Fingerborgsblomma på betet😣

finapina

Trådstartare
Hej! Jag har börjat hitta fingerborgsblommor (digitalis) lite här och var på vårt skogsbete.Sprider sig även i skogarna häromkring...Tar förstås bort direkt då jag råkar se en liten planta och eldar upp i vedspisen.Är det någon som vet HUR farliga dom är för häst och isåfall i vilken mängd?Tips att bli kvitt dom?

Hej! Jag har börjat hitta fingerborgsblommor (digitalis) lite här och var på vårt skogsbete.Sprider sig även i skogarna häromkring...Tar förstås bort direkt då jag råkar se en liten planta och eldar upp i vedspisen.Är det någon som vet HUR farliga dom är för häst och isåfall i vilken mängd?Tips att bli kvitt dom?
Mycket giftiga.
https://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/fingerborgsblomma

De sprider sig galet här omkring också. Otrevlig växt!

Vi har också såna i hagen. Hästarna låter bli dem men jag brukar rycka upp hela plantan när jag ser en. De sprider sig med frö så tar man dem innan de blommat över så borde man ju bromsa spridningen tänker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 709
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 110
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 019
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar