Fina övergångar???

Sv: Fina övergångar???

Har frågat en elev nu om jag fick använda denna bilden.

news

Han är en förstagångselev som inte bara är nybörjare utan även har lite svårt med motoriken så detta är en kombi mellan terapeutisk och balanserad ridning.

Pojken fick först gå runt med hästen på ridbanan i 10-15 minuter för att öva på att fånga upp bakbenen med sina sittben utan att sitta på hästen.

Väl uppe på hästen greppade han det direkt och kunde efter 20 minuter styra, stoppa och stanna hästen med sittbenen samt veta vilket som var vilket.

Jag hävdar inte att det SKA vara såhär, inte heller hävdar jag att alla klarar det med en gång, det jag vill ha fram är att det inte bara går utan underlättar för det är ju till syvende o sist ryttaren som ska styra hästens bakben!

:)

(I övrigt är det överflödigt att kommentera hästens form samt pojkens sits eftersom det är första lektionen)

Sv: Fina övergångar – Stärka galoppen

Men detta med att styra bakbenen med sina sittben är ju en grund för ridning...
Det är inget som är avancerat eller svårt eller ens särskilt komplicerat.
Vid all undervisning är det alltid det första jag lär mina elever. Utan den grundläggande känslan är det inte så lönt att gå vidare.
Det är väl det ridning handlar om, att kunna kontrollera rörelser?
Sen vet jag också av erfarenhet att ryttare med många ridtimmar i kroppen som du :) (Tex) är ibland FÖR ödmjuka i sin kunskap ;)

Jamen, även om jag använder varenda hjälp jag kan; sittben, över/underskänkel, hand och röst så kan jag t ex inte för mitt liv få hästen att stanna upp i luften med ett ben! Jag kan givetvis med kombination av flera av mina hjälper flytta hästens fram- och/eller bakben åt ett håll eller lite fördröja eller snabba på dess lyft eller isättning. Men inte totalt kontrollera dem. MEN, jag kanske lade i för mycket i just begreppet »kontrollera bakbenen«...?

Men hur som helst, om jag t ex ska göra en ... vad ska vi hitta på... en vanlig öppna... så använder jag INTE bara mina sittben. Jag använder i princip ALLA mina hjälper. Olika starkt beroende på just den aktuella hästens aktuella reaktion. Men lätt generaliserat så leder jag inledningsvis med inre tygel och sits (vikthjälp) in framdelen. Inre skänkeln skapar tillsammans med sittbenens placering böjningen. Båda skänklarna ser till att djuret fortsätter röra sig framåt. Yttre tygel visar vid behov vägen och reglerar böjningen. Yttre skänkeln passar bakdelen vid behov. Jag har säkert glömt nåt så jag skriver också: osv osv osv.

Förhoppningvis SYNS knappt något av detta ovan, så om jag var lite störig så skule jag kunna säga att jag bara red med sittbenen, eller (ännu hellre TANKEKRAFT :-) men det är bara en del av alla hjälper (som tillråga på allt måste vara koordinerade).

Sv: Fina övergångar???

Du har missat det hela:p

HÄR kan många rida med bara sitt säte o sin egen position.

Bara du ändrar ditt eget bäcken så samlar sig hästen- visste du inte det:confused::devil::rofl:

Jamen, även om jag använder varenda hjälp jag kan; sittben, över/underskänkel, hand och röst så kan jag t ex inte för mitt liv få hästen att stanna upp i luften med ett ben!

Kan du inte! Vad amatörmässigt! :devil: :angel:
Nej men seriöst, det går faktiskt att lära hästarna, särskilt det där med att "stanna upp" med ett ben. Dock är det ju lättare att förhålla ett ben som är i marken om man vill få hästen att stanna till med benet. Det man vill är ju att hästen ska ändra takten med sina ben efter "sista" språnget, så med lite förberedelse och bra kontakt med hästen genom rumpan så tror jag det är lättare än det låter "egentligen". Dock kör jag hellre på mitt sätt med vältimade halvhalter i kombination med att sätta takten utan att tappa balans, känns lättast och mer logiskt (för mig).

Kan du inte! Vad amatörmässigt! :devil: :angel:
Nej men seriöst, det går faktiskt att lära hästarna, särskilt det där med att "stanna upp" med ett ben. Dock är det ju lättare att förhålla ett ben som är i marken om man vill få hästen att stanna till med benet. Det man vill är ju att hästen ska ändra takten med sina ben efter "sista" språnget, så med lite förberedelse och bra kontakt med hästen genom rumpan så tror jag det är lättare än det låter "egentligen". Dock kör jag hellre på mitt sätt med vältimade halvhalter i kombination med att sätta takten utan att tappa balans, känns lättast och mer logiskt (för mig).

Ja, om man inte kunde få dem att stanna upp på MARKEN med ett ben så kan man ju t ex inte göra halt... :-) jag hårddrog ju »kontrollera hästens mekanik« ett steg längre.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar