Filt, padd, schabrak eller annat? Vad har du?

D

darktails

Vad skall man välja att ha under sin sadel?
Jag har både filt och ett stort schabrak som jag lägger mellan.

Men är det godkänt för att tävla med? tänkte på E-nivå?
Eller måste man ha en padd?
Vad är kraven när man har westernsadel?

Tycker detta blir lagom tjockt med det jag har nu men för tunt med en filt.

Vad använder du?

Är ny på detta så hoppas ni står ut med mina frågor?

Sv: Filt, padd, schabrak eller annat? Vad har du?

Man bör ha en padd under eftersom westernsadlar inte är stoppade.

Jag har en filtpadd (alltså materialet filt = ull) och över den en filt (filten mest för syns skull för att dölja padden).

På tävling har vi som Thornbird. Filtpad + typ showfilt över

Vardags har vi oftast en sån här

LAMI_CELL_Non_Slip_Trainer_Pad%5B1%5D.jpg

Vad är det för material på undersidan av de där paddarna?
Jag har länge tänkt köpa en med neopren eller liknande, eftersom filtpaddarna blir smutsiga och hårda och skaver på hästens rygg. Många paddar går dessutom inte ens att tvätta :crazy:

Vad är det för material på undersidan av de där paddarna?
Jag har länge tänkt köpa en med neopren eller liknande, eftersom filtpaddarna blir smutsiga och hårda och skaver på hästens rygg. Många paddar går dessutom inte ens att tvätta :crazy:

Har du häst med känslig päls kan de få vita små "prickar" efter att håret har fastnat i "hålen" i neoprenen... :cry:

När jag har "vanlig" pad så brukar jag ha en underpad som är tunn som går att tvätta :)

Underpad låter ju smart! Hur ser de ut? Material?

Själv har jag just nu en ullpad (stickad modell) men har också köpt en ullfilt att ha under eftersom jag tycker paden är lite jobbig att tvätta/göra rent.

Man ska alltid ha en pad under westernsadeln som flera andra skriver. Jag har en tjock pad och till den har jag sytt ett slags fodral som jag lätt kan ta av och tvätta. På tävling är det snyggast med en fin filt över paden:laugh:

Jo då, det har jag lärt mig... filten är tänkt att ha under padden eftersom den är lättare att tvätta.

Vill bara göra det lite lätt för mig själv och hitta bra sätt att slippa tvätta paden, det kostar ju lite mer med paddar så än har jag bara en.

Jag vet inte riktigt, typ neopren? Såhär står det
"En syntetisk pad med slitstarkt mocca-överdrag som innehåller formbar gelfoam. Väl utskuren för close-contact och med undersida av non-slip material. Perfekt att lägga under showfilten på tävling. Lätt att tvätta. Lätt att tycka om"

Tycker den är superebra. Så enkel att bara skölja av

Vart tusan har du fått tag på den padden? En sån vill jag gärna ha!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
40 41 42
Svar
824
· Visningar
10 534
Senast: cirkus
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka