filmat åt kompis- hur föra över?

seahawk

Trådstartare
Jo, jag har filmat med videokamera (Canon) åt en kompis.

Jag undrar hur jag ska göra så att kompisen får tillgång till det jag filmat (så att denne kan redigera och sedan lägga ut på youtube)

Jag använder vanligtvis windows movie maker, men där kan jag bara göra en färdig film, som inte kan redigeras.

Har också windows live photo gallery, men verkar inte fungera där heller...

Någon som vet hur jag ska göra??!

Sv: filmat åt kompis- hur föra över?

Jag undrar hur jag ska göra så att kompisen får tillgång till det jag filmat (så att denne kan redigera och sedan lägga ut på youtube)
Jag är inte säker på att jag uppfattar din fråga rätt, men det finns ett par olika sätt som jag ser som naturliga. Ett enkelt sätt är att helt enkelt kopiera originalfilerna från den plats där de nu ligger, till en USB-sticka som du skickar till kompisen i ett vadderat kuvert med vanlig post. Du drar-och-släpper mellan mapparna direkt i Windows utan att använda något särskilt program.
Ett annat sätt, smidigt om filerna inte är så stora (typiskt upp till någon eller några GB) är att använda någon av de gratis lagringstjänster som finns på nätet, som exempelvis Dropbox. Då kan du hantera filer som är mycket större än det går att maila på vanligt vis. Enkelt uttryckt skapar du ett konto där, laddar upp filerna dit, och låter sedan din kompis ladda ner dem hem till sig. Det förutsätter iofs att båda (i synnerhet du) har en rätt bra internetuppkoppling.

Tack för ditt svar!

Att föra in på USB hade jag inte tänkt på, det hade ju varit smidigt!

Problemet är dock att min kamera är en lite äldre version, alltså spelas filmen in på små videoband. Detta gör att man måste föra över videon till datorn med något filmprogram.

På datorn har jag windows movie maker och windows live photo gallery.
Väljer jag att föra över filmen med windows live photo gallery och sedan lägger den på ett USB går det inte att sedan redigera filmen.

Väljer jag windows Movie maker har det visats sig att min dator har en äldre version av Movie maker och filen kan inte öppnas på nyare datorer...

Suck, varför kan det bara inte fungera!

Hur menar du med att det inte går att redigera?

Jag använder själv Adobe Premiere Pro CS5 och kan redigera vilken film som helst, så naturligtvis blir jag nyfiken på vad du menar. :)

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 420
Senast: Niyama
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
53 976
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 332
Senast: krambanan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 027
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna