finansiering

Sv: finansiering

Fick ta min häst på avbetalning. Betalade ca 1000kr i månaden. Kändes bra att göra så det försvann bara lite pengar i månaden. Men det gör väl inte att göra så jämt kanske.Köpte hästen av en bekant så hon litade väl på att ja skulle betala.

Köpte min häst kontant efter att sparat pengar en tid. Nu kostade han bara 8000 kr, så det var ju ingen stor summa, men tkr inte om att ta lån alls, så jag sparar hellre.

Håller med de andra. Bättre att ha pengarna innan man köper hästen. Detta fungerar dock inte om hästen är "dyr". Köper du ett halvblod för t.ex. 60 000 så får du ta ett lån på banken.

Håller med de andra. Bättre att ha pengarna innan man köper hästen. Detta fungerar dock inte om hästen är "dyr". Köper du ett halvblod för t.ex. 60 000 så får du ta ett lån på banken.

Inte?

Har man råd att hålla häst kan man ju lägga undan den summan varje månad,
och efter ungefär 2 år kan man köpa den där hästen för 60 000:-.

Jag sparar jag!

Mamma, Pappa, pengarna de sparar till mig, mormor, farfar:angel:

Men nu är jag under 18 också.

håller med andra, jag tar inte lån på hästarna. Nu är jag tråkig, men Det kommer fler drömhä'star:D

Jag tycker inte att en häst för 60' klassas som dyr... Det borde man klara att spara ihop först.

60 går att spara ihop relativt lätt, ja klassar inte en häst som kostar 60 för så dyr att ett lån krävs..även ifall de är mycket pengar för mej..för de är de.

ja skulle nog aldrig ta lån för att köpa en häst, verkar lite osäkert..man vet ju aldrig med hästar om dom håller sej hela o så.

ja blev lite sponsrad av släkten när ja köpte min häst..annars hade jag aldrig haft råd.

Jag skulle aldrig ta ett lån för att köpa en häst. Om jag har råd att spendera pengar på hästen varje månad kan jag lika gärna lägga undan den summan + lite extra varje månad istället för att sen köpa hästen när summan är tillräcklig. Och förhoppningsvis har man något sparande sen tidigare om man gått i hästköpartankar under längre tid :)

jag är nog lite kluven i denna frågan.
jag har aldrig tagit ett lån för att köpa häst, men skulle jag köpa en dyr häst (i mina ögon mått är 70 - 100.000 och uppåt dyrt) så skulle jag nog ta ett lån,
men jag skulle bara köpa en sådan dyr häst om man verkligen behövde den, dvs för att komma upp i klasserna eller liknande.
inte bara för att den är en söt och snäll häst, så finns det andra billiga hästar om man bara är ute efter en trevlig kompis.

Först pengar, sedan häst.

Så tycker jag med... jag tycker det är riskabelt att låna pengar till höger o vänster. Ok en häst håller med stor säkerhet värdet så på så sätt är det väl bra att ha just hästar att låna på men nja. Hästar är nånstans en hobby o det tycker jag nog att man ska försöka betala kontant. Bättre spara o kanske köpa en lite billgare häst i början o se så man orkar med alla vanliga månadskostnader än att ta lån, köpa en dyr häst o stjälpa sin ekonomi:crazy:

Har köpt två hästar i mitt liv och bägge sparade jag ihop pengar till.
Men då har det varit hästar under 50 tusen. Skulle jag köpt en dyrare så skulle jag iof sparat ihop till den med. Det kostar i alla fall minst 30 tusen per år att ha häst och lägger man undan de pengarna på sparkontot så är man snart där.

*kl*

Jaha då går man mot strömmen,;) jag har bara köpt en häst själv.
Då bytte jag in lillsyrrans kneppiga ponny och låna mellanskillnaden.

Har haft häst i många år så jag hade full koll på vad månadskostnaden låg på +/- de ca 700 kr jag betalar för låntet känns skit samma.

Man sparar pengarna. Lån känns osäkert när det gäller häst. Kan man inte köpa hästen utan lån ska man leta efter en billigare häst. Annars kanske men inte har råd att ha hästen sen..

Varit utan häst i två år nu och hästabstinensen håller på att ta kol på mig!

Vill inget annat är att bli hästägare och med 2 års studentekonomi, är det svårt att spara. Och har nu fått provanställning på 6 månader, och blir det fast anställning efter det, så blir det att går till banken, för att söka lån. Då har jag 6 månader att spara, men vet att jag inte kommer få ihop så mycket som jag vill lägga på en häst (runt 50) och vill verkligen inte vänta längre. Så lån känns som den enda utvägen, tyvärr.

pappa betalar! =)

nej men skämt å sido, pappa betalar hästen här och nu. jag har sparat ihop en buffert.

har skrivit ett avtal på att jag kommer att betala tillbaka den dagen då jag säljer hästen.

har inte fast jobb och kan därför inte ta lån.

Senast ändrad:

Man sparar pengarna. Lån känns osäkert när det gäller häst. Kan man inte köpa hästen utan lån ska man leta efter en billigare häst. Annars kanske men inte har råd att ha hästen sen..

Lika väl som att spara en tusenlapp i månaden kan man väl betala tillbaka till banken? Visst, det är ränta osv, men man slipper vänta flera år innan man kan köpa den och det blir aningen dyrare att ha den. Men man får prioritera.

Jag tog lån för att kunna köpa min och betalar ungefär 650 i månaden för det.

Jag fick ett jätteproblem i höstas när jag blev tokkär i hästen jag fick börja träna, en 8årig lovande femgångsvalack (alltså islänning för den som inte förstod det :p) så han var ju inte billig heller...
Jag hade varken sparade pengar eller fast jobb, men jag kämpade på som tusan, fick jobb, tog lån och köpte honom, har inte ångrat mig en sekund.

Visst det känns sådär att ha ett lån på banken, men varje dag som jag ser Draumur (som förövrigt betyder Dröm :love:) så känner jag att det är värt varenda krona!

Ibland måste man våga satsa för att vinna, jag "vann" drömhästen i mitt hjärta iaf :)

Nordea har dessutom ett förmånligt och bra startlån, ett speciellt lån för ungdomar, det är det som jag tagit och tycker det fungerar utmärkt.

Liknande trådar

Anläggning Hur bra är bromsfällor egentligen? De svarta bollarna. Är de värda sitt pris? Har en skogshage med rätt mycket broms, blåser tyvärr...
Svar
3
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud