Fina övergångar???

Z

zeppelin

Hej alla hästvänner! Kan någon tala om för mig vad jag gör för fel vid avsaktningar -galopp till trav. De är verkligen usla, helt obalanserade och han kommer in i slängtrav. Hur ska jag göra för att fånga upp honom på ett mjukt sätt? Försöker sätta mig ner ordenligt, hålla om med skänklarna och ge förhållning som han inte lyssnar till... Suck.:crazy: Hoppas att ni har bra tips att lämna.:)

Sv: Fina övergångar???

När jag gör övergångar med min ponny måste jag verkligen rida in i den nya gångarten, annars blir hon helt loj och allt blir konstigt :p

Så för dig är det nog viktigt att du håller om extra mycket med skänklarna, har ett bra stöd på tyglen och sen gör övergången försiktigt. Tränar du mycket på det så tror jag att det kommer gå bra :)

Träning, träning och åter träning.

På min gamla ponny funkar det inte bra om man inte verkligen rider övergången. Först måste man samla galoppen ordentligt och sen inte låta honom bli lång när han övergår tillt rav, för då blir han abra flängig. Finns det ingen kunnig i närheten som kan kolla lite när du jobbar med övergångar som kan se hur det ser ut? Alltid lättare att göra rätt när någon kollar, annars är det lätt att man lägger sig till med olater

träna på tempot i galoppen, så du både kan öka på och sakta i tempot. då tror jag att det blir lättare för dig att rida in hästen i traven. då kommer du även åt att träna ghästen på att lyssna till dina hjälper och den blir lite mer uppmärksam på vad då säger. läng galoppen på långsidorna och korta den på kortsidorna. även kaono att träna på traven på det sättet. lättridning, ökat tempo på långsidorna och samla upp och trava kort genom kortsidorna.

lycka till!

testat att korta galoppen mera innan övergången? ja brukar korta min häst ganska så mycket innan ja gör någon övergång till skritt eller trav för annars springer han bara ifrån mej.

korta o läng galoppen hela tiden, korta till myrsteg o sen läng och håll på så så att hästen väntar på dej och inte bara springer.

Testa att fånga upp honom genom att flytta ut bakdelen en smula i övergången.

Låt övergången ta tid, lite lite i taget och rid i varje steg.

Ett fel många gör är att de, när rider på omusklade hästar speciellt, är att de tar, hästen saktar av, sedan släpper de = hästen springer framåt. Med vissa hästar måste man ta - ev. miniminilätta - ta - lätta innan man får arbetstrav. Var inte rädd att ta om du sedan kan lätta, är min filosofi. Min filosofi kräver vett och passar inte alla, ska nämnas.
*duckar*

Enkelt:

När du vet att ytter sittben styr ytter bakben och inner sittben styr inner bakben kan du också styra vilket ben som ska hamna var, när och på så vis bestämma exakt fart och styrka på bakbenens aktion. Detta nedför att du är den som bestämmer precis hur övergångarna ser ut och hästen följer dig och då kan de inte vare sig bli hackigt eller tvärt.

Låt övergången ta tid, lite lite i taget och rid i varje steg.

precis som du skriver RID I VARJE STEG! fick alltid höra de av min tränare innan... varje jäkla avsaktning :rofl: men sen har de hjälpt oxå :)

Jag tycker att du ska tänka att du minskar, minskar, minskar.. Å stressa inte fram övergången. Låt det ta ett halvt varv. Bara tänk minska. Sen går det lättare om man vänder in på en liten volt. Dom håller ihop lättare i övergångarna då.. Därefter kan man börja rakställa när det funkar... Lycka till!

Enkelt:

När du vet att ytter sittben styr ytter bakben och inner sittben styr inner bakben kan du också styra vilket ben som ska hamna var, när och på så vis bestämma exakt fart och styrka på bakbenens aktion. Detta nedför att du är den som bestämmer precis hur övergångarna ser ut och hästen följer dig och då kan de inte vare sig bli hackigt eller tvärt.

Enkelt!? Eller hur, lätt som en plätt! :rofl: :rofl: :rofl:

(förlåt kunde inte låta bli - liite svårt är det allt...?) ;)

Fina övergångar – Stärka galoppen

Det är nog dessvärre så att vissa hästar som kanske inte har den bästa balansen själva behöver vara så pass starka i sin galopp att man innan avbrottet verkligen kan gå ner i mkt samlad galopp ngt/ngr språng precis innan avbrottet även om man dessförinnan ridit arbetsgalopp.

Det är lite som ridskolehästarna hemma – de är ganska oelastiska och obäriga i sin galopp. Alla ryttare bryter av från arbetsgalopp och avsaktningarna blir därefter. Några hästar (ryttare) har så pass bra balans på sina bakben att de trots detta kan gå ner i taktmässig balanserad trav, men de flesta inte.

Det gäller att man som ryttare också orkar »bära upp sig« och inte falla framåt el dyl även fast hästen gör det. Det är också viktigt att man inte bara tänker »avsaktning« utan tänker »trav« om du förstår hur jag menar. Ens egna kropp måste förbereda sig på TRAV inte bara på att hästen ska sakta av, då tar det längre tid innan man hittar rytmen.

Och efter avbrottet, LÅT inte hästen falla in i slängtrav. Ta omedelbart en halvhalt, eller vid behov flera och när balansen återtagits, rid fram ur detta. Så rider man ju iofs ALLTID en övergång – med en uppbalansering – men hästens (och ryttarens) utbildningsnivå styr hur kraftig och också hur syndlig denna blir.

Ibland kan det vara bra att träna övergångar till skritt istället. Även om det blir ngt el ngr mellanliggande travsteg så blir det ofta mer balanserat.

Att styra bakben för bakben med sina egna sittben låter ju fantastiskt bra – i teorin! Omsatt i praktiken så handlar sådana saker mestadels om erfarenhet och extremt god ryttarkänsla – något man som erfaren ryttare gör mer el mindre med automatik. Men efter över 30 år (dressyr)ridning och också på en hyfsad nivå, så kan jag ändå inte säga att jag med mina sittben kan styra exakt resp bakbens aktion. Jag skulle kunna PÅSTÅ att jag kan det, men det vore att ljuga eller inbilla mig saker. Lyckans den som kan det!

Senast ändrad:

Precis, nöta, nöta tills det funkar ;) Många gör ju felet att de RIDER in i avbrottet men så fort hästen skrittar så slutar de = pannkaka...

Enkelt:

Hmm... Det låter som nåt att jobba på!! Skall ta med detta råd till min instruktör. 1000 Tack!

Sv: Fina övergångar – Stärka galoppen

Det är nog dessvärre så att vissa hästar som kanske inte har den bästa balansen själva behöver vara så pass starka i sin galopp att man innan avbrottet verkligen kan gå ner i mkt samlad galopp ngt/ngr språng precis innan avbrottet även om man dessförinnan ridit arbetsgalopp.

Det är lite som ridskolehästarna hemma – de är ganska oelastiska och obäriga i sin galopp. Alla ryttare bryter av från arbetsgalopp och avsaktningarna blir därefter. Några hästar (ryttare) har så pass bra balans på sina bakben att de trots detta kan gå ner i taktmässig balanserad trav, men de flesta inte.

Det gäller att man som ryttare också orkar »bära upp sig« och inte falla framåt el dyl även fast hästen gör det. Det är också viktigt att man inte bara tänker »avsaktning« utan tänker »trav« om du förstår hur jag menar. Ens egna kropp måste förbereda sig på TRAV inte bara på att hästen ska sakta av, då tar det längre tid innan man hittar rytmen.

Och efter avbrottet, LÅT inte hästen falla in i slängtrav. Ta omedelbart en halvhalt, eller vid behov flera och när balansen återtagits, rid fram ur detta. Så rider man ju iofs ALLTID en övergång – med en uppbalansering – men hästens (och ryttarens) utbildningsnivå styr hur kraftig och också hur syndlig denna blir.

Ibland kan det vara bra att träna övergångar till skritt istället. Även om det blir ngt el ngr mellanliggande travsteg så blir det ofta mer balanserat.

Att styra bakben för bakben med sina egna sittben låter ju fantastiskt bra – i teorin! Omsatt i praktiken så handlar sådana saker mestadels om erfarenhet och extremt god ryttarkänsla – något man som erfaren ryttare gör mer el mindre med automatik. Men efter över 30 år (dressyr)ridning och också på en hyfsad nivå, så kan jag ändå inte säga att jag med mina sittben kan styra exakt resp bakbens aktion. Jag skulle kunna PÅSTÅ att jag kan det, men det vore att ljuga eller inbilla mig saker. Lyckans den som kan det!

Hej och tack för ett jättebra och utförligt svar! Jag verkligen med om att det troligen krävs att man är otroligt rutinerad för att känna in bakbenen och jag kan direkt säga att jag inte är på den nivån, men jag jobbar det! Min häst är nog inte heller i sådan balans att han klarar av det... Det är nog som du säger, viktigt att vara med i tanken och vara ett litet steg före. Jag jobbar mycket på min sits och egen balans och den har blivit avsevärt mycket bättre och iom detta funkar övergångarna bättre, men ibland blir man lite otålig och jag vill kunna göra rätt genast. Tålamod och träning - jag skall ta med mig dina kloka ord i fortsättningen:)

Förbered, förbered och förbered övergången! Tänk övergången mjuk, var själv i balans, ha en bra sits och håll om med skänklarna. Rid dej igenom övergången. Låt inte hästen springa iväg sedan utan ta en halvhalt.

Men detta med att styra bakbenen med sina sittben är ju en grund för ridning...

Det är inget som är avancerat eller svårt eller ens särskilt komplicerat.

Vid all undervisning är det alltid det första jag lär mina elever. Utan den grundläggande känslan är det inte så lönt att gå vidare.

Det är väl det ridning handlar om, att kunna kontrollera rörelser?

Sen vet jag också av erfarenhet att ryttare med många ridtimmar i kroppen som du :) (Tex) är ibland FÖR ödmjuka i sin kunskap ;)

Det här skulle jag vilja avdramatisera lite.
Precis som du själv har skrivit senare så kan man tänka övergång till trav istället för avbrott, och så länge balansen finns där krävs inte någon superstyrka.
En riktigt obalanserad galopp kan såklart ställa till det, men det viktigaste tror jag är att ryttaren inte stör hästens balans och använder bra timing.

Det där med att inte falla framåt om hästen gör det tror jag också är viktigt, men ännu hellre att man inte ger hästen en anledning att falla framåt...
Angående timingen så är väl det mest konkreta jag lärt mig hittills att man förhåller I galoppen genom att förhålla i svävmomentet, man bryter av galoppen genom att kontra-förhålla hästens framben när de är i marken (att man förhåller på höger tygel när vänster fram är i marken och vänster tygel när höger fram är i marken) skulle bli nåt i stil med .....3-4.....3-4.....3-4 samtidigt som man gör de förhållningarna (kan räcka gott och väl med lätta kramningar) sträcker man upp sig lite, ger hästen liiite mer ram i tygeln och tänker trav med sina höfter successivt när man känner att det börjar närma sig trav.
Kanske låter krångligt, men är rätt enkelt i praktiken jämfört med "rid samlad galopp, driv in i avbrottet och rid efter avbrottet" vilket liksom ÄR svårt men inte ger så konkret info om hur/vad/varför... :p

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar