Fibromyalgi...lösningar i stallet

F

femaleghost

Ni som har fibromyalgi hur löser ni göramålen i stallet?Ibland orkar man ju verkligen ingenting och andra dagar går det lite enklare.

Klarar ni av att jobba heltid eller hur ser era dagar ut?
Hästarna är ju så rogivande och avslappnande men hobbet omkring dom är verkligen kämpigt för mig.

Tar tacksamt emot svar och tips.

Sv: Fibromyalgi...lösningar i stallet

Det gäller bara att ta god tid på sig och göra allt i sitt eget tempo och gärna planera allt ordentligt så man inte behöver gå ett steg för mycket i onödan.

Det tar mig ungefär dubbelt så lång tid att mocka som för alla andra men gort blir det.

Syntetsadel är också en klar fördel och att inte bära hinkar, hö, strö m.m utan köra allt i skottskärran.

Jag jobbar 90% och jobbar mig uppåt 100... Det funkar rätt så bra, har fått byta arbete helt och hållet då jag inte klarar av att sitta vid en dator eller göra alltför monotoma rörelser. Nu då jag ändrat livsstil helt och hållet går det bättre och bättre och jag har allt mindre ont, detta har gjort att jag klarar av stalljobbet bättre men fått ändra en hel del där oxå...:smirk:

Vid mockningen har jag en annan handfattning än förr och det hjälper, jag har dessutom färre hästar nu än förr och givetvis är det ju mindre jobb...

Hmm kommer inte på riktigt alla förändringar då dom smugit sig på...

Men tråkigt är det när värken sätter till ordentligt fast man hugger i ändå...:crazy:

Jag har nyligen mer eller mindre fått diagnosen och många frågor dyker ju upp i huvudet.En lösdrift är under planering men jag ska uthärda denna vinter först.

Skottkärra,pirra och pulka är mkt bra har jag kommit fram till:love:
Och så klart en snäll sambo,
Tyvärr tycker jag att även ridningen blivit lidande av detta då jag inte orkar lika mkt som förut.
Svårast är nästan att inse att man inte klarar lika mkt som förr...

nu är jag sjuk utöver fibron också, så är sjukskriven och orkar absolut inget i nuläget..... men med "bara" fibro så jobbade jag deltid, red några dagar i veckan, skötte två hästar och fick oftast hjälp med mockningen.

det är ju olika hur sjuk man är. men jag är väldigt kass, särskilt på vintern. tar starka smärtställande och det hjälper en del. utan dom kan jag knapt röra mig och kan inte sova pga jag har så ont.

jag har kommit på en del små lösningar då jag haft någon åkomma va de är.vet inte läkare men de börja när jag va 12år, fick fybro diagnosen förra vintern. den vintern va hemsk.

inget hästeri alls släppte dom på lösdrift å lät dom vila.

Nu har jag blitt tvungen även om jag inte vill att BE om hjälp alla hjälper en om man bara frågar.

jag drar en slang till hästarnas vatten, har satt in dubbel så stora hinkar (i mitt fall sånna där böjbara) som jag bara fyller varannan dag om de är frächt.vilket de ofta är, mina doppar inte höt tex.

BÄR INGET alls, då krachar kroppen totalt, försöker be om hjälp att få framhängt sadeln de e ju den som väger mest.

dom dagar jag mår bättre gör jag många mathinkar å tänker på hur jag står, står man fel så man behöver böja sej tex så blir jag dålig länge, man får liksom tänka två gånger innan man gör något.

så dom dagar jag mår dåligt är de bara å ställa fram å slippa böja sej,

mockningen tar jag långsamt inte stressa de mår man inte bättre av.

har lärt mina två hästar att när jag trycker på benen vinklar dom upp hovarna å håller dom där så jag bara kan krafsa snabbt å trycker jag en gång till tar dom upp den så jag kan kolla så slipper man stå i framåtlutat läge å ha en häst ben hängandes i handen,min kompis har lärt sin häst att sätta hoven på en pall så kan hon brodda själv å sitter på knä vid sidan om pallen, men då måste man lita 200% på hästen.

ha mkt kläder på dej när du är ute i kylan, något smart jag kom på förra hösten va att ha en hög pall så man lätt kommer upp å av hästen. ist för termobyxor så slipper man bli så stel så tar jag ett ländtäcke, å knyter bakom ryggen blir som ett förkläde å man håller värmen jätte bra.

alla dagar kan man inte rida men de finns massa man kan göra på marken, man kan tex som jag brukar göra när ja e gööör dålig å inte orkar gå så löslongerar jag i paddocken med inspänningar på hästen lr utan brukar vara väldigt uppskattat.

sen kan man tömköra, longera, träna trix köra in har de blitt för min del så jag kan köra dem så får vi lite variation..

höbalar bär min snälla kille ner åt mej å lägger i ikea påsarna så jag slipper böja mej upp å ner.

jag kör inte heller ut skottkärran de gör killen lr någon annan så slipper jag de för de brukar ta mkt på mi rygg.

brodda gör jag inte heller de funkar inte, har fasta broddar fram så får killen lr någon annan broddar dom 4 som ska i bak.

Så tänk två gånger innan du gör nått, måste man bära, man kan köra de mesta ink lunch påsar även om de känns löjligt men varför påfresta kroppen mer än vad man behöver när man redan har ont.

jag är långtidssjukskriven å ingen vet om jag någonsin kan jobba igen. de ända som gör mej glad är hästarna att kunna ta sej ut å bara slappna av å slippa tänka på allt djur är bra å umgås med.

du kan även löshoppa/lösgymnastisera dina hästar å ha medryttare de e guld värt.

de e inte alltid jag kan vara med på tex hoppträningen jag har varannan vecka som jag längtar efter hela tiden å bara vill ibland får jag ringa in en ersättare.

kan inte tävla som jag vill inte ha så många hästar jag vill osv men de får jag leva med.

tar man de lugnt å assepterar läget så blir ju inte sjukdommen sämre, de kan ju faktiskt bli bättre men lite viloperioder behöver man.

jag ställer inte av mina hästar på sommaren tex jag mår bra av värme dåligt av kyla.

ställer av dom lite innan jul, över nyår å in i jan ca 1månad sen får dom två veckor i mars, å två veckor tilltyp i juni juli om man åker bort.

allt går bara man är envis å lyssnar på sin kropp problemet för mej har varit att jag velat allt så mkt så jag kört på då blir man bara sämre.

förlåt för långt inlägg hoppas du blir lite klokare. mvh sofia

Tusen tack för era svar...

Vad tror nio om såna handleds skydd?Så man hålelr sig varm där.Jag har jätte ont i mina handleder.

*fia* Det låter som om det är mig du beskriver i mångt och mycket...lite läskigt ;)

jag har såna, från back on track. dom hjälper faktisk litegran, har dom mest när jag sitter inne, ute så har man ju gärna lång jacka och vantar så då blir man inte lika kall.

jag mår skit i dag för att jag skruvade i fyra broddar i går... :crazy: har tagit mig tre dagar att sätta dit alla men nu är det iaf klart.

det värsta tycker jag är att man känner sig så hjälplös (och värdelös..) när man inte orkar fixa saker själv, och att tänka på att man kanske aldrig kommer bli frisk är inte direkt upplyftande. :(

Se till att du har bra och varma kläder på dig. Borde väl hjälpa något i det långa loppet.

Jag misstänker starkt att jag har fibromyalgi men har ingen "diagnos för att bekräfta detta"

Lever dock ett liv med inskränkt rörelseförmåga och energi nivå och daglig värk..

Försöker att tänka först och göra sen. Gäller inte bara i stallet..
OM jag vet vad jag ska göra så kan jag ju tex fylla hö i skottkärran OCH ta med något annat samtidigt.

Har jag bra perioder så är hästarna aktiverade mer. Har jag mindre bra perioder så är jag ÖVERLYCKLIG över att ha hjälp 2 dagar i veckan till ena hästen.
Båda hästarna är KÖRBARA och det är lättare att hålla igång dom då.
RIDA kan jag inte göra mer än ett par dagar i veckan.

En vänlig arbetsvillig SAMBO är också guld värt!

Anna-Carin

Jag känner att minkropp mår mycket bättre då jag rider i westernsadel. Tyvärr så är ju dessa så himla tunga. Men man får be sambon att sadla.

jag har såna, från back on track. dom hjälper faktisk litegran, har dom mest när jag sitter inne, ute så har man ju gärna lång jacka och vantar så då blir man inte lika kall.

jag mår skit i dag för att jag skruvade i fyra broddar i går... :crazy: har tagit mig tre dagar att sätta dit alla men nu är det iaf klart.

det värsta tycker jag är att man känner sig så hjälplös (och värdelös..) när man inte orkar fixa saker själv, och att tänka på att man kanske aldrig kommer bli frisk är inte direkt upplyftande. :(

Visst är det hemskt :eek:. Att vara så beroende av hjälp när man alltid tidigare varit den som fixat allt, även åt andra. Nu kan man inte ens dra en sadelgjord tillräckligt hårt... och att veta att gör jag det här idag för att jag mår överkomligt okej så straffar det sig i 3 dagar så då kan jag inte göra någonting.

Jag har mina islänningar på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Grannen kör ut balarna med traktor i hagarna. Vatten är ett problem men har en förståndshandikappad som har som jobb att fylla vatten, rasta hundar och ibland mocka. Han har jobb, jag har hjälp - Perfekt!
På helgerna fyller de som har hästarna inackorderade på vatten.

Broddar sätts fast av hovslagaren innan vi slår på skorna. Men det förutsätter förstås att man har hästar som inte slåss. Sen har jag medryttare på mina ridbara hästar, unghästarna jobbar jag med på mina "bra" dagar.

Tack än en gång för era svar...

Hur underlättar ni ridning osv?Har ni tex ledade stigbyglar för att dom är snällare mot kroppen,paddar på sadeln för att göra det mjukare tex osv osv?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka