Fin-dressyr för "ridskolefolk" ?

Z

ZorroLouise

Jag är en sån där som ridit på ridskola i evigheter. Jag har kommit till den gräns där jag känner att jag kanske kommit ikapp hästarnas potential och jag tror att det finns fler där ute som känner likadant.

(Självklart blir man aldrig en fullärd ryttare, jag tycker fortfarande att det är jättekul och lärorikt på ridskolan.)

Är det någon som kan tipsa om ställen där man kan få prova på att rida lite högre skolade hästar, där man får chans att prova lite passage och galoppombyten?

Eftersom man inte får göra reklam här så skicka gärna privat meddelande till mig. Vore jättegulligt av er som vet något sådant ställe!:bump:

Sv: Fin-dressyr för "ridskolefolk" ?

Ingen av ridskolehästarna som kan det redan på din ridskola då?
I fall det finns så kan du prata med din instruktör om att du gärna vill prova på.

Dock ska man ha i tanke,att kan inte ryttaren så kan inte hästen eftersom att det är den bakom spakarna som måste kunna innan hästen kan utföra något.

Det brukar ju finnas duktiga hästar även på ridskolorna. På min gamla skola fanns det hästar som gjorde både byten, passage eller piaff. Ibland gjorde de det när en nybörjare gjorde fel :D

Nu vet jag att en av ridskolehästarn tävlas i dressyr av en av ridlärarna, är osäker på vilken nivå men har sett dem på nationella dressyrtävlingar. Så det kanske finns någon häst där som du inte känner till som är duktig? Har du pratat med din ridlärare om detta? Om ridläraren ser potential kan du säkert få privatlektion på någon häst, det brukar ju leda till bättre ridning än på en vanlig ridlektion.

Det är ett ganska stort steg från "normala" ridskolehästar till hästar på såpass nivå att dom tränar passage, men det är klart de är alltid häftigt att sitta upp på en sån högt utbildad häst och känna riktig passage/piaff och allt det.

Galoppombyten tror jag dom flesta ridskolehästar kan, kan du inte fråga ridläran om vilken häst som är relativt högt utbildad och ta en privatlektion så kan du säkert få träna byten också..eller andra önskemål.

Man blir förvånad hur mycket en privatlektion på en ridskolehäst ger, oftast så blir det som en helt annan häst än när den går vanlig lektion. Dom flesta ridskolehästar om det är en seriös ridskola då är nog relativt högt utbildade.

Jag förstår inte riktigt suget efter att tex. prova passage. Som någon skrev så krävs det ju en ryttare som klarar uppgiften. Alltså, tex. passage uppkommer ju av hög samling, visst kan "vem som helst" pröva passage på en välutbildad häst, även om det knappast skulle bli någon regelrätt sådan. Men varför? Skulle det göra dig lycklig liksom? Är det inte bra mycket roligare att VERKLIGEN sätta den där skänkelvikningen, eller slutan eller vad det nu kan vara, med en "vanlig" ridskolehäst? Det skulle iallafall jag tycka, men alla är ju olika...

Det skulle inte fungera heller att ha sådana hästar på ridskola, kanske någon enstaka men inte rent generellt. Det är inte sjysst mot hästarna. Vi har några hästar som byter, men det är egentligen helt onödigt. Det är kanske i hoppningen man får hjälp av det. Annars försvårar det mest för utbildningen av ryttarna. De som sitter snett eller ostadigt kan få svårt bara att galoppera rakt fram, eller de som kommit lite längre får svårt med förvänd galopp osv. Varken sjysst mot ryttarna eller hästarna tycker jag.

Antagligen inte det du ville ha ut av tråden, men jag är bara nyfiken varför det är viktigt för dig?

Såhär beskev du om korrekt form i en annan tråd.

när man tar tyglarna ska man korta upp dem ordentligt och känna ett stöd på 0.5-1 kilo (vid detta skede går de flesta hästarna med huvudet i vädret)
Håll kvar där och lägg bara till lite skänkel, så sänker hästen huvudet och kröker nacken.

Jag testade detta sätt att ta tyglarna och det funkar på 98% av ridskolehästarna :eek:

Men det gäller ju här att inte fega o mjukna i händerna

Av det du skrev tror jag att det kan vara bra att slipa lite mer på grundridningen. Många ridskolehästar är riktigt fina och okomplicerade.

Jag är själv en rätt medioker ryttare med rätt kass balans och lite osynkade hjälper ibland. Jag har en häst som kan tex. passage. Dock väntar jag med detta tills jag behärskar grundridningen.

Du behöver nog komma i underfund med vad en bra arbetsform är. Och från det utveckla dig vidare!

Lycka till! :)

Dock ska man ha i tanke,att kan inte ryttaren så kan inte hästen eftersom att det är den bakom spakarna som måste kunna innan hästen kan utföra något.

Men det där är väl ändå en sanning med modifikation. I min värld underlättar det väldigt mycket att sitta på en häst som redan kan när jag ska lära mig något nytt som jag inte har gjort tidigare. Sen måste givetvis jag göra rätt för att hästen ska göra rätt men det får man träna på och det kanske tar ett tag innan det sitter. Fast det kanske var precis så du menade?

Varför inte kombinera med en semester?
Jag vet flera ridcenter i Portugal som har så pass utbildade hästar som du efterfrågar och som gärna ger lektioner på dessa hästar. Finns säkert i andra länder också.

Men det där är väl ändå en sanning med modifikation. I min värld underlättar det väldigt mycket att sitta på en häst som redan kan när jag ska lära mig något nytt som jag inte har gjort tidigare. Sen måste givetvis jag göra rätt för att hästen ska göra rätt men det får man träna på och det kanske tar ett tag innan det sitter. Fast det kanske var precis så du menade?

Det jag mer menade är att man troligtvis inte kommer att kunna lyckas göra alla dessa rörelser på rätt sätt på första försöket hur mycket man än vill prova på.
Så det var det sistnämda i ditt inlägg som jag menade.
För självklart behöver man en häst som kan för att själv lära sig, eller utvecklas samtidigt med hästen men det är ju inte prioriterat om man bara vill pröva.

Hur mycket kan du nu??

Innan du går upp i högre skolor ska du kunna rida hästen i en korrekt form, kunna göra öppna/sluta/skänelvikningar korrekta, ha en korrekt sits och en stabil hand. Och veta VAD du har för inverkan på hästen med olika hjälper! Utan stabil och bra grundridning kommer du igenstans.

Att gå ifrån ridskola och börja träna passage är ett stort steg!

När man kommer upp emot passage, piaff osv så krävs det väldigt mycket ifrån ryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Av din beskrivning av form att döma, tycker jag att du behöver lära dig mer grunder innan du försöker dig på högre samling, skolor osv. Finns ingen anledning egentligen att testa något man inte är "mogen" för, det är bättre att försöka jobba vidare där du är och upptäcka att formen kommer bakifrån, inte från att hålla ett fast tag i tygeln (ungefär som du beskrev i en annan tråd) tills/så att hästen böjer på nacken.

Jag känner ofta som du, jag p.m. ar dig om ett ställe som kanske kan vara något för dig.

På min ridskola så kan de flesta hästarna göra galoppombyten (det har vi börjat träna på nu, och jag går inte i någon expertgrupp precis. Har ridit i 12 år)

Passage däremot är väl lite blandat, det är nog bara ett fåtal av ponnyerna som är på den nivån, men en hel del av de stora hästarna. Jag tror definitivt att alla utom en skulle kunna tränas till det. Alla på ridskolan vet att en av hästarna inte kan gå till så mycket samling för då stegrar den. Detta på grund av tvivelaktig träning i danmark innan ridskolan köpte den. Men annars tror jag att de flesta kan eller skulle kunna.

Tycker att iaf galoppombyten borde de flesta ridskolehästar kunna. Be om en privatlektion på ridskolan så kanske du kan få testa på detta. (Om du kommit så långt i utbildningen)

Hej!

Galoppombyten övas på privatlektioner och i smågrupper där jag jobbar. Passage har vi en häst som borde fixa- men hon är väl inte direkt korrekt utbildad eller musklad för det- hon har bara en naturligt jättetrevlig samling i sej..

/ Lavinia

Hur mycket kan du nu??

Innan du går upp i högre skolor ska du kunna rida hästen i en korrekt form, kunna göra öppna/sluta/skänelvikningar korrekta, ha en korrekt sits och en stabil hand. Och veta VAD du har för inverkan på hästen med olika hjälper! Utan stabil och bra grundridning kommer du igenstans.

Att gå ifrån ridskola och börja träna passage är ett stort steg!

När man kommer upp emot passage, piaff osv så krävs det väldigt mycket ifrån ryttaren.

Har du ridit en riktigt välutbildad häst själv?
Vi har en häst som kan passage, piaff odyl. Om man samlar honom i traven så bjuder han ofta själv in i passagen. Då brukar jag klappa honom på halsen och försöka sitta så balanserat som möjligt. Jag vill inte straffa honom för att han bjöd in i passagen även om det inte var min avsikt. Genom att dämpa honom lite sen så får jag honom att gå i den samlade traven igen. Berömmer även då såklart.

Att däremot rida det på "beställning" och kanske i ett dressyrprogram kräver sin ryttare helt klart.

Jo rider välutbilade hästar som ligger på GP nivå dagligen och ingen av dom bryter själv av till passage. Vi måste ha väldigt ovälutbildade hästar:idea:

Och sen spelar det ingen som helst roll hur välutbildad hästen så länge inte ryttaren behärskar den nivån så funkar det inte än då!

Du måste ha en dröm häst som själv bryter av till passage!
För jag kan lova dig att det är ovanligt! Spelar ingen roll om hästen går Grand Prix så behöver ändå dom flesta hästarna ridas in i passage-

KL

Ursprungligen postat av ZorroLouise
när man tar tyglarna ska man korta upp dem ordentligt och känna ett stöd på 0.5-1 kilo (vid detta skede går de flesta hästarna med huvudet i vädret)
Håll kvar där och lägg bara till lite skänkel, så sänker hästen huvudet och kröker nacken.

Jag testade detta sätt att ta tyglarna och det funkar på 98% av ridskolehästarna

Men det gäller ju här att inte fega o mjukna i händerna

Det är nog inte riktigt rätt sätt.. man ska inte ha mer kontakt än att man precis känner hästens mun.. knappt det ens. Ska kunna knyta tyglarna i sytrådar, och knyta sytrådarna i bettet, och ändå rida i form. Samling och form kommer av sitsen till 99%. Red själv en häst idag, inte jättehögt utbildad (riden ett år har jag för mig..). Hon söker sig till bettet, följer med när man ger efter etc, och arbetar väldigt lätt. När man gör rätt iaf :P Hon blir sur om jag tex vrider axlarna fel xD

Me jag är inte förvånad att du tror att det är samling när man håller och skänklar.. det trodde jag också i 12 år, fast jag hade inte lyckats med konststycket själv, utom några få gånger. Alla beskrivningar liknade ju ditt ''sätt'' fast inte så rakt på sak :P Tror att många människor fortfarande tror att samling kommer av att hålla emot fram och gasa bak om än så lätt. Vilket är synd.

Förstår din vilja att testa på.. fick prova att sitta på en häst som utförde piaff vid hand. Även om jag själv mest var i vägen, så var det väldigt häftigt. Ett litet minne som kan påminna en vad man letar efter, så att man känner igen det.

Mitt råd.. tja. Leta efter andra vägar att lära dig, försök hitta någon som rider med väldigt, väldigt lätt kontakt eller tom hängande tygel, och ändå får hästen samlad.

Galoppombyte kan förhoppningsvis de flesta av ridskolehästarna på en seriös ridskola. Man kan alltid träna mera för att bli bättre. Instämmer med flera andra att du borde ta lite privalektioner på någon av de bättre hästarna och om man är sugen på det och har möjlighet börja tävla på någon ridskolehäst. För då kommer mera av det man lärt sig på ridelktioner att vara problematiskt och man får nya mål att sträva mot utan att lära sig nya "krumelurer".

Nu säger jag inte att det behöver vara så i ditt fall, men det finns otroooligt många hästar som lärt sig att som du säger, gå över i "passage" när man ber om lite mer samling i trav. Mycket lättare för hästen än att verkligen trampa under sig, och sen får de dessutom beröm...

Varför skulle det vara en seriös ridskola för att alla hästarna kan byta? 98% av alla ridskoleryttare kommer ALDRIG ha användning för det öht. bara taskigt mot hästarna att bli missförstådda av ryttare som inte kommit dit än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka