Fina miljövisioner men hur är det i verkligheten när allt ska gå på el?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

Av en händelse snubblade jag över denna artikel och detta har jag förvisso vetat förut men nu är artikeln så bra skriven så jag delar den här. Hur är det med er när ni läst artikeln, är ni lika sugna på en ny smartfåne eller kanske en ny elbil? Kommer ni att sova gott om natten när ni sett att det är blodsmineral" i batteriet?

https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

Det här har kommit upp i andra trådar. Och tangerar även kinatråden eftersom i princip alla mobiler tillverkas i Kina och sedan skickas till Europa/Sverige. Förhållanden när man bryter mineraler är välkända sedan många år, det är bara något som det blundas för. Liksom H&M klädfabriker. Personligen, OBS! nej jag föraktar, dömer inte andra som köper nya mobiler, behåller jag min gamla så länge den fungerar.

Något jag kan tycka är fel är när mobiloperatörerna ständigt lockar med nya modeller. Spontant anser jag också att liksom Fair Trade och blood diamonds ska man se till att de som arbetar gör det under drägliga förhållanden. Det är i slutändan vi konsumenter som bestämmer. Är vi beredda att betala (betydligt) mer för mobilen på grund av ökade produktionskostnader/löner och arbetsförhållanden i alla led. Det är knäckfrågan, imo.

Förutom det som artikeln nämner, ska allt gå på el då behövs fler elverk. Säg att Tyskland startar upp fler kolkraftverk, då gynnar inte elbilarna miljön ändå.
Jag är väldigt skeptiskt mot elbilarna, om de kommer funka i längden. Batterierna är rätt tunga också, hur kommer det påverka bilarna? Många frågor och få svar.

Det här har kommit upp i andra trådar. Och tangerar även kinatråden eftersom i princip alla mobiler tillverkas i Kina och sedan skickas till Europa/Sverige. Förhållanden när man bryter mineraler är välkända sedan många år, det är bara något som det blundas för. Liksom H&M klädfabriker. Personligen, OBS! nej jag föraktar, dömer inte andra som köper nya mobiler, behåller jag min gamla så länge den fungerar.

Något jag kan tycka är fel är när mobiloperatörerna ständigt lockar med nya modeller. Spontant anser jag också att liksom Fair Trade och blood diamonds ska man se till att de som arbetar gör det under drägliga förhållanden. Det är i slutändan vi konsumenter som bestämmer. Är vi beredda att betala (betydligt) mer för mobilen på grund av ökade produktionskostnader/löner och arbetsförhållanden i alla led. Det är knäckfrågan, imo.
Naturligtvis är det som alltid plånboken och ha-begäret som styr men jag gör likadant som dig, byter inte fånen bara för att det kommit en ny modell utan sliter på den jag har tills den ger upp och inte går att återuppliva längre. Jag har ju rätt mycket batteridriven teknik, prylar som folk kastat / skulle kasta och som jag sliter vidare på till vägs ände, då går dom i återvinning istället för att bara dumpas i närmsta soptunna. Livet blir inte bättre bara för att man hela tiden ska ha det senaste.

Förutom det som artikeln nämner, ska allt gå på el då behövs fler elverk. Säg att Tyskland startar upp fler kolkraftverk, då gynnar inte elbilarna miljön ändå.
Jag är väldigt skeptiskt mot elbilarna, om de kommer funka i längden. Batterierna är rätt tunga också, hur kommer det påverka bilarna? Många frågor och få svar.
Exakt så resonerar jag också, samt att ska vi ha fordonsflottan eldriven måste all infrastruktur bytas ut för nuvarande klarar bara en bråkdel av belastningen vid laddningen. Elfordon kommer att fungera helt ut först när vi ersatt karosserna med högeffektiva solceller som också kan ladda i skymningsljus, inte förr, samt högpresterande lättviktsbatterier av vanliga grundämnen som finns överallt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 533
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 227
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve