FiberPlex - Någon som provat?

H

hästig

Min häst har haft problem med rinnig vätska som kommit ur bakdelen men han har ej haft lös avföring. Har provat alla möjliga preparat men fick ett annat råd av veterinären och det var att prova FiberPlex. Någon som har provat det? Köpte en stor spann som ska vara i 2 månader så ska bli spännande och se om det hjälper. Han brukar dock bli bättre så fort gräset börjar komma.

Sv: FiberPlex - Någon som provat?

Ger de till min häst som fick rejäla problem med sin mage efter att ha stått i ett stall han inte trivdes i. Började boxvandra och sket som en ko konstant. Började ge Fiberplex o ganska omgående så slutade han boxvandra o avföringen blev långsamt bättre. Nu är den helt normal så för min häst har de funkat kanon!

Japp, provat och märkte ingen som helst skillnad tyvärr. Dessutom ganska joxigt att blanda till. Har just nu en hink Diamond V som inte heller hjälper ett dugg...

Har inte heller märkt någon skillnad men det har ju inte gått så många dagar. Har köpt en STOR hink så får ju använda det tills att det är slut. Jag lägger det i kraftfodret som jag sedan blöter och rör om, funkar lika bra som att först blanda det separat.

Jag har oxå inhandlat med FiberPlex nu. Min häst har mycket vatten i sin avföring och stundtals ser det ut som han bajsar ko mockor :( Trodde det berodde på betet först, men nu har jag hafft han i 3 månader och det har inte blivit bättre.

Hoppas det här hjälper. Hinken var ju ganska så jätte dyr. men funkar det kanske man kan börja köpa "vanlig" gäst till han. Såg på innehållsförteckningen att det är typ jäst som är basen i FiberPlex blandningen. Så då kanske man kan komma lite billigare undan i fortsättningen..

Nu håller jag tummarna för att våra kusar ska bli bra i magen igen!!

Hoppas det här hjälper. Hinken var ju ganska så jätte dyr. men funkar det kanske man kan börja köpa "vanlig" gäst till han. Såg på innehållsförteckningen att det är typ jäst som är basen i FiberPlex blandningen. Så då kanske man kan komma lite billigare undan i fortsättningen..

Om man läser lite om det på nätet så innehåller det avdödad jästkultur. Då är det säkert mkt mer effektivt att ge levande jäst dvs vanlig bakjäst.

citat från en hemsida
"FiberPlex innehåller en avdödad jästkultur som ger
näring åt mikroorganismerna i blind- och grovtarm.
En frisk mikroflora gör att hästen tar upp mer näring
från fodret. Inulin och Oligofructos samverkar med
jästkulturen på tarmfloran."

Jag förstår inte hur inulin och oligofructos kan samverka med en avdödad jästkultur? Inulin och oligofructos är vad jag minns olika varianter av kolhydraten fruktan.

Därmed inte sagt att detta preparat inte fungerar.

Jag var tvungen att åka iväg så jag glömde resten som jag hade tänkt skriva:

Det innehåller ju inte bara jäst utan även fibrer och annat som säkert är bra.

Min häst har haft problem med rinnig vätska som kommit ur bakdelen men han har ej haft lös avföring. Har provat alla möjliga preparat men fick ett annat råd av veterinären och det var att prova FiberPlex. Någon som har provat det? Köpte en stor spann som ska vara i 2 månader så ska bli spännande och se om det hjälper. Han brukar dock bli bättre så fort gräset börjar komma.

Nu vet jag att tråden är några månader gammal.
Min häst har varit precis likadan. Den gemensamma nämaren för de vintrar han varit rinnig är proteinrikt grovfoder. Alltså kvot på ca 10-11.
Provade alla sorters tillskott men det som hjälpte honom var att dra ner på kvoten genom att begränsa grovfodret och ge kraftfoder som drog ner kvoten samt olja.
// Linda

Okej så man kan alltså sänka proetin överskott med hjälp av krafftfoder?

jag börjar känna mej rätt desperat över hans dåliga mage.. Jag är rädd att hans tarmar ska ta stryk i längden. Dom får ju inget att arbeta med när allt bara rinner ur han mer eller mindre.. jag ger Fibiplex en vecka sedan får en veterinär komma ut och kolla på han *orolig*

På min häst, som jag visste fick mycket protein, fungerade det att sänka kvoten. Men han hade inte komockor.
Träcken var fortfarande bollar men med vätska. Ibland lyfte han svansen och bara "kissade" vätska.
Din häst vill jag inte ge några råd till eftersom den har lös träck. Det har inte min haft. Du gör rätt i att kontakta veterinär för hjälp.
Sen ang att sänka kvoten med kraftfoder. Man måste ju veta vilket foder man ska ge. Jag gav Krafft ponny, betfor och olja. Då var jag glad att det oftast värdelösa fodret ponny (groov 60) fanns.
// Linda

Jag är inte helt säker på att dina råd är jättebra i detta fallet. Om en häst äter för lite fibrer så kan den bli lös i magen. Kraftfoder kan säkert också ställa till problem. Hur vet du att hästen äter för mkt protein? det är ju svårt att veta med ett bete vid denna tiden på året.

Nu skriver du ju att veterinär är bättre.

Jag har inte gett Freaky_Em några råd hur h'n ska göra med sin häst. Jag svarade Hästig.
När sedan F frågade mig så har jag svarat och gav fortfarande inga råd hur h'n ska göra med sin häst. Min häst hade inte samma problem.
Ang att begränsa grovfodret så handlar det om att dra ner på det och inte ge fri tillgång. Han fick mycket ändå.
// Linda

Han är ok i magen hela sommaren när gräset fortfarande växer men sen så fort vintern kommer får han rinnig vätska. Vi har också alltid haft väldigt bra värde på hösilaget och således högt protein värde. I år blev första skörden alltför bra så jag får fodra med andra skörden som innehåller lika mycket protein som förra årets 1a skörd. Tror också att det troligtvis har med höga proteinvärden att göra. Har inhandlat halm som jag ska blanda upp hösilaget med och har även Groov 60 i stallet men han får knappt 1/2 kg per dag för han är tjock. Ser inte fram emot ännu en "rinnig" vinter så hoppas på att om jag får ner protein värdet så blir han bättre.

Han är ok i magen hela sommaren när gräset fortfarande växer men sen så fort vintern kommer får han rinnig vätska.

Så var min också. Trots att man var noga med att vänja in hösilaget.
Jag håller tummarna för att du lyckas få din häst ok. Det är besvärligt både för häst och omgivning när det är så.
// Linda

Vet att det är en gammal tråd, men behöver ju inte starta en ny för samma sak.
Funderade över det här med proteinvärdet som ni nämner här. Min häst är också bra sommartid men blir sämre på vintern, men borde det inte va bra protein i gräs och ofta vara lägre vintertid? Det är väl därför man ger kraftfoder till liksom. Kanske han helt enkelt behöver mer protein istället?! Låter ju konstigt, men kom på nu att förra vintern hade vi högt proteinvärde i höet, och då var han riktigt bra! I år är det "normalhö", och rinner ur honom i perioder.

Har precis börjat ge FiberPlex så kan inte säga något än om hur det funkar. Men måste höra lite med er kloka bukefalister; det står ju att man ska blanda vid utfodringstillfället, vad händer om man blandar det innan? Jag står ju i ett inack stall så har lite svårt att få alla att vilja blanda hans mat :)

Hästar är individer o reagerar olika.
Jag är superglad att jag haft analys i flera år o kunnat fundera ut varför min hästs träck var som det var.
Ang bete o högt protein i gräset vs högt protein i hösilage har jag ingen förklaring till. Bete fungerar men högt protein i hösilage fungerar inte (för min häst).
Innan jag provade att sänka kvoten så testade jag flera andra tips. Jäst, loppfrön, protexin, krafft magtarm, mm (flera vintrar, inte allt på en gång).
Allt är värt att försöka o följa upp. Men givetvis ska man ta det försiktigt o inte chocka stackars hästen med div.
// Linda

Om det inte hjälper skulle jag ge en kur loppfrö så här års med jätte leriga hagar,brukar ge bra effekt och man behöver inte oroa sig för sand kolik...:crazy:

Vet att det är en gammal tråd, men behöver ju inte starta en ny för samma sak.
Funderade över det här med proteinvärdet som ni nämner här. Min häst är också bra sommartid men blir sämre på vintern, men borde det inte va bra protein i gräs och ofta vara lägre vintertid? Det är väl därför man ger kraftfoder till liksom. Kanske han helt enkelt behöver mer protein istället?! Låter ju konstigt, men kom på nu att förra vintern hade vi högt proteinvärde i höet, och då var han riktigt bra! I år är det "normalhö", och rinner ur honom i perioder.

Har precis börjat ge FiberPlex så kan inte säga något än om hur det funkar. Men måste höra lite med er kloka bukefalister; det står ju att man ska blanda vid utfodringstillfället, vad händer om man blandar det innan? Jag står ju i ett inack stall så har lite svårt att få alla att vilja blanda hans mat :)

Min unghäst har också varit bättre i magen på sommaren och sämre på vintern med lös avföring och gaser. Det har varit hanterbart men nu i höst så blev det värre än någonsin med koblajor, massor av gaser, rinnande vätska och uppblåst mage. Då hade jag ändå tagit bort allt utom höet, till och med bytt hö om det var någon ört i det som hon inte tålde, gett olika tillskott mm utan att det blev bättre. Blodprover var ok. Lastade henne och åkte till djursjukhuset där röntgen visade på flera kilo sand i tarmarna :crazy: Behandlades med sondning av 3 hg loppfrön om dagen i en vecka och nu är hon helt bra i magen :laugh: Har inte sett så prydliga bollar från henne på månader. Så nu blir det kurer med loppfrön med jämna mellanrum. Ska bara försöka att få i henne det, har försökt en gång tidigare och hon vägrade att äta det. Men nu måste jag hitta något sätt. Har dessutom flyttat till ett annat stall med med mindre sandig jord i hagen.

Nu är det inte säkert att din häst är full med sand, men prova med loppfrön för att rensa rent tilll och börja med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar