Sv: Fick ersättning för tågdödad häst
Om ägaren fick betalt av försäkringsbolaget, varför får denne ytterligare 12.000:-?
Ja visst, det är tråkigt att missta sin vän men det är väll det man har en försäkring till??
Sen blir jag förvånad över att man övht kan ansöka om ersättning för att man brustit i tillsynen av ett djur. Har man hage bredvid en järnväg så borde man väll vilja vara helt helt säker på att de djur som går där inte kommer ut?
Jag har åkt en hel del tåg nu de senaste månaderna och jag har sett en hel del kohagar mm där staketet är löjligt otillräckligt utefter tågbanan... Kor Kan hoppa. Bla hade vi en ko som brukade smita bredvid ett stall jag stod i förr. Hon var rädd för hästar så när vi kom ridandes brukade hon hoppa tillbaka, över staketet som var "tillräckligt högt" för kor i min tro... Hon snuddade inte ens översta tråden.
Är då dessa koägare, som har otillräckligt staket efter tågbanorna, berättigad till ersättning ifall deras kor smiter? Löjligt...
Smiter en häst in i hagen hos andra hästar och någon skadas så allvarligt att avlivning måste ske, så får ju inte den hästägaren någon ersättning från ägaren till den häst som smet in...
Varför är det annorlunda med tåg?
Speciellt som tåg inte kan stanna om en häst kliver upp på spåret.
"Försäkringsbolaget betalade ut pengar för den dödade hästen och nu har ägaren även fått ersättning från Trafikverket skriver Dalarnas Tidningar."