peace

Trådstartare
Har en häst som "slänger" i sig kraftfodret, fick rådet att börja ge Fibergi.
Har hört av många att det är för mkt socker i det och att man betalar för en massa halm!!

Någon här som fodrar med det och då till starthästar?

Sv: Fibergi

Jag har gett det i snart 10 år och är mkt nöjd med allt utom priset:crazy:. Mina hästar har alltid sett fina ut i pälsen/hullet. Dom flesta hästar tycker om det.

Jag har gett det tillsammans med havre, betfor, Super-G och steel Joint. Nackdelen är att det blir mycket volym om hästen ska ha 3-4 kg.

Men kan man inte enbart fodra med Fibergi? För det är väl ett helfoder?
Vad kostar det kg?

Vi hade en häst förut som SLÄNGDE i sig kraftfodret. Han var farlig för sig själv. Foderstrupsförstoppning stog skrivet i hans panna. Vi provade då att lägga några decimeter-stora stenar i hans krubba (jag vet det låter sjukt) Något va vi ju tvungen att komma på....
Det gjorde att han va tvungen att flytta lite på stenarna, han kunde bara ta lite mat åt gången. Han hade en del att pyssla med kan jag säga. Men det funkade.

Vi hade en häst förut som SLÄNGDE i sig kraftfodret. Han var farlig för sig själv. Foderstrupsförstoppning stog skrivet i hans panna. Vi provade då att lägga några decimeter-stora stenar i hans krubba (jag vet det låter sjukt) Något va vi ju tvungen att komma på....
Det gjorde att han va tvungen att flytta lite på stenarna, han kunde bara ta lite mat åt gången. Han hade en del att pyssla med kan jag säga. Men det funkade.

Ja det var ju oxå ett knep:rofl:
Men annars: fler som har synpunkter ang. Fibergi?

Fibergi Elit 248 kr/25 kg
Super G (tillskottsfoder för tävlingshästar) 556 kr/15 kg

Visst är det ett helfoder, men jag ger det tillsammans med havre.

Som helfoder:
Utfodringsexempel för tävlingshästar i hårt arbete och under uppbyggnad (100 % över underhållsbehovet) med ett hö på 7-8 MJ och 40-50 g smältbart råprotein (smb rp) per kg:

Viktklass 500 kg; 8 kg hö: 4 kg FIBERGI ELIT

Kolla på www.fibergi.se

Fibergi Elit 248 kr/25 kg
Super G (tillskottsfoder för tävlingshästar) 556 kr/15 kg

Visst är det ett helfoder, men jag ger det tillsammans med havre.

Som helfoder:
Utfodringsexempel för tävlingshästar i hårt arbete och under uppbyggnad (100 % över underhållsbehovet) med ett hö på 7-8 MJ och 40-50 g smältbart råprotein (smb rp) per kg:

Viktklass 500 kg; 8 kg hö: 4 kg FIBERGI ELIT

Kolla på www.fibergi.se

O.K tack så mkt:bow: (Det var ganska dyrt:eek:)

Vi fodrar med fibergi elit. Fungerar mycket bra. Vi ger även lite olja och betfor då vi har ett proteinrikt hö. Hästarna gillar det och det är billigare än de flesta müslifoder.

Svårt att säga... "bara" 2 kg är mkt mat i volym.
Kanske skulle väga upp 2 kilo och sätta i en hink och fota så får ni se ikväll.

Funderar på att byta till Åsebro pga priset.
Fast Fibergi är ju billigt jämfört med Dynavena...

Visst med pallrabatt 10% + B-tränarrabatt 10% blir det billigare.
Det pris jag angav var butikpris/säck inkl moms.

Priset kanske beror på vart man bor också (frakt) vi köper fodret från Boden.

2 kg fibergi uppmätt med kraftfodervåg.
12 liters hink
19084476.jpg

19084477.jpg

OJ, det är ganska mkt mängd:eek: Är det svårt att få i dem vad de ska ha?
Har Fibergi ngt foder som är havrefritt?

Beror på hur glupska dom är. Mitt kallblod (starthäst) går på 2 kg och får det uppdelat i tre mål/dag + havren, super G och mineraler.

När han kommer upp i kondis och börjar få kring 2 kg blir han mer kräsen och petar ut salt och annat.

Beror på hur glupska dom är. Mitt kallblod (starthäst) går på 2 kg och får det uppdelat i tre mål/dag + havren, super G och mineraler.

När han kommer upp i kondis och börjar få kring 2 kg blir han mer kräsen och petar ut salt och annat.

Jag är absolut sugen på att testa Fibergi, har för mig att det luktar jättegott oxå?:confused:
Är bara det att min andra häst inte tåler havre så därför undran om det även finns i havrefritt,annars får ju hon fortsätta med det gamla fodret, men är inte riktigt nöjd med det (Lympos) tycker inte jag får tillräckligt "tryck" i hästarna!!:crazy:

På vilket sätt tål den inte havre?
Jag tycker att trots att det är havre i Fibergin så sätter det sig inte i "Huvudet" på dom. En annan häst tålde bara krossad havre, men i fibergin gick det bra.

Dom har ju Fibergi Musli, men det har jag aldrig provat.
FIBERGI MÜSLI är ett koncentrerat foder för dig som vill använda egen spannmål som grund.

FIBERGI MÜSLI är havrefritt och innehåller också fermenterad jäst, Diamond V. FIBERGI MÜSLI passar till de flesta hästar såsom ridhästar på alla nivåer, travare, kallblod och ponnyer. FIBERGI MÜSLI passar särskilt bra för dig som har många olika slags hästar i stallet, energinivån regleras genom mängden spannmål och utfodringen förenklas eftersom du inte behöver ha så många olika sorters foder

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 871
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar