Finkornigt grus i liten fånghage?

cristobal

Trådstartare
Skulle det funka med ett lager på ca 15 cm fint naturgrus, eller blir det för hårt för en fånghäst?
Tänke göra en liten (3,5x3,5 m) hage utanför stallet, så hon kan gå själv mellan boxen inne och hagen utanför.
Först tänkte jag ta torv, men om jag tar grus kan det ju vara kvar efter (förhoppningsvis) tillfrisknandet.

Sv: Finkornigt grus i liten fånghage?

har ingen aning om hur grovt naturgrus är, men översta laget bör iaf vara sand. poängen är ju att hoven ska få stöd och sjunka ner.

Jo, jag tänker att "gruset" ska vara så pass fint att det funkar så, för den sand vi har här blir fort hårt packad, och erbjuder ingen svikt alls.
Det borde väl funka att hoven sjunker ned i grus som är 0,2-0,8 mm eller dylikt?

Jag har hört av flera veterinärer att fånghästar inte ska ha sandhage, jag vet inte vad man skulle ha istället. En av mina shettisar fick kolik och vi fick åka in med henne och de konstaterades att hon hade sand i magen och de va de som gjorde att hon fick kolik. De va så mkt sand att veterinären som lyssnade på magen ringde hennes kollega och sa facinerande "Lyssna här, så mkt har jag aldrig hört=O".
Men iaf vi frågade lite saker och dom sa att de va ganska vanligt att just fånghästar fick sandkolik, just därför att fånghästar går i sandhage och äter sand när dom inte har nått att göra typ. De va de dom sa iaf. Nu har vi jordhage till våran shettis och hon har inte haft några kolik eller fånganfall sen vi bytte.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 603
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka