Fick höra en sak

Golden_Heart

Trådstartare
I förrgår fick jag höra en sak av en bekant, som jag sedan har funderat på lite. Hon är själv förälder och sa just att "Kom ihåg att inte låta din baby vänja sig att sova i din och din sambos säng, då är det svårt att bli av med den när den blir äldre samt svårt att få den sluta tutta och du kommer jämnt att vara trötter"
För min del skulle detta ändå inte vara aktuellt, då både jag och min sambo vrider på oss för mycket i sängen.
En annan sak som hon tog nästan förgivet var att ni kommer väl ha babysängen inne hos er första tiden, för vi har tänkt att fixa ett baby/barn rum av ett rum som vi kallar som bibliotek nu. Men jag har funderat en hel del där och jag tror för oss blir det svårt, då min sambo har klockradion går igång på mornarna en lång stund samt när han ska sova. Nu dröjer det innan jag kommer att få men det har ändå gett mig lite att tänka på.
Hur gör ni?
Vad anser ni?
Hur skulle ni göra om ni hade liknande förutsättningar?

Välkommen in i tråden!! :bow:
 
Sv: Fick höra en sak

Bebisen behöver NÄRHET, så att ha den sovande i ett annat rum skulle iaf jag då aldrig tänka på.

Dom flesta har sina bebisar i sängen just för att många bebisar sover bäst så.
 
Sv: Fick höra en sak

Jag hade lillen i sin säng i vårt rum en vecka sedan fick han flytta in i sitt rum som ligger bredvid vårt så vi inte skulle störa varandra!! Har fungerat kanon!!
 
Sv: Fick höra en sak

Jag skulle inte våga ha liten i sängen (tror jag, vet ju inte än :D) dels för att jag är rädd att rulla på den och dels för att vi har katter som jag inte vill ha liggandes på bebis ... vår kommer ligga i vagga bredvid vår säng med sänghimmel över sig. Den kommer ju ändå att få komma över ibland under nattmatningen :) Och jag tror inte ljud som radio etc stör bebis så mycket, det är såklart olika, men mina brorsbarn snusade glatt vidare när deras föräldrars radio satte igång. De hade då musik på, inte tutandet ;)
 
Sv: Fick höra en sak

OK:p Föreställ er det här då, att ni mot all förmodan skulle få tvillingar och har ett trångt sovrum, hur gör ni då?

För mig själv vet jag inte om jag får tvillingar än (slutet av februari tid för UL), även om en stor del av mig hoppas och då på två äggs och olika kön.
 
Sv: Fick höra en sak

Min tjej sover bredvid mig om sambon inte ligger i sängen, eftersom han kan börja mellan 03-06 på morgonen så sover han de nätterna i gästrummet så att jag inte skall bli väckt på morgonen..

Nästa natt kanske han sover hos mig och då ligger Saga i sin säng. Utan problem..

Hon kommer sova i vårt sovrum tills hon är i alla fall 6 månader. Sen får vi se därefter hur det går. Jag vill ha henne nära ifall hon skulle vakna på natten..
 
Sv: Fick höra en sak

Jag skulle iaf aldrig ha bebisar sovandes i annat rum, nej uscha jag skulle bli helt nojig och aldrig kunna slappna av..
 
Sv: Fick höra en sak

jag vet många barn som sovit i eget rum sen dom var jättesmå, dom blev vanliga männsikor av dom oxå.
när jag skaffar barn ska denne antagligen sova i eget rum så fort som möjligt! jag och den killen som man bor ihop behöver ju egentid vi oxå..hur tusan har man sex avslappnat om det är en unge i samma rum?
 
Sv: Fick höra en sak

Vi hade våra i vagga/spjälsäng i sovrummet fem-sex månader, utom grabben, för han sov mycket bättre när vi lät honom sova i eget rum. Ibland vaknade de och då fich de naturligtvis sova hos oss - eller hos mig då, för pappa kunde inte sova med barn i sängen... Man gör som man själv är trygg med och barnen trivs med.

Jag och maken har dock varit bestämda med att det är vårt sovrum, våra sängar, men vill ni komma en stund så var så god. Det var faktiskt en barnmorska som sa när vi väntade andra barnet, "glöm inte att det är ni som är stommen i er familj, vårda relationen, var inte "bara" mamma o pappa, utan ett par som älskar varandra också"
 
Sv: Fick höra en sak

Jag skulle inte våga ha liten i sängen (tror jag, vet ju inte än :D) dels för att jag är rädd att rulla på den och dels för att vi har katter som jag inte vill ha liggandes på bebis ... vår kommer ligga i vagga bredvid vår säng med sänghimmel över sig. Den kommer ju ändå att få komma över ibland under nattmatningen :) Och jag tror inte ljud som radio etc stör bebis så mycket, det är såklart olika, men mina brorsbarn snusade glatt vidare när deras föräldrars radio satte igång. De hade då musik på, inte tutandet ;)

När jag var på bb och precis fött lillen och vi skulle sova så ville jag inte ha sonen hos mig av den anledningen. Dem sa att man lägger sig inte på dem stoppade ner ungen bredvid mig och sen var det inte mer än det. Jag älskar att sova bredvid sonen och han bredvid mig. Gäller att passa på medans de vill sova hos mamma... Sen kommer de inte att vilja det.
 
Sv: Fick höra en sak

Känner igen det där, min sambo är tom känslig när vi är barnvakt åt min brorsdotter eller hans systerbarn. Då vill han inte tänka på något sådant. Jag har funderingar åt samma håll, att kanske det kan vara bra just så att barnet vänjer sig så fort som möjligt, speciellt som sambon har klockradio både radio och alarm, mobil som ringer på mornarna för att han ska vakna. Visst ha ungen när man ammmar kan ju vara något, men sedan tycker jag också att barnet ska tillbaka till sin säng. :cool:
 
Sv: Fick höra en sak

Jag tycker att man visst kan ha bebisen i sin säng om det funkar bäst. Emil sov i spjälsäng intill vår säng från början. Ibland sov han en stund i vår men faktiskt mestadels i spjälsängen. Han verkade trivas för det var inte så mkt problem. MEN jag hade problem för han hade mkt konstiga ljud för sig när han sov så jag sov absolut ingenting. Efter ett par månader flyttade in i rummet intill vårt sovrum, dörrarna var öppna så jag hörde ju han ändå. Men jag blev ändå inte så störd så då kunde jag faktiskt sova lite. Sen dess har han sovit där. Självklart har han haft det jobbigt om nätterna periodvis och sovit i vår säng men mestadels har han sovit i sitt rum.

Jag önskar att nästa barn sover i vårt sovrum lite längre. Det hade känts bättre att ha en sån liten i samma rum.
 
Senast ändrad:
Sv: Fick höra en sak

Jag tycker att du inte skall ha några förutbästemda ideér om hur det blir. För det vet man aldrig, endel bebisar vill ligga nära och andra vill ha egen säng. Skulle man lyssna på alla andra som vet precis hur man gör skulle man bli galen. För alla gör olika. Och ingen vet ju hur din bebis fungerar.
 
Sv: Fick höra en sak

Jag vet bara att det skulle tex inte funka att ha barnet i vår säng. Både jag och min sambo vrider mig för mycket. Då jag vaknar av hans klockor som ringer, vad skulle en baby göra?
Rummet som babyn skulle ha skulle vara rummet intill och då skulle vi även skaffa en babyalarm osv.
Jag vet hur jag har varit tex med mjukisdjur eller stor docka i sängen, för att känna av. Dessa har hamnat i klämd eller åkt ner på golvet.
Jag vet lite hur jag är också. :cool:
Hur det blir i övrigt med sovande i rummet i sin säng, det får vi sedan se, beroende om min önskan om flera går i uppfyllelse osv.
 
Sv: Fick höra en sak

Vår dotter sov i egen babysäng i vårt sovrum de första 5-6 månaderna, därefter i eget rum i spjälsäng. Jag har väldigt svårt att ha någon inpå mig när jag sover, och njöt verkligen av att få sova själv (hade ett "bära-runt-barn", så dagtid fick jag nästan överdos av kroppskontakt)! Däremot kändes det bra att ha en så liten bebis i samma rum, för att känna att vi hade koll på att hon andades m.m. (jag? nojig? näää....)

Jag tog inte ens över dottern till vår säng för amning, utan gick upp och satte mig istället. Tyckte bara det var obehagligt att "nästan-sova" med en bebis snuttande på bröstet hela tiden. Bättre då att amma "på riktigt" och sedan försöka få sova själv igen!
 
Sv: Fick höra en sak

en stor anledning till att jag inte kommer vilja ha barnet i samma rum för jag tycker att man som par ska få tid tillsammans och ha sex:p sex är viktigt för mig.. bara för att man har barn tänker inte jag ge upp saker i mitt eget liv..det blir inte mkt kvalitetstid när man skaffar barn, men på nätterna då vill jag ha min älskling för mig själv
 
Sv: Fick höra en sak

Har alltid haft barnen i samma rum när de var små, skulle inte velat ha det på något annat sätt. Första sov i samma säng länge mellan oss, jag brukade ofta somna med henne när hon ammade, o det blev som sagt svårt att vänja av vid. Så andra fick egen 90 säng bredvid vår dubbelsäng, innerst mot väggen. Där fick hon somna "själv", alltså under eget täcke utan kroppskontakt även om jag låg i sängen bredvid. Hon har hela tiden haft mycket lättare att somna själv.
Nu är de två o fem o delar sovrum, lilltjejen somnar utan problem ensam medan stortjejen fortfarande helst ligger på armen när hon ska somna, även om hon sen jul klarar att somna själv.
 
Sv: Fick höra en sak

jag vet många barn som sovit i eget rum sen dom var jättesmå, dom blev vanliga männsikor av dom oxå.
när jag skaffar barn ska denne antagligen sova i eget rum så fort som möjligt! jag och den killen som man bor ihop behöver ju egentid vi oxå..hur tusan har man sex avslappnat om det är en unge i samma rum?

Måste man ha sex i sängen? Dessutom måste man inte vara högljud.
Har man haft sex och lyssnat på musik under graviditeten verkar barnen inte så lättväckta heller. De är nog invanda sas....
 
Sv: Fick höra en sak

För mig har det varit självklart att barnen sover hos oss från början. Nu har vi en 11-månaders och en snart 3-åring och sover fortfarande allihop i samma 1,80-säng. Och vi sover så fantastiskt bra allihop. Snart ska vi väl skaffa en till säng till stora killen men vi kommer att ställa den bredvid vår säng i vårt sovrum. Det känns tryggt för både oss och barnen att vara nära varandra.

Många andra småbarnsföräldrar jag känner klagar på att de sover dåligt. Vi har alltid sovit som kungar, aldrig varit uppe på nätterna. Men jag vet också att en del sover dåligt med barnen i sängen. Då är det förstås bättre med egen säng.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: Modest
·
Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
3 266
Senast: Marty
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 953
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp