Sv: Finns "akademisk" sadel till väldigt bred häst?
Mmmm, vet inte vilken bild du har sett för jag har inga bilder, än så länge, med häst och sadel.
Jag tror visst att även Hidalgo-sadlar kan hamna i bakvikt, men vad jag anser är så pass bra med just de här är att man har flera möjligheter att anpassa sadlarna efter sin behov.
De verkligen förenar det bästa av olika världar anser jag
Det finns t. ex. 2 olika tjocklekar på panelerna, 3 och 4 cm, och dessutom finns det speciella "kilkuddar".
Med de har man ännu fler möjligheter att anpassa sadeln.
Så kan man skapa mer utrymme åt manken t.ex. genom att flytta ner panelerna eller så behöver man kanske flytta panelerna lite bakåt så att bogen får mer utrymme att röra sig fritt. Så undviker man att sadlen nypps vid ortspetsar.
Där finns också en pad att köpa som man kan ha inlägg i (ungefär som Parellis fina pad), väldigt bra när hästens rygg är ojämn i muskulatur eller fattas muskler helt!
Och sedan är det så att en flexibel läderbom och en V-gjord hjälper att ge stabiliteten som behövs, speciellt till de mer runda hästar.
Rasser som Ardenner, Nordisar, Frieser och Fjordingar har aldrig avlats fram som ridhäst (fast det kommer mer och mer "moderna" typer) och det gör att de oftast saknar "sadelläge". Det är ju precis detta som gör att det är ofta så otroligt svårt att hitta rätt åt dem!..
Kombinationen flexibel läderbom-paneler i olika tjocklekar-kilkuddar-V*gjord och flexibelt framvalv är värd att prova anser jag som äger ett mycket rund Islandssto
Det är inte lätt att bedömma en sadel utifrån en 2D-bild på internet!..
Du är mycket välkommen att boka en provsadel. Vem vet, kanske blir du överraskad!