Sv: finadyne+metacam?
Hej.
Läste som du i fass att men inte skulle blanda två NSAID preparat. Men det stod också här.
Interaktioner
Skall ej användas samtidigt med andra anti-inflammatoriska läkemedel eller inom 24 timmar efter dosering med annan NSAID. NSAID´s har en hög proteinbindningsgrad och kan därför konkurrera med andra läkemedel med hög proteinbindningsggrad, vilket eventuellt kan ge upphov till toxiska effekter.
dvs " kan ge upphov till toxiska effekter"
Det kan ju vara så att i vissa situationer väljer vet att kombinera för att det är en sån svår situation så att det är lite som att välja mellan pest el kolera som man säger i bland.
Jag hoppas verkligen att vet vet vad han/hon gör för vi lägger ju våra hästars liv i deras händer och jag vill verkligen tro att dom vet vad dom gör.
Eftersom jag som lekman inte har kunskaperna så tar jag ju ut vet om det är ngt för dom ska ju veta vad som gäller, och vad som behövs göras om det är ngt fel på min häst. Men om vet inte har rätt så kan det ju verkligen gå på tok.
Hoppas att inte någon av oss behöver hamna i en sådan hemsk situation
Hoppas att alla hästar som har blivit ordinerat båda dessa preparat mår bra i dag. Btw är det många här på Buke som har fått båda dessa preparat ordinerade vid samma tillfälle ? är bara lite nyfiken om det är vanligt förekommande och varför.
Ha en fortsatt trevlig dag. Nisse