Finadyne eller butta?

A

Ashira

Hejsan!

Jag har tack och lov inte haft någon häst med fång eller liknande men försöker följa med så gott det går i diskussionerna. En sak jag undrar över är det här med Finadyne och butta!? :confused:

Vad är skillnaden mellan de läkemedlen? Det verkar som om vissa veterinärer skriver ut det ena medlet och andra veterinärer skriver ut det andra?

Är de lika bra eller finns det en tydlig skillnad? Har hört mer än en hästägare som säger att de inte vill ha Finadyne utan butta i stället. Hur kan det komma sig?

När det gäller Finadyne är det ju risk för en del biverkningar i magen på hästen har jag för mig? Är det i så fall det med butta också?

Sv: Finadyne eller butta?

Idag är nog Metacam det vanligaste som Vet. ordinerar.

På just Fång verkar det som butta funkar bäst.

Butta ger livstidskarens, varvid man är försiktig med det.
Har heller inte märkt ngn direkt magpåverkan av det.

Både butta och finadyne tillhör samma läkemedelsgrupps, NSAID. Non-Steriod AntiInflammatory Drug, dvs antinflammatoriska, ickesteroida läkemedel. Butta och finadyne har samma risk magtarmstörningar. Sen, vissa hästar svarar bättre på butta än finadyne, och vissa veterinärer anser butta är bättre för fång, andra att finadyne är det.

Eftersom det ofta blir ganska långa 'kurer' vid fång väljer nog de flesta butta om de ska välja melland e två, men som sagt det är individuellt.

Samma sak med metacam, vissa veterinärer anser det är överlägset, andra att det inte alls räcker till vid t ex fång.

Att hästägarna vill ha butta isf för finadyne kan bero på att butta är billigare. Sen kan det ju bero på vad djurägarens häst kan tänka sig att äta med, vissa kanske går att luras i butta, andra fndyne. (Och sådana som mitt sto, där finns bara ett alt om valet är mellan butta och finadyne. Finadyne, det är det av dem som kan injiceras intramuskulärt ;))

Butta har livstids slaktkarens, finadyne har det inte. Vilket också kan påverka läkemedelsvalet.

Ok, tack för bra svar! :bow: (tack till "axel" också)

Nu fattar jag lite mer. Det är väl då som med många andra läkemedel att vissa individer svarar bättre på ett visst preparat. Så är det säkert med oss människor också.

Får väl hoppas att jag slipper fundera på vilket medel jag helst vill ha :) (Gud vilken fånigt leende smiley förresten! :D)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 946
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX