Fibergi Låg

wtf

Trådstartare
Min foderhäst äter 6 dl fibergi låg om dagen, hon har noll kondis å är fet, så jag har fått det rådet.
Läste en annan tråd om fibergi (elit), där det stod att deras hästar gått upp i vikt av det.
tanken som slog mig då var om fibergi låg har motsatt verkan, alltså att hästen lättare går ner i vikt?

självklart ska jag öka fodergivan när hon kommit igång.
 
Sv: Fibergi Låg

fibrgi är ju ett foder som innehåller mer fett än vad andra fodertyper gör, käns tillexempel på när man tar i det.
dom flesta som fodrar med det har antingen en lite mer svår göd häst, hästen går ute dygnet runt, hästen står i kallstall eller så tävlas den vilket gör så att hästen behöver lite mer fett för att behålla vikten.

skulle nog rekomendera att du byter ut fodret mot ett lite mindre fett foder, även fasten fibergi är ett jättemysigt foder att använda sig av.
 
Sv: Fibergi Låg

ok, tex till vad? *okunnig*
havre kan hon absolut inte gå på, blir elak av det.
 
Sv: Fibergi Låg

Har inte värdena på fibergi själv, å inte på andra fodersorter kan bara ungefär vad min ponny går på, men om du skriver en foderstats hjälp fråga så kan ju alla duktiga bukefalister här hjälpa dig, finns massa personer här som är jätte duktiga på foder =),
fort går det oxå =)
 
Sv: Fibergi Låg

Beror som alltid på vad du har för värden på ditt hö/silage, vad du ska ge för kraftfoder eller om du ska ge något över huvud taget.
 
Sv: Fibergi Låg

Du måste ju veta vad ditt hö innehåller innan du kan ge det eller det...Råd ska man akta sig för om man inte vet grovfodrets innehåll..kan gå åt vilket håll som helst.
 
Sv: Fibergi Låg

ok, hur gör man för att få en hö-analys?
har aldrig gjort det förr, men skulle ju såklart vilja att allt ska vara rätt i både hö- och kraftfodermängd!
 
Sv: Fibergi Låg

du tar en tuss från mitten av ballen på ett ungefär från några olika ballar med hö, läcker det i en påse och skickar iväg det till något utav dom analys företagen som finns, så skickar dom tillbaka ett papper med vad ditt hö inehåller för något, kostar en 400-600 kr normalt beroende på vart du skickar det, å så ska du fylla i något papper om vad det är för värden du vill ha oxå =)
 
Sv: Fibergi Låg

Som en parantes så är fibergi bra till hosthästar och dammkänsliga hästar också!
 
Sv: Fibergi Låg

tänkte jag inte på, men det stämmer nog helt det, eftersom att det är fettare i sig när man tar i det så fastnar inte dammet i maten och ligger på den så som det händer med havre å krafftpelletsar skappar ju sitt eget damm.
har du läst det i en bok eller förståt det på egen tanke nivå eller provat dig fram?
 
Sv: Fibergi Låg

Jag fodrade med Fibergi Låg & Bas förut pga att det är i "stråform". Så när Krafft kom med sin "Luserns Strå" bytte jag till det istället för at slippa allt fett, men ändå få stråna. :rofl:
 
Sv: Fibergi Låg

Om hästen är fet,du vill få ner den i vikt, då rek jag dig att bara ge hästen betfor och mineraler som kraftfoder( detta räcker gott och väl, gav åxo ett kraftfoder men de blev bara feta av det). Sen ger du hästen hälften hö och hälften kornhalm, du kommer garanterat att få ner hästen i vikt. Utöver det rek. jag dig att gå med hästen nästan varje dag för motionens skull just för att få hästen ner i vikt.
Har själv två islandshästar som var smällfeta efter sommarbetet, de går sakta men säkert ner i vikt. Övervikt tar väldigt hårt på leder.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 910
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 219
Senast: mackan
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 620
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp