Finnhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Druvan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 5 413

Druvan

Trådstartare
Efter att ha letat efter en bra nordsvensk utan resultat hittade jag hästen med stor H i en liten...finnhäst! Hon är född i norra Finland men bor nu alltså hemma hos mig i norra Norrbotten. Fem år gammal. Hon är en underbar individ och jag har länge varit sugen på att prova på detta med avel. Finns det någon här som har kännedom om rasen och aveln på denna? Finns det visningar man kan åka på i norra Finland, hur hittar man hingst av rätt modell etc (vill inte ha någon nätt travhingst) + hundra andra frågor :)

lina0512.jpg

lina0512b.jpg

lina0512f.jpg

Sv: Finnhästar

Grattis:bump: Själv blev jag kär när jag såg några på Flyingedagarna -04:love: . Kanske kan det bli en sån nån gång i framtiden.

Vad underbart att se en så fin liten finnhäst! Har själv haft turen att leva nära en underbar liten valack. Han är tyvärr död, men oförglömlig. En annan finnhäst jag är bekant med finns fortfarande i livet, en maffig hingst och väldigt snäll.
Finnhästen är nordkalottens häst släkt med islänningar och nordisar. En vacker, arbetsvillig och mysig häst har jag erfarit. Den lilla knubbiga skogstypen som ditt sto verkar vara av är tyvärr utrotningshotad, långbenta och slanka travare är populärare. Var rädd om din tjej!

GLÖMDE:Hör av dig om du vill veta mer om finnhästarnas historia på Nordkalotten och var du kan hitta andra finnhästvänner!

Finnhästen delas in i fyra typer (rid-, trav-, arbets- och ponny-), och man har olika bedömning för de olika typerna. Men samma häst får visas och godkännas som vilken typ som helst, så samma häst kan alltså vara godkänd som arbetstyp och ridtyp till exempel. http://www.suomentyohevosseura.net/ är föreningen för den finska hästen av arbetstyp, under Oriit finns en lista med godkända hingstar. Under Näyttelykalenteri finns datum och ort för visningar.

Finnhästar har även diskuterats i den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=625880

Hon såg fin ut! Fina linjer i hela kroppen!

Har du sett Pilven Poika?
Jag ramlade över en internetsida med massa bilder på honom samt avkommor (genom en finsk bekant) och drägglade floder - det är en läcker hingst! (han är en Finnhäst av ridmodell)

Egentligen var detta ett onödigt inlägg....

Alma-Lena skrev:
GLÖMDE:Hör av dig om du vill veta mer om finnhästarnas historia på Nordkalotten och var du kan hitta andra finnhästvänner!

Sådant vill jag gärna veta mer om. Vill lära mig ALLT om rasen :)

evis skrev:
Har du sett Pilven Poika?
Jag ramlade över en internetsida med massa bilder på honom samt avkommor (genom en finsk bekant) och drägglade floder - det är en läcker hingst! (han är en Finnhäst av ridmodell)

Ja, den hingsten har jag sett på bilder :love:. Hade nästan önskat en grövre hingst dock. Har även sett en annan goding som heter Lerkkana:

lerkkana_2.jpg

Jag hjälper gärna till om det är nåt speciellt du vill ha översatt. På sukuposti finns en liten ordlista, mest färger, men även lite annat hästrelaterat. Där kan man även söka efter stamtavlor, och det finns ofta bilder på hästarna.

Jag kan ju berätta att för att bli godkänd för arbetstyp så måste hästarna genomföra ett arbetsprov (dra en viss vikt, och man bedömer hur det görs) samt kunna skritta en kilometer på 10 minuter eller under. Hingstarna ska även kunna trava en kilometer på 2.30 minuter eller snabbare. Detta förutom bedömning av exteriör, gångarter och lynne, som görs på alla typer. Ridtypen ska såklart utföra ett ridprov, men kommer inte ihåg så mycket mer om det nu.

jättegullig Finnhäst!!!Jag har haft ganska mycket att göra med finnhästar...Du kan ju skicka ett PM med frågor!!;):idea:
I fotoalbumet har jag satt in bilder på finnhästar!!Violette och Gnista tror jag att jag satte bilden att heta;)

Härligt att du fått en så fin häst! :banana:

Hon ser precis ut som min Nordis i typen. Jag har haft turen att hitta den perfekta nordsvenska brukshästen och som är väldigt ädel med stor ridbarhet.:love:

Önskar dig lycka till med din framtida avel, skall nog prova det själv i framtiden!:)

Har nu ägt finskan i 2 år och är fortfarande nöjd :D. Inridningen gick lätt som en plätt och hon är alltid lika arbetssugen och framförallt FRISK (har bara ägt halvblod tidigare he he).

Någon som har koll på vad finnhästar i dagsläget kostar (i Finland)? Rastypiskt och inriden ponny-size resp. stor häst?

paula_liina0705_1195405422.jpg

liina_1195405457.jpg

liina0801_1200313035.jpg

Sicken läckerbit :love: hur blir det med avelsplanerna då?

Avelsplanerna blev liggandes på is då jag själv blev dräktig :angel:.
Men det blir förmodligen denna hingsten som finns bara 15 mil från mig, han fick bra poäng på sin visning och är lik min egen i typen. Han är 145 cm hög och mitt sto 150 cm (vill inte ha någon jättehäst) :p

vinha_paanari_1203430757.jpg

Vilken hingst är det?

Sitter och försöker bestämma hingstar till mina två...

Inridna hästar av ponnymått är dyra för tillfället, 35-45 000 minst. Men rastypiskt, menar du r-stamboken då?

Vilken hingst är det?

Sitter och försöker bestämma hingstar till mina två...

Inridna hästar av ponnymått är dyra för tillfället, 35-45 000 minst. Men rastypiskt, menar du r-stamboken då?

Finnhästar med ponnymått är alltså mer värdefulla menar du? Ytterligare en anledning att välja liten hingst i sådana fall :D.

Hur ligger finnhästar modell större i pris? Om man jämför med våra svenska kallblodstravare tänkte jag..

Hingsten heter VINHA PAANARI.

"Stora" finnhästar finns ju av alla sorter, men vill man ha en frisk, korrekt häst får man nog betala från 35 000 uppåt, fd travare och "lätt trasiga" kan gå billigare. Utbudet är större i Södra Finland och priserna högre också...

Vinha Paanari borde jag ju ha känt igen på bilden :o
Det är en mycket trevlig hingst jag nog kunde tänkas använda om jag ville göra små hästar... Men jag siktar på lite större.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 206
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 398
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 253
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka