Film från 1944, Lippizaners

smygerivassen

Trådstartare
Tänkte bara lägga in en länk till film som jag hittade på youtube, gav mig en ny syn på bilderna i Podhajsky's böcker :crazy:.

Sen har jag dessutom varit tvungen att jämföra med modernare filmer, kan inte annat än att tycka att där är en del skillnader. Vill gärna höra era kommentarer... :laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=PBtXDcwKuqU

(synd bara att det är en nazifilm :mad:)

mvh smygerivassen
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Tycker att det är en superb uppvisning.

Intressert att notera tycker jag är ledvinklarna i ryttarnas ben. Ju längre desto bättre verkar inte gälla stiglädren på spanska ridskolan iallafall.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Intressant filmsnutt! Själva nazigrejen får man väl bara blunda för, inte så mycket att göra något åt.

Tänkte på det HannaZ skrev om stiglädren...SRS har, så vitt jag vet, "alltid" strävat efter att ha en vinkel vid knäet/höft som tillåter så stor rörlighet i höften som möjligt samtidigt som det ska ge stabilitet. De långa lädren inom AR (om det var det som menades?) ger ju en helt annan sits och ridning. Sorry för ot... :o
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Lite svar till båda...

Tänkte faktiskt för mig själv att det är svårt att öppna ordentligt i höften om man har väldigt långa stigläder Eftersom jag mestadels, igentligen alltid, rider barbacka så har jag noterat att när jag sitter som bäst är benen ngt mer vinklade... OT fundering speglar det hästens bakbens vinklar bättre då?:idea:

Det ska finnas hela 12 min av samma film som man kan köpa och eftersom det stället verkar ha enorma mängder av olika sekvenser undrar jag vad mer som finns i deras gömmor.... :eek:

smygerivassen som vill kunna rida så...
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Intressant filmsnutt! Själva nazigrejen får man väl bara blunda för, inte så mycket att göra något åt.

Tänkte på det HannaZ skrev om stiglädren...SRS har, så vitt jag vet, "alltid" strävat efter att ha en vinkel vid knäet/höft som tillåter så stor rörlighet i höften som möjligt samtidigt som det ska ge stabilitet. De långa lädren inom AR (om det var det som menades?) ger ju en helt annan sits och ridning. Sorry för ot... :o

Jo det var det jag tänkte på, och det som visas på filmen vad gäller längd på stigläder är vad jag fått lära mig av den tränare från SRS jag ridit för.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Lite svar till båda...

Tänkte faktiskt för mig själv att det är svårt att öppna ordentligt i höften om man har väldigt långa stigläder Eftersom jag mestadels, igentligen alltid, rider barbacka så har jag noterat att när jag sitter som bäst är benen ngt mer vinklade... OT fundering speglar det hästens bakbens vinklar bättre då?:idea:

Det ska finnas hela 12 min av samma film som man kan köpa och eftersom det stället verkar ha enorma mängder av olika sekvenser undrar jag vad mer som finns i deras gömmor.... :eek:

smygerivassen som vill kunna rida så...

Det kanske indirekt speglas i vinklarna i hästens bakben eftersom ryttaren inte riskerar att svanka och låsa sitt bäcken, men det är säkert långt ifrån hela "receptet".
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag har aldrig vait speciellt imponerad av spanska ridskolan och kommer aldrig att vara oavsett om det r från 1944 eller i nutid. Jag tycker det ser stressat och spänt ut och inte på något sätt som jag skulle vilja göra med min häst.

Angående stiglädrena så ser de alldeles för korta ut, det blir svårt för de att variera sitsen. Skulle jag ha så korta läder får jag dessutom ont i knäna. Samtidigt så har jag inte heller vansinnigt långa läder som vissa Artränare predikar för, vissa når ju inte ens ner till stigbyglarna liksom. Nej lagom är bäst och en kommunikation med min häst på ett harmoniskt vis är det jag tränar för :)
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

HannaZ Jag som trodde att jag hittat den ultimata genvägen :p.

Jag kan sträcka mina ben utan att för den delen svanka, däremot funderar jag på om det är lättare att "ge plats" åt hästens rygg med kortare läder. Och om jag har för raka ben kommer muskeln på insidan av låren i vägen => lättare att sitta om jag har lätt vinklade skänklar. Dock longeras väl SRS-elever utan stigbyglar tills de sitter enligt kraven och "väljer" väl läderlängden efter det?

Har också funderat på det här med att hästens kropp sägs spegla ryttarens (bogar-axlar, höfter-höfter) vid olika rörelser, man borde kunna dra det längre men det är lösa funderingar från min sida.

Zahlo Visst vissa delar är mer spända än andra, där är en del svansvifteri (enklaste kollen:angel:) om inte annat.

Skulle inte heller vilja ha korta läder om jag fick ont i knäna, men nu har jag mest inga alls och om harmoniska hästar kan jag bara hålla med :laugh:

Alla Det som jag har fastnat riktigt för är att hästarna har huvudena så pass mycket framför lodplan, jmf med mer nutida filmer, tycker att rörelserna är bättre i den här äldre filmen. Speciellt piaffen, den tycker jag verkligen om, exakt som den beskrivs i ett antal böcker och den har nästan svävmoment.

Är huvudet närmare lodplan en modernare modefluga? en återkommande? överhuvudtaget väsentlig? Så mycket roligt att fundera på.

smygerivassen
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Det där med sits är en intressant grej. Allt beror ju på hur man använder sitsen. Ett sätt att sitta som funkar för den ena ryttaren i sitt system kanske inte funkar alls för en annan ryttare i sitt system. Där tror jag mycket av ridförvirring sker i diskussioner.

Jag tror absolut sits är en modegrej, och jag tror att oberoende av vilken sits vi använder är det med god ridning möjligt att få hästen att göra rörelserna som vi önskar. Det som funkar - funkar! ...typ. Det gäller ju balans, alltihop.

Annars kan vi ju titta på alla bilder genom tiderna och jämföra - ända sedan Xenofons tid. Så kommer sitsen att se mycket olika ut.

Håller med... Spännande! :laugh:

Sen detta med lodplan. Som jag har sett så verkar det nu på senare tid vara mer vanligt att hästar är bakom lod.
 
Senast ändrad:
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Kan inte annat än att hålla med. Kan inte se att det ska finnas någon optimal sits på något sätt så länge det fungerar för häst och ryttare samt disciplin.
Jag själv är mer åt SRS hållet än AR just när det gäller sitsen. Misstänker att jag har ett hål längre eller så än de på filmen.
Upplever det också som att killar har lättare för att variera sina stigläder på längden än tjejer av någon underlig anledning. Stabilare och effektivare höft kanske.

Jag hade också problem med att få ont i knäna av kortare läder (som svar till smyg....) förr. Detta låg dock ett problem med höften som grund till (låsning). När den togs bort så släppte både onda knän och ond rygg. Nu kan jag ha precis vilken längd jag vill utan att det ställer till problem. Vissa har ju givetvis problem med knäna på andra sätt.

Huvudpositionen är helt klart mode...precis som allt annat i hästvärlden. Allt har redan uppfunnits och återbrukats genom historiens gång. Bara vi som får för oss att saker och ting är nya för att de återuppväcks eller återupptäcks.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

lite svar till de två senaste svaren...:laugh:

Sitsen är väl som allt annat inom hästvärlden... extremt individuellt.... så jag får väl också hålla med. Däremot har inte jag några större problem att variera läderlängden trots att jag är tjej (va' fjörigt tjej låter när man beskriver sig själv :crazy:), träningsak kanske....

och det förbaskade lodplans möget (hur många har missat LDR-diskussionen?). Undrar om man klarar av att gå utanför modet mer än vad som kanske görs. Moderna bilder från SRS visar ju på betydligt närmare lodplan än filmen, borde inte de vara en institution, fast antar att de också blir påverkade av vad de ser runtomkring... Kanske ska påbörja ett nytt mode... nosen alltid minst 2 dm framför lod :idea: eller man kanske ska använda gradskiva vid ganasch-hals vinkeln....:D
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

lite svar till de två senaste svaren...:laugh:

Sitsen är väl som allt annat inom hästvärlden... extremt individuellt.... så jag får väl också hålla med. Däremot har inte jag några större problem att variera läderlängden trots att jag är tjej (va' fjörigt tjej låter när man beskriver sig själv :crazy:), träningsak kanske....

och det förbaskade lodplans möget (hur många har missat LDR-diskussionen?). Undrar om man klarar av att gå utanför modet mer än vad som kanske görs. Moderna bilder från SRS visar ju på betydligt närmare lodplan än filmen, borde inte de vara en institution, fast antar att de också blir påverkade av vad de ser runtomkring... Kanske ska påbörja ett nytt mode... nosen alltid minst 2 dm framför lod :idea: eller man kanske ska använda gradskiva vid ganasch-hals vinkeln....:D

Hur hästen har möjlighet att bära sitt huvud har ju väldigt mkt med exteriören att göra så bara att säga att det ska vara exakt si eller så tyder på en hel del okunskap.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

bitskt ;)

En grövre häst kan ju oftast inte komma lika nära lodplan som en lättare typ, men behöver den lättare typen komma särskilt nära lodplan bara för att det går? Det bör väl vara möjligt att ha en häst väl framför lod och ändå ha en god form etc på resten av hästen? (tänk dig en femåring som hoppar upp och ner och skriker varför?varför?varför? :angel: ibland är jag konstigare än vanligt...)

Min stora eleganta sak föredrar definitivt att vara mer framför lod och min grövre d-ponny föredrar närmre. Borde de vilja annorlunda bara pga sin exteriör?

Även om man håller på med klassiskt, akademiskt etc så påverkas man av bilder och filmer man blir "utsatt" för. Bilder från 40-50-talet visar överlag hästar mer framför lod.

Bara löst dravel nu ser jag, ska mest bara vara motvalls kärring :devil: men det är fortfarande intressant att fundera över!
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

bitskt ;)

En grövre häst kan ju oftast inte komma lika nära lodplan som en lättare typ, men behöver den lättare typen komma särskilt nära lodplan bara för att det går? Det bör väl vara möjligt att ha en häst väl framför lod och ändå ha en god form etc på resten av hästen? (tänk dig en femåring som hoppar upp och ner och skriker varför?varför?varför? :angel: ibland är jag konstigare än vanligt...)

Min stora eleganta sak föredrar definitivt att vara mer framför lod och min grövre d-ponny föredrar närmre. Borde de vilja annorlunda bara pga sin exteriör?

Även om man håller på med klassiskt, akademiskt etc så påverkas man av bilder och filmer man blir "utsatt" för. Bilder från 40-50-talet visar överlag hästar mer framför lod.

Bara löst dravel nu ser jag, ska mest bara vara motvalls kärring :devil: men det är fortfarande intressant att fundera över!

Det beror ju dels på halsansättning och dels på utrymme mellan ganasch och halskotor. Dessutom på tyngdlagen. Bakom lod (som man ju hör på namnet) kräver att muskler på halsens undersida aktivt flyttar huvudet mot bringan och då blir det spänningar där man inte vill ha det hur man än ser på det hela. Men visst påverkas man av bilder, och mode, även på spanska ridskolan....
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Jag tror absolut sits är en modegrej, och jag tror att oberoende av vilken sits vi använder är det med god ridning möjligt att få hästen att göra rörelserna som vi önskar. Det som funkar - funkar! ...typ. Det gäller ju balans, alltihop.

Annars kan vi ju titta på alla bilder genom tiderna och jämföra - ända sedan Xenofons tid. Så kommer sitsen att se mycket olika ut.

Visst är det en modegrej, men man får ju kolla på hur hästarna jobbar för att se om det är en optimal sits eller inte...

Att säga att man vill ha längre läder än de på SRS tycker jag är rätt konstigt. På SRS är man i stort sett världsbäst på sitsträning och sits, men ändå kan man som "hobbyryttare" anse att de gör fel? Hundratals år av deras erfarenhet är alltså galet?

För att samla hästen för sitsen måste man ha en viss vinkel mellan underben/överben och även i höften, annars får man ingen hävstång att samla hästen kring. Men den sitskunskapen verkar många ARtränare ha missat totalt?

Piaffen på filmen tycker jag är rena rama porren. Superb!!! Annat var inte riktigt lika fantastiskt, men man ska alltid välja att se det positiva! :laugh:
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Man kan troligen analysera sönder en hals och dess delar... och det slutar troligtvis med att hästen föredrar en annan position, fast det är kanske bara mina som är konstiga :D.

Ska nog ut och experimentera lite, kanske återkommer med en ny tråd om huvudets placering... så smånigom... :p

Tack för bollplankandet, ibland måste jag diskutera igenom något för att få nya tankar och du fick mig att tänka till lite extra :bump: så jag har en mängd nya idéer som pållarna ska få ta ställning till.

smygerivassen
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Inte konstigt att jag dreglade! Piaffporr... eller blir det porrpiaff *dregelsmilie*

Har bestämt mig för att bara titta på bra bilder och filmer, inget mer influerande från dåliga exempel. Man påverkas ju omedvetet och om man inte ser ngt dåligt bör det ju vara lättare att närma sig det som är bra.

smygerivassen
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Hoppas inte jag blir allt för missförstådd...

Visst är det en modegrej, men man får ju kolla på hur hästarna jobbar för att se om det är en optimal sits eller inte...
Precis. Håller med! Och det är minst lika viktigt att se till hur ryttaren arbetar. Ett ekipage är ju alltid två.
Att säga att man vill ha längre läder än de på SRS tycker jag är rätt konstigt. På SRS är man i stort sett världsbäst på sitsträning och sits, men ändå kan man som "hobbyryttare" anse att de gör fel? Hundratals år av deras erfarenhet är alltså galet?
hmm... Nu undar jag om jag förstår dig rätt. Om någon väljer att rida med en anna läderlängd än SRS, så har denna då ansett att de gör fel? Eller hur menar du?

Jag tycker inte det är konstigt... Hobbyryttare och alla, oavsett nivå, är i en situation av lärande av mer kunskap - även "gubbarna" på SRS (om jag nu får hårddra det) för som jag förstår det blir ingen någonsin fullärd. Vad de nu behöver lära sig handlar iofs kanske inte om samma saker som hobbyryttarna. Men hur som helst så behöver alla vara ödmjuka inför sina och andras kunskaper. Jag tror inte vi kan lyncha någon alls egentligen.

Jag är ju sån då, att jag tror att det finns fler sätt än ett, och båda kan vara lika rätt så länge det leder till kunskapen hos individen. Jag tror inte att ridning bara kan se ut på ett sätt, och jag tror ridning genom historien alltid sett olika ut. Det är ju först idag, med globaliceringen som vi har ett helt annat sätt att förhålla oss till kunskap och ridning, vilket är mycket spännande. Jag tror mer det kanske är en etisk fråga, detta med ridning, i förhållande både till häst och ryttare.
För att samla hästen för sitsen måste man ha en viss vinkel mellan underben/överben och även i höften, annars får man ingen hävstång att samla hästen kring. Men den sitskunskapen verkar många ARtränare ha missat totalt?
Måste man? :)
Piaffen på filmen tycker jag är rena rama porren. Superb!!! Annat var inte riktigt lika fantastiskt, men man ska alltid välja att se det positiva! :laugh:
Håller med dig, piaffen var superb... :laugh:

(Oj, nu fick jag brådis, hinner inte fila mer på inlägget, det får va som det är nu :D )
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Intressant att de är ute på landet. Kan det vara så att hovridskolan vid det tillfället var evakuerad?

Det ser ju inte heller ut som någon fint iordninggjord plats för en uppvisning utan mer som nån ridbana i största allmänhet.
 
Sv: Film från 1944, Lippizaners

Häftigt! Piaffen som visas en knapp minut in i filmen fick mig att rysa - underbart! :love: Var det piaffporr det kallades? :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Hästvård Att hästen är knackig och ska till en veterinär det finns det inga tvivel om, tid ska bokas på måndag.. Men jag kliar snart hål i huvet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
13 400
Senast: Domino_s
·
Träning Lite spinoff på den här tråden. Ny sadel och lite bättre förutsättningar, min hand är fortfarande usch men det känns lite bättre i alla...
Svar
10
· Visningar
2 302
Senast: ridtravare
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp