Blyger

Trådstartare
Jag minns filbunken min mormor gjorde när jag var liten, ibland riktigt härligt seg och med ett gult (grädde?) skikt på toppen.
Hon hade även alltid speciella skålar till detta.

Så, är det svårt att göra filbunke och är det någon skillnad på den finska (som jag hittade när jag googlade) och mormors värmländska?
 
Jag minns filbunken min mormor gjorde när jag var liten, ibland riktigt härligt seg och med ett gult (grädde?) skikt på toppen.
Hon hade även alltid speciella skålar till detta.

Så, är det svårt att göra filbunke och är det någon skillnad på den finska (som jag hittade när jag googlade) och mormors värmländska?
Jag tror inte det är någon skillnad. Syrran har alltid en ny fil på gång. :rofl:
 
Som mild fil/yoghurt, tycker jag. Har dock inte ätit hemlagad, bara färdigköpt. Jag har något slags hate-love-förhållande till konsistensen. Tycker både den är god, men ändå lite som snor.... :o:D
Ja men låter inte som en orimlig beskrivning! Om man får den bra. Det är en rätt lynnig sak, så som jag minns det. Ibland så seg att den knappt gick att äta med sked, ibland mer bara.. sammanhållen, créme brulé-aktig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 373
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 156
Senast: Jahaja
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 853
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp