderbom och en V-gjord hjälper att ge stabiliteten som behövs, speciellt till de mer runda hästar.

Rasser som Ardenner, Nordisar, Frieser och Fjordingar har aldrig avlats fram som ridhäst (fast det kommer mer och mer "moderna" typer) och det gör att de oftast saknar "sadelläge". Det är ju precis detta som gör att det är ofta så otroligt svårt att hitta rätt åt dem!..

Kombinationen flexibel läderbom-paneler i olika tjocklekar-kilkuddar-V*gjord och flexibelt framvalv är värd att prova anser jag som äger ett mycket rund Islandssto:cool:
Det är inte lätt att bedömma en sadel utifrån en 2D-bild på internet!..
Du är mycket välkommen att boka en provsadel. Vem vet, kanske blir du överraskad!;)

Rasser som Ardenner, Nordisar, Frieser och Fjordingar har aldrig avlats fram som ridhäst (fast det kommer mer och mer "moderna" typer) och det gör att de oftast saknar "sadelläge".

Läs din hästhistoria både Nordsvensk, Frieser och Fjordingar historiskt sett använts ungefär lika mycket som ridhästar som körhästar. Det varierar litet beroende på tidsperiod.

Tex när det gäller Nordsvensken (bruks) är den mindre lätta typen egentligen den ursprungliga LANTARSTYPEN, dvs inte en modern typ som kommer mer och mer. Det är alltså så att i och med att rasen blivit populärare som ridhäst igen så avlas det mer på de individer av rasen som är av den gamla lantrastypen.

Alla raser som du räknar upp har en väldigt lång historia bakåt även om stamböckerna inte är så fruktansvärt gamla. ( Nordsvenskarna tex har bara haft stambok i ca 100 år).

Även när det gäller ardennern så är den litet lättare typen mer ursprunglig än den riktigt stora grova och tunga.

/KT

Även fjordingen går mer och mer mot sitt ursprung, en liten relativt lätt häst.
Så de morderna typerna är inte alltid så morderna...

Jag anser att ska man behöva kilpaddar för att framvalvet inte kommer ner ordenligt så är vidden inte så flexibel
som det påstås. Bilder jag sett var på en arab och där låg sadeln kraftigt i bakvikt.
Den kommer aldrig fungera på min breda fjordhäst. Jag har sätt tillräckligt mycket sadlar för att kunna avgöra det från ett
antal bilder samt info från tillverkare och återförsäljare.

Finns det förresten 2 ÅF i Sverige nu?

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 201
J
Utrustning Hejsan, Jag har blivit tipsad om att köpa en manskapssadel till min väldigt breda kallblodstravare. Han drar xxvid snart :eek: Nu har...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: Liten
·
M
Ridning Hejsan. Jag skriver från Finland och skulle behöva några råd om vilken sadel skulle kunna passa min sto. Hon har väldigt kort rygg...
Svar
4
· Visningar
1 712
Senast: Linna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama