finadyne+metacam?

bambi82

Trådstartare
fick tre preparat utskrivna av veterinär idag, två som skulle injiceras och ett i pastaform(metacam). De övriga två var penovet(tror jag penicillin iaf) och så tror jag det var finadyne.

Frågan är iaf varför både metacam och finadyne? Har inte de ungefär samma inverkan?

Sv: finadyne+metacam?

Metacam och Finadyne tillhör båda gruppen NSAID och skall inte ges samtidigt.

Är du säker på att det werkligen war dessa preparat? Du låter lite tweksam..!

Ring vet.innan du gör fel!!!!!! penovet ska injicerad (kolla noga att du inte är i ett blodkärl)
Metacam brukar vara på flaska (har inte kollat med fass om det finns i pasta form) och ska ges i munnen med en spruta (utan nål)
Finadyn är på påse och kan blandas i maten eller ges i spruta i munnen (gärna blandat med lite vatten,fil eller olja)

Alla medicinförpackningar är noga märkta med namn, så man behöwer inte gissa sig till wad det är utifrån beredningsformen. Tack och low!

Nej är inte säker...Har lämnat in recepten på apoteket (var beställningsvaror hos oss så skulle skickas vidare till ett annat apotek)
Var sambon som frågade vad hon skulle ha och då blev jag lite fundersam...var säkert nåt annat än finadyne...får se imorgon när jag hämtar ut medicinen.

Är ingen fara att det blir fel när jag väl får medicinen. Funderade bara över vad det tredje var och vilken funktion det skulle ha (tyckte han var väldans generös med medicineringen, sist fick hon bara penovet)men om inte finadyne kan injiceras så var det nåt annat för, jag har två olika uppsättningar sprutor å kanyler här hemma så två av preparaten skulle iaf injiceras.

Metacam och Finadyne tillhör båda gruppen NSAID och skall inte ges samtidigt.
Min 2 åring fick infektion efter kastereing och jag fick Metacam + finadyne samtidigt. Finadynet bet tydligen bäst på febern vilket metacamet inte gjorde.
Och det stämde efter 4 dagar när F var slut återkom febern så jag fick börja med det igen.
Han fick även penicillin givetvis.

Det var en van hästvet som föreskrev preparaten.

Finadyne finns i injektionsform med, fast det är rätt ovanligt det förskrivs till djurägare, brukar bli pulver då att ge oralt.

Men visst finns det i injektionsform, så du får nog vänta till receptet kommit tillbaka. Eller läsa på/i journalen vad det skrivits recept på?

Metacam finns inte i pastaform, det är en lösning som ges i munnen.

Däremot finns det ju en rad andra preparat som är i pasta eller geleform, så som sagt, det är nog ett olösligt mysterie tills du fått namnen =)

Finadyne o metacam tas om hand av samma system i kroppen o överdoseringsmarginalerna är små. Att ge bägge i full dos samtidigt innebär en klar överdosering.
PL

Jättekonstigt att de skrev ut båda då?
Synd att man inte kan mer... men nu vet jag till nästa gång.
Han fick förövrigt båda i full dos.

Hej.

Hoppas att allt är väl med din häst :)

Och om vet skriver ut båda preparaten så är det nog för att det behövs :)
tror inte att vet skriver ut bara för att, utan med tanke på vad det är för problematik sätter han/hon in ett el två preparat.

Vi hästägare får ju hoppas på att vet vet vad han/hon gör och lita på dom och följa instruktionerna noga , då ska det förhoppningsvis inte uppstå komplikationer av ngt slag.

Ha en bra dag / Nisse :bow:

Nej, om weterinären har skriwit ut normal dos aw Metacam och Finadyne samtidigt så begår han eller hon ett misstag. Preparaten tillhör samma grupp aw läkemedel, NSAID, och dessa bör ej ge samtidigt pga att det blir som en öwerdosering med ökad risk för biwerkningar.

kopierat från FASS¨om Metacam:
"Skall inte administreras samtidigt med glukokortikoider, andra NSAIDs eller antikoagulantia."

Som människa kan du kombinera olika gruppen aw smärtstillande och febernedsättande, Aledon och Magnecyl osw. Men inte flera olika NSAID-preparat samtidigt.

Hej.
Läste som du i fass att men inte skulle blanda två NSAID preparat. Men det stod också här.

Interaktioner
Skall ej användas samtidigt med andra anti-inflammatoriska läkemedel eller inom 24 timmar efter dosering med annan NSAID. NSAID´s har en hög proteinbindningsgrad och kan därför konkurrera med andra läkemedel med hög proteinbindningsggrad, vilket eventuellt kan ge upphov till toxiska effekter.

dvs " kan ge upphov till toxiska effekter"

Det kan ju vara så att i vissa situationer väljer vet att kombinera för att det är en sån svår situation så att det är lite som att välja mellan pest el kolera som man säger i bland.

Jag hoppas verkligen att vet vet vad han/hon gör för vi lägger ju våra hästars liv i deras händer och jag vill verkligen tro att dom vet vad dom gör.

Eftersom jag som lekman inte har kunskaperna så tar jag ju ut vet om det är ngt för dom ska ju veta vad som gäller, och vad som behövs göras om det är ngt fel på min häst. Men om vet inte har rätt så kan det ju verkligen gå på tok.

Hoppas att inte någon av oss behöver hamna i en sådan hemsk situation :(

Hoppas att alla hästar som har blivit ordinerat båda dessa preparat mår bra i dag. Btw är det många här på Buke som har fått båda dessa preparat ordinerade vid samma tillfälle ? är bara lite nyfiken om det är vanligt förekommande och varför.

Ha en fortsatt trevlig dag. Nisse :bow:

Nu förstår jag inte wad du menar? Att ge Finadyne och Metacam samtidigt är detsamma som att ge dubbel dos aw den ena.

Det du citerar "kan ge upphov till toxiska effekter" innebär att man ska wara försiktigt när man kombinerar NSAID med wissa andra preparat (de som också i stor omfattning binder till plasmaproteiner) eftersom man då kan få en konkurrerande situation där ett aw preparaten får en för hög fri koncentration i blodet. Detta kan leda till öwerdosering äwen om man håller sig till rekommenderade doser och få toxiska effekter - dws wara "giftig".

Det har inget med kombinationen NSAID+NSAID alls att göra.

Har jag missförstått dig något wis?

Nej du har inte missföstått mig på ngt sätt :)

Det är bara jag som vill tro att de vet vi har verkligen kan sin sak :(
jag blir livrädd med tanken på att dom gör ett så pass grovt fel i sitt utövande av yrket :eek:

Det är absolut inte ngn form av kritik till någon i tråden utan bara jag som på ngt sätt vill tro att dom verkligen vet vad dom gör, för annars kan det gå otroligt illa för den hästägare som får det som ordination :eek:

HA det gott / Nisse

Tror du kan wara lugn... Förmodligen war det inte ens den kombinationen ts häst hade fått. Skulle det wara det så har wäl någon wet hittat på en egen cocktail med blandade NSAID, då knappast i full dos. Att ge full dos aw 2 olika mediciner i samma grupp gör man inte. Men wisst - felmedicineringar sker ju ständigt, inte minst inom humanwården, så nog ska man wara lite uppmärksam!

Jag har inte uppfattat det som att du gett kritik till någon i tråden, ingen fara! Det du citerade betyder dock inte att det är ok i någon situation!

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 352
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 134
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar