Fingerborgsblomma på betet😣

finapina

Trådstartare
Hej! Jag har börjat hitta fingerborgsblommor (digitalis) lite här och var på vårt skogsbete.Sprider sig även i skogarna häromkring...Tar förstås bort direkt då jag råkar se en liten planta och eldar upp i vedspisen.Är det någon som vet HUR farliga dom är för häst och isåfall i vilken mängd?Tips att bli kvitt dom?

Hej! Jag har börjat hitta fingerborgsblommor (digitalis) lite här och var på vårt skogsbete.Sprider sig även i skogarna häromkring...Tar förstås bort direkt då jag råkar se en liten planta och eldar upp i vedspisen.Är det någon som vet HUR farliga dom är för häst och isåfall i vilken mängd?Tips att bli kvitt dom?
Mycket giftiga.
https://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/fingerborgsblomma

De sprider sig galet här omkring också. Otrevlig växt!

Vi har också såna i hagen. Hästarna låter bli dem men jag brukar rycka upp hela plantan när jag ser en. De sprider sig med frö så tar man dem innan de blommat över så borde man ju bromsa spridningen tänker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 530
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka